Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál

Představte si, že by spotřeba vašeho auta měla být najednou o desetinu vyšší. Anebo jeho dojezd obdobně nižší, to je obrovský rozdíl. Tesla nyní tento údaj v takové míře změnila po zahájení vyšetřování ministerstva spravedlnosti. A nemusí to být naposledy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál

8.1.2024 | Petr Prokopec

Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál

/

Foto: Tesla

Představte si, že by spotřeba vašeho auta měla být najednou o desetinu vyšší. Anebo jeho dojezd obdobně nižší, to je obrovský rozdíl. Tesla nyní tento údaj v takové míře změnila po zahájení vyšetřování ministerstva spravedlnosti. A nemusí to být naposledy.

Za celý loňský rok Tesla prodala 1,81 milionu nových aut. Zdaleka tak nesplnila svůj původní cíl prodat 2 miliony aut za rok, později revidovanou hodnotu ale lehce překonala a stanovila tak nový prodejní rekord. Za tento stav vděčí řadě faktorů, mezi něž patří i udávaný dojezdu, který je obvykle vyšší než u konkurentů. Reálný ale nikdy nebyl. Uváděná data sice byla vypočítána v souladu s protokoly americké agentury EPA, značka ale vždy publikovala jen údaje dosažené v tom nejúspornějším možném režimu. Tak ale ve skutečnosti téměř nikdo nejezdil, a tak lidé ani nebyli schopni udávaného dojezdu v praxi dosáhnout.

Úřady tak musely řešit řadu stížností, ucho džbánu jejich benevolence se ale nakonec utrhlo. Loni v říjnu totiž americké ministerstvo spravedlnosti zahájilo vyšetřování, které se týká právě nafouknutých dat o dojezdu. Ze stejného důvodu a prakticky ve stejnou dobu byla také na automobilku podána hromadná žaloba. Bylo tedy jasné, že mraky na obzoru nikam nezmizí a že tentokrát nelze počítat jen s krátkou přeháňkou. Momentálně však na značku dopadlo docela tvrdé krupobití.

Tesla tak po požadavku EPA, aby udávaná data „lépe odpovídala skutečnému světu“ testuje dojezd svých aut v několika jízdních režimech, nikoli pouze v tom, jenž je spojen s nejlepšími možnými čísly. V důsledku toho byl jejich dojezd pochopitelně snížen a na americkém webu značky už svítí zcela jiné údaje, než tomu bylo ještě před pár dny. A změny jsou opravdu výrazné, přičemž takový Model S Plaid dle nových parametrů zvládá urazit na jedno nabití jen 578 kilometrů místo 637, což znamená, že si pohoršil o 9,3 procenta.

V případě Modelů X, Y a 3 jsou rozdíly menší, pořád ale vesměs pohybují s ve vyšších jednotkách procent. To je velká změna, však si představte, že by se spotřeba vašeho auta najednou změnila o několik decilitrů na 100 km, i když jinak zůstane vše stejné. Proto také ještě více narostla propast mezi novým světem a Evropou, neboť v rámci starého kontinentu Tesla využívá směrnic WLTP. Ty navzdory snaze o opak reflektují skutečný svět ještě méně, a tak třeba u Modelu Y Long Range vidíme na českém webu Tesly dojezd 533 km, i když podle EPA jde o 498 km.

I nová čísla ale působí vzhledem k ostatním technickým parametrům jednotlivých vozů nadsazeně, čemuž neodporuje ani praktický test Kyla Connera, který na Youtube provozuje kanál Out of Spec Motoring. Ten se dostal k jedné z prvních produkčních Tesel Cybertruck, kterou podrobuje řadě testů, z nichž dlouho očekávaný pick-up nevychází zrovna nejlépe. Ukázalo se totiž, že jej nelze dobíjet s pomocí CCS adaptéru, i když jde o oficiální produkt značky.

Nově se Conner rozhodl, že Cybertruck dobije na maximum u Superchargeru a následně s ním pojede tak dlouho, dokud se auto v důsledku prázdných baterií nezastaví. K tomu došlo po ujetí 409 kilometrů, což na první pohled není na 5,5metrový a třítunový pick-up s horší aerodynamikou až tak špatné. Vůz by ale podle Tesly měl zvládat 511 km a Conner s ním jel způsobem, který dlouhý dojezd favorizoval, nikoli naopak.

Reálný výsledek je ovšem o hrozivých 21 procent horší, než jaký automobilka uvádí. A působí o to hůř, když uvážíme, že Conner víc než co jiného „šel štěstíčku naproti”. Dojezd totiž vyrazil ověřovat v brzkých ranních hodinách, kdy na dálnici byl prakticky nulový provoz. Venkovní teplota sice v té chvíli činila 7 stupňů Celsia, což je bližší ideálním teplotám okolo 20° než jakýmkoli mrazům. A jízda stabilní rychlostí 112 km/h má daleko k rychlé i prakticky udržitelné - po dálnici běžně pojedete rychleji a budete ubírat a přidávat, jak provoz dovolí. I přesto tu máme tak mizerný výsledek.

Omluvou přitom není ani ta skutečnost, že vůz byl osazen 20palcovými koly s 35palcovými off-roadovými pneumatikami. Onen dojezd je totiž spojen přesně s touto technikou, v případě použití celoročních a hlavně na silnici zaměřených pneumatik by totiž Cybertruck měl na jedno nabití zvládat 547 km. Že realita bude jiná, a prakticky jisté, aby si tedy Tesla snižování udávaných dojezdů nemusela dát ještě jednou...


Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál - 1 - Tesla Model S Plaid 2022 nova sada 01Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál - 2 - Tesla Model S Plaid 2022 nova sada 03Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál - 3 - Tesla Model S Plaid 2022 nova sada 05Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál - 4 - Tesla Model S Plaid 2022 nova sada 07Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál - 5 - Tesla Model S Plaid 2022 nova sada 11Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál - 6 - Tesla Model S Plaid 2022 nova sada 12
Model S Plaid aktuálně disponuje o takřka 10 procent nižším dojezdem dle americké EPA, než bylo uváděno před pár dny. Samotný vůz se nijak nezměnil, změnilo se měření Tesly, která zareagovala na kroky amerických úřadů. Foto: Tesla

Zdroje: Drive Tesla, Jalopnik, Out of Spec Motoring@YouTube, Tesla

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše