Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla zkusila podvést zákazníky, v nouzi jim do aut dala staré díly místo nových
9.3.2020 | Petr Prokopec
Nedostatek dílů způsobených novým koronavirem postihl i Teslu. Ta ale na rozdíl od jiných automobilek neomezila výrobu, sáhla po starších dílech, aniž by to komukoli řekla.
Pro Elona Muska je čínský trh zásadní. Není to nikterak překvapivé, neboť poptávka v Americe se zdá být uspokojená a jakkoliv je Evropa do elektrifikace násilně tlačena, zájem o elektromobily je nadále vlažný. Je otázkou, nakolik tuto skutečnost změní Gigafactory, která má vzniknout u Berlína, na její první produkty ale budeme muset ještě nějaký ten rok počkat. Čína je tedy pro Muska momentálně stěžejní zemí - je to obrovský trh, kde už funkční továrnu Tesla má. Zrovna jako v rukavičkách ale s tamními zákazníky nezachází.
Než budeme pokračovat dále, je třeba se vrátit o pár týdnů do minulosti. Čínská Gigafactory spustila své montážní linky na sklonku loňského roku a ač první vyrobená auta zamířila k zaměstnancům, ta z počátku letošního roku se již dostala k regulérním zákazníkům. Rozlet Tesly však byl záhy zabrzděn nucenými prázdninami v důsledku oslav Čínského nového roku. Po jejich skončení se však brány továrny ihned neotevřely, místo toho je epidemie koronaviru ponechala zavřené.
Tesla nicméně byla mezi prvními, kdo 10. února spustil obnovenou výrobu. To se nám zdálo býti poněkud předčasným a riskantním krokem, nikoliv jen kvůli možnému šíření nákazy. Bylo totiž velmi pravděpodobné, že automobilka se záhy bude potýkat s logistickými problémy, neboť většina jejích subdodavatelů zůstávala stále v nečinnosti. Očekávat se tak dal nedostatek některých komponentů a přesně to se nakonec stalo realitou. Značce totiž došly čipy, které jsou potřebné pro systém Autopilot.
Tento problém Tesla vyřešila šalamounsky - sáhla do svých skladů a vytáhla staré čipy, které byly používány před dubnem 2019 a do nových aut dávno nemontovaly. Tyto komponenty mají být dle samotné automobilky 21krát pomalejší. Co je však dost možná nejdůležitější, Tesla opětovně sáhla po taktice mrtvého brouka. Ač tedy zákazníkům dodala starý díl a v uživatelské příručce již zmiňovala nový, nikomu o tom neřekla.
K její smůle si nicméně daného rozdílu všimli samotní zákazníci, kteří ze štítku na čipu odečetli zcela jiné informace, než o kterých se zmiňovala ona příručka. Okamžitě si tak začali na podivnou praktiku stěžovat. Odpověď automobilky je přitom možná částečně uspokojila, neboť slíbila náhradu do budoucna, Elon Musk ale věc na Twitteru tradičně začal bagatelizovat s tím, že nejvíce si stěžují lidé, kteří si plnohodnotné autonomní řízení neobjednali. I ti ale měli lepší chip dostat pro případ, že by si za něj připlatili později.
Arogance, která možná funguje jinde, ovšem v Číně nedopadla na plodnou půdu. Místo toho nyní zákazníci vyhrožují bojkotem celé značky. Kromě toho se mluví o podvodu nikoliv jen na čínský lid, ale také na čínskou vládu, která stavbu továrny podpořila rozličnými úlevami. Automobilka se tak nenachází ve zrovna příhodné situaci a dá se očekávat, že její obecným poklesem trápené akcie půjde za této situace ještě více dolů.

Zákazníci Tesly v Číně přišli na to, že automobilka osazuje nově vyrobená auta starým počítačovým čipem, ač v uživatelské příručce zmiňuje nový
Vzhledem k rozzuřené reakci Číňanů se z toho stal problém pro celou její tamní továrnu
Zdroje: Nikkei, Elon Musk@Twitter
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Tohle auto jste si mohli v jeden moment koupit s 5-, 6-, 8-, 10- i 12válcovými motory. Je to historický rekord, který stěží bude překonán
25.1.2025Realitní magnát popsal, jak složité je uvést do provozu jeho nové Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s, je to jiný svět
25.1.2025Volvo dalo hromadě svých modelů nová jména, další ruší. Vyznat se v nabídkách automobilek je stále těžší
25.1.2025Nejdražší ojetá Tesla Model 3 v prodeji jako jediná dává skutečný smysl, bez 3 milionů v kapse na ni ale nemyslete
25.1.2025Stellantis dál otáčí, motory na benzin a možná i naftu dostanou také nové Alfy Romeo Giulia a Stelvio
25.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva