Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model X odhalila vše, má až 773 koní, stovku dá za 3,2 s
30.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Americká novinka má na nabití ujet až 402 km, pobere sedm cestujících a pyšní se i klimatizací, co odolá útoku biologických zbraní.
Novou Teslu Model X jsme si v sériové podobě mohli částečně představit již na počátku září, kdy na veřejnost prosákly první snímky a informace z konfigurátoru. Ten byl ovšem přístupný pouze těm, kdo již na novinku americké značky složili zálohu, navíc vůz ukazoval pouze zezadu. V noci na dnešek ovšem šéf automobilky Elon Musk odhalil „první bezemisní SUV na světě“ naprosto všem, přičemž do placu dal také podrobnější tiskovou zprávu. Prozkoumat tak můžeme celou řadu fines, kterými je nová Tesla Model X nacpána od střechy až po podlahu, do které byly kvůli nízkému těžišti zakomponovány baterie.
Automobilka prozatím počítá pouze s paketem o kapacitě 90 kWh, který by Modelu X měl umožnit dojezd 402 kilometrů mezi jednotlivými nabitími. Jak jsme uvedli již dříve, Tesla poskytuje na akumulátory osmiletou záruku, což je jistě odvážný krok. Je však otázkou, co všechno bude záruka pokrývat a kdo ji vlastně nesel - firma je navzdory ohromným dotacím všeho druhu ve ztrátách podobně ohromných rozměrů.
Od podobných úvah se ale vraťme zpět do reality Model X, a to k hnacímu ústrojí. Zmíněný paket akumulátorů napájí dva elektromotory, z nichž ten vpředu produkuje 263 koní a ten vzadu 510 koní, jejichž celkový výstup má Tesla navzdory kontroverzím tendenci sčítat jako 773 koní. Mimo to tu máme točivý moment 330 Nm, respektive 600 Nm, pročež asi nepřekvapí působivá jízdní dynamika. Stovku (či spíše 96 km/h) totiž Tesla Model X ve verzi P90D zvládne za 3,8 sekundy, s paketem Ludicrous pak dokonce již za 3,2 sekundy.
Mimo to můžeme posloužit akcelerací na čtvrt míle (400 metrů), kterou první zmíněná verze absolvuje za 12,2 sekundy, druhá pak za 11,7 s. Nejvyšší rychlost 250 km/h je již shodná pro oba modely, stejně jako výše zmiňovaný dojezd. Neliší se ani udávaná tažná kapacita, kdy by Tesla Model X měla zvládnout až 2 468 kilogramů vážící přívěs.
Kromě toho ovšem bude Model X k dispozici také v základní konfiguraci 90D, která počítá vpředu i vzadu pouze se slabším 263koňovým motorem. Zrychlení z klidu na 96 km/h se proto natáhne na 4,8 sekundy, nejvyšší rychlost ale opět dosahuje mety 250 km/h. Počítat ovšem můžete s lehce navýšeným dojezdem, který narostl na 414 kilometrů. Dobu potřebnou k plnému dobití baterií ovšem Tesla nezmiňuje ani v jednom případě.
Ještě než se přesuneme do interiéru, zmíníme, že karoserie se pyšní působivým koeficientem odporu vzduchu Cd 0,24. Musk zároveň neopomněl dodat, že Model X obstojí ve všech bezpečnostních testech na jedničku, neboť usazení baterií do podlahy zabraňuje převrácení vozu. Hliníkové sloupky jsou pak zesíleny ocelovými kolejnicemi, což má posádku chránit před nárazem z boku. Kromě toho jsou tu pak velkorysé čelní deformační zóny.
Standardem u každé verze jsou autonomní brzdy a rovněž také čelní kamera, radar a sonar hlídající okolí celého vozu. Díky tomu by Tesla Model X měla zvládat i některé ryze autonomní operace jako třeba automatické parkování či zatáčení. Senzory se pak chlubí i zadní vzhůru výklopné dveře Falcon Wings, které mají zabránit kontaktu s ostatními vozy při otevírání. Vůz si přitom má vystačit jen s pouhými 30 cm prostoru po stranách.
Dále tu máme ještě automatické dveře u řidiče, které se samočinně otevírají a zavírají, kdykoliv se ten přiblíží či naopak vzdálí od vozu. O dveřích spolujezdce ovšem tisková zpráva nemluví, zřejmě tak již budou ryze konvenční. Nyní ale již můžeme zamířit do interiéru, který se chlubí zejména velkou praktičností. Ve třech řadách sedadel totiž dokáže pobrat až sedm cestujících a zároveň i hromadu jejich zavazadel.
Konkrétní objem Tesla neudává, zmiňuje však, že prostor pro vaše kufry naleznete pod přední kapotou i zadním víkem. Dále je tu schránka pod druhou řadou sedadel, vnitřní rozměry pak mají umožnit po sklopení opěradel ve druhé a třetí řadě převoz až čtyř kol. Kromě toho se dovnitř vejde až šest párů lyží, po které lze dokoupit speciální upínání, jenž umožní jejich naložení či vyložení v řádu sekund.
Od praktičnosti se můžeme přesunout ke klimatizaci, která dostala do vínku režim Bio-weapon Defense. Ten přitom zabraňuje vniknutí bakterií a virů do interiéru bez ohledu na prostředí, ve kterém se právě nacházíte. Veškeré informace jsou pak soustředěny na enormní 17palcový centrální displej, přičemž Tesla dodává, že většinu funkcí lze ovládat hlasem, aby se řidič mohl soustředit na silnici před sebou.
Dodat pak již můžeme pouze tolik, že vůz dostal do vínku vzduchový podvozek s pěti režimy navyšujícími světlou výšku na 230 milimetrů. Zadní víko je pak osazeno aktivním spoilerem, který se vysouvá po překročení 72kilometrového tempa. Tím nám ale tisková zpráva končí, pročež jen dodáme, že ceny startují na částce 132 000 USD (cca 3 200 000 Kč) za standardní provedení. S paketem Ludicrous pak Tesla Model X vychází o deset tisíc dolarů (243 tisíc korun) dráže.
Stinnou stránkou celé věci jsou ovšem dodávky. Automobilka totiž dodává, že pokud aktuálně sepíšete svou objednávku, dorazí k vám nový Model X až ve druhé půli příštího roku. A to je opravdu za dlouho...
















Šéf značky Elon Musk odhalil novou Teslu Model X a přitom demonstroval její zadní vzhůru výklopné dveře
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19