Tichost jako výhoda? Elektromobily jsou podle studie Němců hlučnější než spalovací auta, nejhorší jsou Tesly

Když přijde řeč na výhody elektromobilů, tichý provoz je jmenován mezi prvními. Je to mýtus, pouhý dojem, ukazují data německé KBA - po překročení třicítky se začne projevovat jejich hmotnost, šíře pneumatik a další faktory.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tichost jako výhoda? Elektromobily jsou podle studie Němců hlučnější než spalovací auta, nejhorší jsou Tesly

21.7.2023 | Petr Prokopec

Tichost jako výhoda? Elektromobily jsou podle studie Němců hlučnější než spalovací auta, nejhorší jsou Tesly

/

Foto: Tesla

Když přijde řeč na výhody elektromobilů, tichý provoz je jmenován mezi prvními. Je to mýtus, pouhý dojem, ukazují data německé KBA - po překročení třicítky se začne projevovat jejich hmotnost, šíře pneumatik a další faktory.

Elektromobily si většina lidí automaticky spojuje s tichým provozem, ten ostatně výrobci zmiňují jako jeden z argumentů, proč od spalovacího pohonu přejít právě k tomu bateriovému. Pokud jste nicméně v takovém autě někdy seděli, pak jistě víte, že záleží na okolnostech. Hluk produkovaný motorem sice chybí, ovšem pneumatiky bývají slyšet velmi a aerodynamický svist je někdy též velmi citelný. Člověk má tendenci si to vysvětlovat tak, že je nezakrývá projev motoru, realita je ale jiná.

Elektromobily jsou totiž mnohem těžší než benzinové či dieselové vozy, což si vybírá svou daň i na tomto poli. Není to náš dojem ani jinak zjištěný závěr, elektromobilům v tomto ohledu zasadil „ťafku“ německý Federální úřad pro motorová vozidla (KBA, Kraftfahrt-Bundesamt). Ten provedl vlastní studii měření hluku aut, která jen potvrdila, že zvuk motoru je v rámci celkové hlučnosti u většiny aut nepodstatný. V případě běžné produkce to dnes platí prakticky bezvýhradně, jen vozy značek jako Ferrari a Porsche mají na svém kontě víc než 70 decibelů.

Většina normálních aut se nicméně dnes pohybuje pod 65 dB, což je ekvivalent školní třídy o přestávce. U čínské značky Lynk Co, která nabízí plug-in hybridní či elektrické vozy, ale již šlo o 65,1 decibelů. A s takovou Teslou je dokonce spojeno 68,9 dB. Elektromobily americké značky tak patří mezi vůbec nejhlučnější auta ze všech a bezpečně překonávají i průměr celého německého vozového parku (67,7 decibelu, o 2,3 dB méně než v roce 2018).

Ukazuje se tedy, že auta jsou obecně hlučnější stále méně, elektromobily ale průměr obvykle nenásledují. Může se zdát, že pokles o dva decibely je nerozpoznatelný, ovšem pouhých 5 decibelů stačí k tomu, abyste hluk vnímali dvakrát hlasitě. Což znamená, že zejména Tesly mohou být dvakrát hlučnější než velké množství moderních spalovacích aut. Byť vše pochopitelně záleží na dalších okolnostech - je tomu tak po překonání rychlosti 30 km/h, do toho momentu jsou elektromobily naopak tak tiché, neboť v tu chvíli hraje motor podstatnou roli. Ale kdo kde jezdí méně než 30 km/h? To je rajón bicyklů, ne motorových vozidel.

Od třicítky přebírají od motoru hlavní roli pneumatiky, zejména ve chvílích, kdy uvnitř sedí alespoň čtyři lidé a dochází tedy k navýšení hmotnosti. Počet kil je tedy ve finále skutečně stěžejním faktorem, proto jsou na tom elektromobily tak zle.


Tichost jako výhoda? Elektromobily jsou podle studie Němců hlučnější než spalovací auta, nejhorší jsou Tesly - 1 - Tesla Model Y 2021 poradna sada 02Tichost jako výhoda? Elektromobily jsou podle studie Němců hlučnější než spalovací auta, nejhorší jsou Tesly - 2 - Tesla Model Y 2021 poradna sada 05Tichost jako výhoda? Elektromobily jsou podle studie Němců hlučnější než spalovací auta, nejhorší jsou Tesly - 3 - Tesla Model Y 2021 poradna sada 12
Německý úřad pro motorová vozidla zjistil, že elektromobily nejsou v rychlostech nad 30 km/h vůbec tiché, ale naopak hlučnější než auta se spalovacím ústrojím. Tesla je pak na tom zdaleka nejhůře, blížit se začíná i náklaďákům. Foto: Tesla

Zdroj: AD

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.