Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala

Začíná to připomínat hru na kočku a myš, ale přesně to se dalo čekat. Úpravce se pustil do velmi náročného boje, ale zatím vítězí, navíc přidává další funkce zdarma.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala

31.8.2020 | Petr Miler

Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala

/

Foto: Ingenext@Facebook

Začíná to připomínat hru na kočku a myš, ale přesně to se dalo čekat. Úpravce se pustil do velmi náročného boje, ale zatím vítězí, navíc přidává další funkce zdarma.

V mnoha ohledech přelomová situace nastala poté, co se firma Ingenex rozhodla nabídnout tovární zvýšení výkonu Tesel levněji než sama automobilka. Udělala tak něco, co prostě muselo přijít poté, co se výrobci - a zdaleka ne jen Tesla - vzhlédli v možnosti nechat vás platit za pořízení auta, i když už je vaše.

Ve stručnosti shrneme situaci tak, že automobilky, zejména pak BMW, Mercedes a Tesla, začaly větší množství aut vyrábět v hardwarově shodné specifikaci a jejich výbavu určovat pouze softwarovým nastavením. Nejde tu jen o technické záležitosti, ale například i o prvky jako asistent dálkových světel. chytrý tempomat nebo vyhřívání sedadel. Techniku nezbytnou k zajištění těchto funkcí mají všechny vyrobené vozy, ale přístupné jsou jen těm, kteří si za ně zaplatí.

Takže si například koupíte BMW, asistent dálkových světel byste mít mohli, ale nemáte, protože jste nezaškrtli patřičnou položku při konfiguraci vozu a nepřiplatili za něj. Auto ale beztak má vše potřebné k dispozici a můžete tak později „napravit svou chybu” a za funkci si připlatit dodatečně. A nebo také ne, protože BMW si spočítalo, že kombinace úspor z rozsahu a nějaké procento později si připlativších mu zajistí lepší ekonomický výsledek, než kdyby fyzicky vyrábělo jiná auta přesně podle původní objednávky. To samé platí třeba o vyhřívání zadních sedadel Tesel Model 3 - je tam vždy, ale pustit si jej může jen někdo.

Celá situace připomíná něco, co se dělo po dlouhá léta na poli motorů. Fyzicky téměř či zcela stejné agregáty byly nabízeny v různých výkonových verzích daných softwarovým nastavením, a tak se logicky našli úpravci, kteří dokázali za mnohem nižší cenu, než za jakou „upgrade” nabízí automobilky, posouvat výkony motorů výše. Je tu ale nová doba, a tak podobným způsobem výše dají posunout i celá auta.

Přesně to začala dělat kanadská firma Ingenext, která pro Tesly začala nabízet za v přepočtu za 24 tisíc Kč vyšší výkon, za který Tesla chce dvojnásobek. A postupně začala přidávat další placené či oficiálně zcela neexistující funkce. Je logické, že se to Tesle nelíbí, tomuto zdánlivě chytrému obchodními modelu to dělá čáru přes rozpočet. Přesto jsme konstatovali, že Tesla měla sklapnout podpatky - jako kdokoli před ní - a buď dělat věci jinak, nebo se s tím prostě smířit a maximálně upozornit zákazníky, že riskují ztrátu záruku na některé části vozu. Ale to by nebyla Tesla.

Firma tak začala jít po majitelích, kteří si nechali svá auta upravit a v podstatě je „terorizovat” neodstranitelnou hláškou na displeji s varováním, že autu nakonec může zamezit další pohyb. To je troufalé v situaci, kdy auto patří majiteli, může se s ním třeba stavět na hlavu a jediným pokračujícím zájmem Tesly na něm je ona záruka. Úpravce ale slíbil revanš a k tomu právě došlo.

Guillaume André, zakladatel Ingenextu, k tomu řekl, že Tesla udělala v detekci úprav velmi dobrou práci a byť doufal, že její akci obejde softwarově, musel nakonec vyvinout nový modul. Tomu říká vtipně Modul dobrý pokus (Nice Try Module) a po jeho použití hláška zmizí - pro software auta je úprava opět nedetekovatelná. A co více, přidává další funkce, takže spolu s 50 koňmi navíc teď majitelé dostanou i:

- Vyhřívaná zadní sedadla s ovládáním přes aplikaci nebo spínače zadních elektrických oken (nevíme, jak přesně),
- ambientní osvětlení interiéru,
- automatické otevírání dveří řidiče a obou kufrů skrze čidla vzdálenosti,
- driftovací mód,
- předehřívání baterie,
- manuální ovládání stěračů
- a přístup k řadě zajímavých dat týkající se zejména stav baterie.

Některé byly k dispozici už dříve, celkové je to ale docela slušná nabídka funkcí za jednu cenu a docela chápeme, že v lidech i v Tesle vzbuzuje zájem. Nový modul bude zaslán všem stávajícím zákazníkům zdarma, noví jej pochopitelně dostanou s objednávkou automaticky.

Skončí to zde? Patrně ne a úpravce se takto pustil do náročného boje, ve kterém bude složité zvítězit. Znovu ale musíme zopakovat, že postup Tesly nám přijde být právně pochybný, neboť když se majitel rozhodne udělat si cokoli se svým vozem, je to jeho věc. Snad si ani nedokážeme představit, že by se třeba BMW či Volkswagen pustily do podobné akce, ať už by bylo jejím základem cokoli - nakonec, zrovna jejich motory jsou podobným způsobem upravovány už léta.


Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala - 1 - Ingenext Nice Try Module bonus patch 01Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala - 2 - Ingenext Nice Try Module bonus patch 02Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala - 3 - Ingenext Nice Try Module bonus patch 03Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala - 4 - Ingenext Nice Try Module bonus patch 04Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala - 5 - Ingenext Nice Try Module bonus patch 05Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala - 6 - Ingenext Nice Try Module bonus patch 06
Snahy Tesly zamezit majitelům upravovat si svá auta se zatím míjejí účinkem, úpravce našel novou cestu, jak učinit modifikace pro automobilku opět neviditelnými. Foto: Ingenext@Facebook

Zdroje: Ingenext@Facebook přes electrek

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.