Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesle sebral vítr z plachet sexy pick-up neznámé firmy, má dynamiku supersportu
27.11.2018 | Petr Prokopec
Dokáže zaujmout přesně tím, čím do ohromuje právě Tesla. Má neotřelý design, úchvatné parametry a je pochopitelně na elektřinu. Seznamte se s pick-upem značky Rivian.
Tesla sice nestačí vyrábět ani auta, která už léta nabízí, přesto má dalekosáhlé plány do budoucna. V nich najdeme i pick-up, protože po takovém voze touží značná část Američanů. Nebylo by proto vhodné, kdyby tuto velmi rozsáhlou zákaznickou skupinu značka ignorovala a přenechala ji konkurenci. Přesto k tomu může dojít. Kalifornský start-up byl přinejmenším v případě odhalení takového vozu pokořen start-upem michiganským, neboť společnost Rivian z Plymouthu představila svou elektrickou prvotinu v podobě pick-upu. A co je možná ještě důležitější, Rivian by na rozdíl od konkurence, která se objeví a časem zase zanikne, mohl útok na Teslu ustát.
Než se dostaneme k prvnímu vozu firmy, jen v krátkosti nakoukneme za oponu. Na první pohled se může zdát, že Rivian jede na úplně stejné vlně jako řada společností před ním. Má sice 560 zaměstnanců, do dnešního dne o něm ale prakticky nikdo neslyšel a svou prvotinu obestřel technickými parametry z říše snů. Nicméně firma kupříkladu loni koupila továrnu Mitsubishi v Normalu v Illinois za 16 milionů dolarů (cca 365 milionů Kč). Kromě toho má pobočku v kalifornském Irvinu, kde se věnuje vývoji baterií. A aby toho nebylo málo, pak jedno vývojové středisko vystavěla i v britském Chertsey.
Aktuálně se tedy zdá, že Rivian se nakonec vydal trochu jinou cestou než všichni električtí průkopníci. Místo toho, aby nejprve vyrukoval s fantastickými oznámeními, pracoval na vývoji i na zázemí. A se svými produkty vyrukoval až ve chvíli, kdy skutečně má čím se chlubit. Sice dnes budeme hovořit pouze o pick-upu s názvem R1T, již příští týden by mělo dojít ještě na odhalení sedmimístného SUV R1S. Oba vozy budou sdílet stejný technický základ a oba budou na obdiv na stánku firmy na autosalonu v Los Angeles.
Pick-up je 5 475 mm dlouhý, 2 015 mm široký, 1 815 mm vysoký a mezi nápravami naměříme 3 450 mm. Korba má zvládnout 800 kilogramů nákladu, k dispozici je i její kryt, stejně jako nosníky a ližiny, jež lze uchytit na různých místech dle potřeby. Pod podlahou je navíc uzavíratelná schránka o objemu 200 litrů.
S ohledem na elektrické pohonné ústrojí nepřekvapí zavazadelník i na přídi, který zvládne pobrat až 330 litrů nákladu. Pod zadními sedadly lze najít další schránku s objemem 350 l. Rivian R1T dorazí se třemi pakety baterií, kdy ten největší počítající s kapacitou 180 kWh zasáhne i do prostoru pod sedadly. Akumulátory jsou usazeny v podlaze, aby došlo na snížení hmotnosti i její optimální rozložení v poměru 52:48.
Základem je 105 kWh, toto provedení má ovšem dorazit až někdy v roce 2021. Od roku 2020 ovšem bude možné počítat jak s výše zmíněným vrcholem, tak s provedením se 135 kWh. Všechny tři varianty disponují čtyřmi elektromotory o výkonu 147 kW/200 koní umístěnými v rozích vozu. Zajištěn je tak nejen pohon obou náprav, ale znovu i nízké těžiště. Díky rychlodobíjení by již po 20 minutách měla být k dispozici energie až na 240 km, za hodinu se pak baterie dobijí na 80 procent.
Vrcholné provedení počítá s celkovým dojezdem přes 646 km, nicméně na úkor toho je lehce zhoršená jízdní dynamika. Stovku pick-up zvládne „až“ za 3,2 sekundy, stošedesátku pak pod 8 sekund. Nejrychlejší provedení se 135 kWh dané disciplíny absolvuje za rovné 3 sekundy, respektive pod 7 sekund, nicméně v rámci dojezdu může počítat pouze s 480 km. Základní model pak na jedno nabití zvládne 370 km, stovku však dá až za 4,9 sekundy a 160 km/h za 12,5 sekund.
Rivian však nehodlá ohromit jen na hladkém asfaltu, ale i mimo něj. Podvozek nabídne světlou výšku 360 milimetrů, jež je aktivována při volbě off-roadového režimu. Zvolit lze však třeba i nástupní, karoserie klesne na 200 mm. Mimo to zde máme nájezdové úhly 34 stupňů vpředu a 26 stupňů vzadu, v rámci stoupání pak pick-up zvládne 45 stupňů. A aby toho nebylo málo, disponuje i metrovou brodivostí.
Akumulátory zde navíc nemají být jen skvěle utěsněny, ale rovněž ideálně chlazeny. Speciální algoritmus pak má zaručit jejich dlouhou životnost, a co více, i schopnost opětovného využití. Jak se tedy zdá, Rivian opravdu vykročil správnou nohou, na což ostatně již zareagovali i odborníci a analytici, kteří dodávají, že pro svět elektrických pick-upů by mohl udělat totéž, co udělala Tesla pro elektrifikaci osobních aut a crossoverů.
Jsme tedy zvědavi, s jakými objednávkami se firma v příštích měsících pochlubí. První dodávky budou realizovány ve druhé polovině roku 2020. Známa je zatím pouze cena prostředního provedení, které po odečtu vládního kreditu (7 500 USD/171 100 Kč) startuje na 61 500 dolarech (1 402 800 Kč). Kolik bude stát v Evropě, kam dorazí se zhruba ročním zpožděním, nebylo oznámeno.
Elektrický pick-up Rivian R1T se pyšní opravdu působivými parametry. Co je však mnohem zajímavější, firma nejprve zapracovala na svém zázemí, než vůbec cokoliv oznámila na veřejnosti. Jde tak opačnou cestou než řada dalších start-up, jenž ale mezitím již zkrachovaly
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 6 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 8 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 9 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 11 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB