Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera | Petr Prokopec
Dobíjení zdarma zní zvlášť v dnešní době jako velké lákadlo, v tomto směru Tesla trefuje hřebík na hlavičku. Detaily celé akce a znalost ceníku před jejím započetím ale ukazují, že na ní můžete leda prodělat.
Před dvanácti lety byla Tesla stále ještě start-upem, jejíž prvotiny oslovovaly jen tisíce lidí po celém světě. Proto se Elon Musk rozhodl publikum nalákat na dobíjení zdarma ve firemní síti Superchargerů. Nikoli na měsíc či rok, ona nabídka byla spojena s každým exemplářem elektrického sedanu Model S na doživotí. Navíc byla přenositelná, pročež z výhod mohli profitovat i lidé, jimž první majitelé své auto po pár letech prodali.
V roce 2018 se nicméně aut značky prodávalo už tolik, že se dobíjení zdarma stalo pro značku také příliš nákladným. Proto bylo zrušeno a Tesla později už jen čas od času vyrukovala s akcemi v podobném duchu, které ale nebyly tak velkorysé a štědré. Více ostatně ani nebylo třeba, neboť zájem o elektromobilitu rostl obecně dvouciferným a někde dokonce i trojciferným tempem. Značka tak v podstatě ani nestíhala vyrábět.
Přesunout se můžeme do současnosti, tedy do chvíle, kdy prodeje Tesly stagnují a některé její modely jsou dokonce propadáky. Ten nejstarší zvaný S davy už opravdu netáhne a má potíže i s oslovením jednotlivců, však letos si třeba v celé Evropě našel podle dat JATO Dynamics pouhých 1 536 kupců. Jistě i proto Musk rozhodl, že dobíjení zdarma se vrátí. Jenže abyste na něco takového dosáhli, musíte splnit řadu podmínek. A pak stejně nemáte vystaráno.
V prvé řadě je tedy třeba, aby si vůz zakoupili jen soukromníci a nikoli firmy. Nesmí být rovněž využíván ke sdílené spolujízdě, stejně jako k doručovacím službám. Dobíjení zdarma navíc není přenosné na dalšího majitele. To by všechno ještě šlo, stejně jako to, že zdarma je jen samotná elektrická energie - poplatky za marné stání u Superchargerů majitelé stále musí „cálovat“. Hlavní problémy jsou jinde.
Tím nejpodstatnějším je, že spolu s touto nabídkou přišlo zdražení auta o 5 tisíc dolarů (cca 121 tisíc Kč), a tak nyní v USA startuje na 79 990 USD (1 940 000 Kč). Tesla se tedy evidentně řídí legendárním českým „nechci slevu zadarmo“, ale k tomu se ještě dostaneme. Velmi „levá“ je nicméně také podmínka, která Tesle vyhrazuje právo vám vaše dobíjení zdarma na odejmout „v případě nadměrného nabíjení“. Co to je vůbec za podmínku? Je jednou denně příliš? Nebo dvakrát denně? Nebo třikrát? Tesla se podívá z okna a rozhodne.
Lidé z Inside EVs navíc spočítali, že průměrný majitel Tesly u Superchargerů ročně dobije 749 kWh. To při průměrných cenách elektřiny ve Státech vede k částce 322 USD (7 850 Kč). Aby se tedy jen ono podražení vyplatilo, museli byste Model S provozovat patnáct a půl roku. Něco takového je ovšem hlavně s původním paketem baterií nereálné. Pokud pak ten vám odejde po skončení tovární garance po osmi letech, rázem máte v rukou jen drahý zahradní domek.
A pokud u aut dochází v průměru z 80 procent na dobíjení doma, pak se optikou nájezdu vše začne vyplácet až po najetí 338 000 km, tedy porci kilometrů, která vás nejspíš na spoustě jiných věcí bude stát tolik, že vám neplacení dobíjení může být celkem ukradené. Jak tedy dodávají kolegové z Jalopniku, lepší bude koupě staršího Modelu S, který má dobíjení skutečně zdarma bez jakýchkoli výhrad. Jen v takovém případě budete alespoň chvílemi „sosat peníze z Muska“, ne jen naopak. I tato cesta ale má svá potenciálně drahá úskalí.
Dobíjení zdarma ve firemní síti Superchargerů bylo velkým lákadlem spojeným s Modelem S. Nyní se vrací, ale v naprosto ožebračené podobě. Foto: Tesla
Zdroje: Inside EVs, Jalopnik
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 10 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva