Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model S: prodej startuje na podzim 2012, patrně za dumpingové ceny
23.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Tesla, která dosud produkuje spíše obrovské ztráty než auta, zveřejnila ceník Modelu S. Ten potvrzuje, že v prodělečné činnosti míní pokračovat.
O vypravěčském talentu šéfa společnosti Tesla Motors Elona Muska a jeho schopnostech dojit investory jsme počátkem října vydali rozsáhlé pojednání, které se detailněji zabývalo také reálností jeho slibů. Kromě jiného jsme se pozastavili nad podezřele nízkými cenami Modelu S, které byly s ohledem na současnou hodnotu lithium-iontových článků nereálné. Neuvěřitelné se však stalo skutečností. Musk zveřejnil na internetových stránkách definitivně platný ceník, který potvrzuje původní částky.
Nejlevnější Model S vybavený akumulátory o kapacitě 40 kWh bude stát 49 900 dolarů, v přepočtu asi 983 tisíc korun. Verze se 60 kWh baterkami má být o deset tisíc dolarů dražší (1 180 000 Kč) a typ s nejvyšší kapacitou 85 kWh bude možné pořídit za necelých sedmdesát tisíc dolarů (1 377 000 Kč). Pak tady máme ještě model Performance, který kromě největšího balíčku akumulátorů slibuje zkrácení času akcelerace z 0 na 97 km/h (0-60 mil/h) z 5,6 na 4,4 s - ten podle Tesly získáte za 79 900 dolarů, což dělá 1 574 000 Kč. Vůbec nejdražší provedení Signature Performance (taky 85 kWh) má cenovku 97 900 USD (1 928 000 Kč).
Proč ten podrobný výčet jednotlivých verzí? Tak předně proto, že máme možnost dát Model S do kontextu s evropskými vozy jako Audi A6, BMW řady 5 nebo Mercedes třídy E a čistě podle poměru ceny k velikosti auta vypadá sedan Tesly vcelku konkurenceschopně. Dokonce i uváděný čas akcelerace na stovku je velmi zajímavý, i když otázkou do budoucnosti zůstává, zdali jej pak představitel nové mobility obhájí v praxi, stejně jako (do budoucnosti rozhodně ještě ostřeji sledované) slibované dojezdy od 260 do 480 kilometrů.
Pořád ale není pochopitelné, jak si bude moci Tesla dovolit prodávat Model S tak levně, když náklady na akumulátory spolknou u všech provedení téměř sto procent z částky auta. Technologie na uskladnění jedné kilowatthodiny pořád vychází na cirka 1 000 dolarů a to znamená, že automobilka jen za baterky zaplatí v nejslabším provedení 40 tisíc a u nejsilnějšího modelu až 85 tisíc dolarů. Odkud bude Tesla brát na zbytek aut?
První možnost, totiž že cena lithium-iontových článků dramaticky klesne do léta nebo podzimu 2012, kdy bude prodej Modelu S zahájen a Tesla tak začne skutečně vydělávat, je nesmysl. Odhady říkají, že potrvá skoro deset let, než náklady na uskladnění 1 kWh spadnou na 300 až 400 dolarů. A jsou to pořád jen odhady. Druhá pravděpodobnost je ta, že Tesla bude svůj vůz prostě dotovat ze státních financí a prostředků svých akcionářů, což se zdá být nejpravděpodobnější. Jenže zcela vyloučit se nedá ani poslední scénář, který skončí prasknutím mediální bubliny a Tesla nepůjde ke dnu jen kvůli tomu, že je v ní nasypáno příliš mnoho cizích peněz. Pro Elona Muska by to ale byla jednoznačně konečná. Myslím, že nastal čas začít uzavírat sázky.






Zisky Tesla patrně nepotřebuje, Model S bude prodávat téměř za částky nákupu li-ion akumulátorů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejčtenější články
Mezi 20 aktuálně nejprodávanějšími auty v Evropě nenajdete ani jeden elektromobil. A i pak se dějí věci
25.3.2025Francouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
25.3.2025Volný pád Stellantisu pokračuje. Další nepovedený restart slavné značky znamená propad prodejů až o 73 procent
26.3.2025Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Peugeot si zadělal na propadák. Do nabídky vrátí model GTi, jenže v provedení, o které nikdo nestojí
26.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva