Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla musí svolat skoro 286 tisíc aut, firmou popíraný problém je zjevně skutečný
28.6.2021 | Petr Prokopec
Mluví se o něm už roky, kalifornská automobilka ale jakékoli nedostatky na své straně vždy vehementně popírala s tím, že v případech údajného náhlého zrychlení šlo o chybu řidiče. Tak jednoduché to ale očividně není.
Již mnohokrát jsme zmínili, že čínský trh je pro Teslu extrémně důležitý. Přece jen se jedná o nejlidnatější zemi světa, která navíc elektromobilitu nemalou měrou podporuje. Finanční dotace se sice pozvolna rozplývají jak pára nad hrncem, ovšem další formy jako přednostní vydávání registračních značek zůstávají v platnosti. Potenciál miliardových výdělků je tedy nemalý, načež Tesla v Číně dělá jeden ústupek za druhým. Její nejnovější krok je toho důkazem, přičemž jde rovnou o důkaz obřích rozměrů.
Kalifornská automobilka totiž v pátek vyrukovala se svolávací akcí, která se týká - na její poměry - neskutečného množství 285 520 aut, všech exemplářů dvou modelů prodaných v Číně. Problémem u nich je možnost neočekávaného sepnutí aktivního tempomatu, jenž může vést k dopravním nehodám. Dle detailů Státní administrativy pro regulaci trhu (SAMR) oprava čeká 35 665 exemplářů Modelu 3, jenž byly vyrobeny mezi lednem 2019 a listopadem 2019, a do země byly importovány. Zbývajících 211 256 kusů Modelu 3 a 38 599 kusů Modelu Y pak pochází z čínské továrny.
V čem je problém? Z doprovodného popisu vyplývá, že spíše ve fyzickém ztvárnění kabiny než v softwaru, Tesla nicméně vše hodlá řešit aktualizací softwaru. Těžko ale říci, jak přesně řešení docílí. Když totiž řidič přepne volič převodovky do polohy D a musí intenzivněji zatočit, je zde riziko, že se dotkne páčky tempomatu. Když ten aktivuje, mohou kalifornské vozy začít znenadání zrychlovat, aby se dostaly na z dřívějška předvolené tempo a zaskočit tak řidiče.
Dané informace přitom korespondují s množství nehod a incidentů, které se v Číně v poslední době odehrály. Majitelé si totiž opakovaně stěžovali, že jejich vozy buď zničehonic začaly zrychlovat nebo nereagovaly na použití brzd. Kalifornská automobilka pak jejich útoky soustavně odrážela s tím, že chyba je na jejich straně a nikoliv u ní, až si zákazníci začali natáčet prostor pedálů, aby v případě nehody měli důkaz o tom, že nepochybili. Nyní se ale zdá, že situace skutečné není tak jednoznačná, jak Tesla tvrdí, a to navzdory tomu, že stejnými argumenty ještě nedávno sepsula nehodu z konce května.
Třebaže popsaný problém je nesporně i uživatelského charakteru, stejně tak lze rozumět nářkům nad nešikovně umístěnou páčkou pod volantem. Z toho důvodu je otázkou, jak moc aktualizace softwaru pomůže. Tesla zmiňuje, že přidá více kroků spojených s reaktivací tempomatu, stejně jako se má na palubní desce objevit varování po jeho zapnutí. Majitelé přitom mají být obesílání po várkách, patrně proto, že jde o spoustu aut a Tesla z opatrnosti nechce všechna aktualizovat naráz - kdyby se navrhované řešení neukázalo být řešením.
Lze už jen dodat, že Modelu S a X se svolávací akce týkat nemá, v obou případech je totiž páčka tempomatu navržena trochu jinak. Stejně tak je otázkou, zda budou muset do servisů či projdou online modernizací i vozy v Evropě nebo ve Státech. Design těchto aut je totiž zcela stejný, načež hrozí tentýž problém. Jelikož ale vůči zdejším úřadům Tesla není tak servilní, příliš s tím nepočítáme.
Tesla v Číně vyrukovala s rozsáhlou svolávací akcí. V jejím rámci dostane více bezpečnostních mantinelů páčka tempomatu, kvůli níž lidé stále častěji tuto technologii nechtěně aktivují. Foto: Tesla
Zdroje: SAMR, IT Home, Global Times
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 58 minutami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nejnovější články
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 53 minutami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
včera - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva