Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model S má teď až 773 k a „směšný” mód. Stovka? Za 2,8 s
18.7.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Teslu nepřechází chuť dostat ze svého jediného prodávaného modelu dynamiku hypersportů. Ve verzi P90D ji má na dosah.
Tesla se možná nedokáže řádně starat o své zákazníky a mnozí ji nejen proto nevěští světlou budoucnost. Ona je ostatně z ekonomického hlediska dost chmurná už její současnost, kdy platí jednoduchá přímá úměra - čím více aut Tesla prodá, tím více peněz prodělá. Je to logické prodělává na každém prodaném autě, ví to a čeká, že se to jednou změní. Že ji buď okolnosti dovolí dosahovat zisků i za současných prodejních cen, nebo že její majitel „vyžebrá” další dotace k už dosud přijatým 118 miliardám Kč. A to za situace, kdy jen sama Tesla vykázala za svou existenci kumulovanou ztrátu ve výši několika desítek miliard pokrytou vesměs penězi důvěřivých akcionářů.
Ne, tohle se nám nelíbí a nikdy líbit nebude, neboť Tesla vstupuje na trhy s cílem vzít si i něco z vašich peněz, které ji dát nechcete. Nic to ale nemění na tom, že nedělá úplně nezajímavé věci a především se je snaží neustále zlepšovat. Jen letos přišla se softwarovou i hardwarovou aktualizací modelu S a mj. také s bateriemi pro domácnost. Teď za sebou máme teprve polovinu roku a přichází další novinky pro Model S. A jsou znovu zajímavé.
Začít můžeme u nových akumulátorů pro vrcholný model, které nyní nabízí až 90 kWh energie místo dosavadních 85. Ve srovnání s konvenčními auty je to stále málo, zvláště přihlédneme-li k tomu, s jakým výkonem je tento „paklík” spojen (jde o ekvivalent necelých 35 litrů benzinu nebo 26 litrů nafty při uvážení odlišné efektivity spalovacího a elektrického motoru - představte si takovou nádrž ve skoro tisícikoňovém autě...), je to ale více než dosud. Podstatné také je, že kapacita špičkového akumulátoru byla dosažena pouze „chemickou cestou”, baterie vozu tedy není ani větší, ani těžší.
Ruku v ruce s tím jde, celkem pochopitelně, i adekvátní navýšení dojezdu o nějakých 5-6 procent. Nový akumulátor bude součástí verzí 90, 90D, P90D (P je Performance pro výkonnou verzi, D pro Dual Engine u variant s pohonem všech kol) a dosavadní provedení s 85kWh akumulátorem zůstávají dále v nabídce. To vyšší je dražší o 3 000 USD a připlatit si za něj mohou i stávající majitelé modelů S s číslovkou 85 v názvu. Tesla to ale nedoporučuje, údajně proto, že rozdíl je malý a o nějakých 5 % chce kapacitu akumulátorů zvyšovat rok co rok.
Co je možná zajímavější, verze P90D disponuje dosud nejvyšším výkonem. Její zadní motor nabízí výkon až 510 koní, přední 263 koní. To dohromady (takto výkony sama Tesla sčítá) činí až ukrutných 773 koní. Vliv této změny na dynamiku je podle firemních čísel neznatelný, může si ale připlatit za dostupnost módu, který si říká Ludicrous.
Označme toto jméno za poněkud nešťastné, neboť zřejmě většina potenciálních zákazníků jej bude považovat za ekvivalent slova „ridiculous”, tedy směšný. Asi nikdo nechce mít směšné auto, v tomto případě jde ale o odkaz na u nás nepříliš známý film Spaceballs Mela Brookse, ve kterém - neberte mě za slovo - padne: „Rychlost světla nestačí, musíme přejít přímo na 'ludicrous speed'”. Tesla tím tedy chce naznačit, že rychlost vozu je za hranicí rychlosti světla (ono slovo lze ostatně přeložit i jako „absurdní”, „za hranicí pochopitelnosti”, to už zní lépe), což je pochopitelně marketingová nadsázka. Se schopností podrobit posádku přetížení 1,1g je ale akcelerace aspoň za hranicí toho, co zažijete při volném pádu...
Co to znamená v automobilových měřítkách? Hodně, opravdu. Zrychlení na stovku (jde o 0-60 mph, takže přesněji na 96 km/h) za 2,8 sekundy u auta vážícího skoro 2,5 tuny je něco bláznivého, stejně jako schopnost zdolat čtvrtmíli pod 11 sekund (za 10,9 s). Maximální rychlost zůstává omezena na 250 km/h. To jsou parametry srovnatelné se špičkovými Lamborghini a Ferrari a můžeme očekávat spoustu odvet amerického stroje za dříve prohrané souboje ve sprintech - v komplexnějších režimech jízdy asi vůz nadále fungovat nebude.
Pochopitelně, „směšná rychlost” („Ludicrous Speed”) není pro Model S dostupná jen tak, musíte si za ni připlatit. U nového auta je to tučných 10 000 dolarů (P90D Ludicrous tedy vyjde na 118 000 USD, bezmála 3 miliony Kč), pro stávající majitele P85D to znamená vytáhnout 5 000 dolarů navíc a blíže neupřesněnou částku za práci spojenou s aktualizací. Co všechno za tuto cenu dostanete, nevíme, klíčovou součástí je ale nová pojistka, která nechá vůz pracovat s elektrickým proudem až 1 500 ampér místo dosavadních 1 300. Sám Musk k tomu řekl, že museli vymyslet pojistku, která se v určité chvíli nerozteče a bude potřebovat vyměnit, ale bude schopna ve správný čas zafungovat a přitom být k dispozici i pro další použití.
Zní to zajímavě, není to ale jediná novinka Tesly ani modelu S. Automobilka přišla také s novým základním modelem „70 za 70” (70 kWh u Model S 70 za 70 tisíc dolarů) a nabízí tedy verze: 70, 70D, 85, 85D, P85, P85D, 90, 90D, P90D a P90D Ludicrous v cenovém rozmezí 70 000 až 118 000 USD. K tomu Musk dodává, že onen směšný mód bude k dispozici také pro Model X, s nímž bude nejrychlejším SUV na trhu schopným zdolat stovku za 3,2-3,3 sekundy. A nakonec oznámil i práce na novém Roadsteru, který prý z tohoto ústrojí dostane ještě více, do nějakých čtyř let.
Zdá se tedy, že se máme ještě na co těšit. Tedy pokud Tesla přežije svou ekonomickou chůzi po tenkém ledě - ke krachu už jednou neměla daleko...
Klíčové novinky poslední aktualizace Model S v kostce
Tesla Model S se vizuálně nemění, technicky ano, opět
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před hodinou - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 3 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:21 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 17:13 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch