Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje
18.10.2019 | Petr Prokopec
Další útok na Teslu ze strany jejich odpůrců? Kdepak, toto zveřejnil Bjorn Nyland, jeden z největších fanoušků značky vůbec. Zjistil, že jeho Model 3 má najednou menší akumulátory.
Představte si, že byste si koupili zcela nové auto. Přes noc byste jej zaparkovali ve své garáži, přičemž ještě večer by nádrž zvládla pobrat 50 litrů a dojezd by se pohyboval okolo 800 kilometrů. Když byste ovšem ráno odjížděli do práce, nádrž by již byla pouze 47litrová a dojezd by tak logicky klesl o desítky km. Něco takového byste nejspíše považovali za zlý sen a místo do zaměstnání byste uháněli do servisu. Tam by se s vámi o celé věci odmítli jakkoli bavit.
Pokud by řeč byla o jakékoli běžné značce aut, vůbec bychom se nedivili, kdyby vzduchem začaly létat hrozby žalobou. Nicméně aktuálně bude řeč o Tesle, kde racionalitu můžeme očekávat jen u některých zákazníků. O to více může překvapit, že proti automobilce vytáhl v obdobné kauze sám Bjørn Nyland, jeden z jejích největších a nejznámějších fanoušků
Nyland totiž zjistil v principu to, co jsme popsali výše. Tesla během letní modernizace softwaru přišla s krokem, o kterém nikomu neřekla a který nyní bude jen stěží ospravedlňovat - a sice k omezení využitelné kapacity baterií. Nylandův Model 3 Performance totiž před aktualizací počítal se 74,5 kWh, nyní však můžete doplnit pouze 69,6 kWh. Jinými slovy zde tak máme pokles o 4,9 kWh neboli 6 procent, který lze jen stěží připsat na konto degradace baterií. Vůz norského fanouška je totiž stále zánovní a dosud by měl přijít maximálně o desetinu kWh.
Co je pikantní, Tesla udělala maximum proto, aby si této změny nikdo nevšiml. Současně se zmenšením kapacity tedy upravila tzv. spotřebovou konstantu, díky čemuž je palubním systémem dojezd při plném nabití vyčíslen na 483 km, tedy jen o 16 km méně než dříve, jakkoli reálná změna je pochopitelně větší, skoro dvojnásobná, ale o to tu teď nejde.
Nylandovi nejvíce vadí, že změna byla provedena nejen bez vědomí majitelů, ale i tak, aby si ji pokud možno nikdo nevšiml. Za změnou má stát snaha Tesly o prodloužení životnosti baterií a snížení rizika jejich možného poškození či dokonce samovznícení. Tuto strategii používají všichni, Američané se ale holedbají, že díky svému náskoku umí využít mnohem větší část kapacity bez negativního vlivu na životnost. Zjevně neumí a přiznání této změny by nebyl dobrý marketing.
Nakonec, již na počátku letošního roku došlo na omezení využitelné kapacity baterií u Modelu S a X a také tehdy se značka obestřela hradbou mlčení, což zatím nehodlá akceptovat pouze jeden člověk, který již podal žalobu. Jak jsme ale již zmínili, Tesla v podstatě jen kráčí stejnou cestou jako konkurence. Např. Porsche Taycan sice disponuje bateriemi o kapacitě 93,4 kWh, nicméně využitelných je pouze 84 kWh. Nevyužívání celé kapacity má zajistit prodloužení životnosti a zároveň snížit rizika poškození. Německá značka ale toto jasně řekla již během slavnostního odhalení vozu a takto jej i prodává.
Německé novince se přitom Tesla od počátku posmívala, přičemž poukazovala mj. na horší dojezd. Nicméně již v té době automobilka zjevně věděla, že její dechberoucí čísla přichází na úkor trvanlivosti či spolehlivosti, což by se do budoucna nemuselo vyplatit. Proto se začala z hvězdných výšin vracet zpátky na zem. Protože by díky tomu ale přišla o náskok, kterým se tak ráda chlubí, vše zkusila udržet v tajnosti.
Nyland nyní po značce požaduje vysvětlení, ta však i nadále hraje mrtvého brouka. To je dost nepochopitelné chování k tak významnému zákazníkovi a jen to potvrzuje, jak ožehavé téma tato věc pro Teslu představuje.












Tesla Model 3 Performance Bjørna Nylanda má náhle nižší využitelné kilowatthodiny. Za tím dle všeho stojí update značky, o jehož dopadech ale zákazníci nebyli informováni a automobilka se o něm i zpětně odmítá bavit
Zdroj: Bjørn Nyland@Youtube
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejčtenější články
Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025Jeden z mála lidí, kteří mohou k Michaelu Schumacherovi, popsal „velmi smutný” stav, ve kterém se legenda F1 nachází
28.3.2025Němci se Švýcary vyvinuli revoluční bezemisní spalovací motor. Neměla by spíš tohle být budoucnost?
28.3.2025Motoristé, vyhněte se Paříži. Opakujeme, vyhněte se s autem Paříži
28.3.2025Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch