Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model S 60D, 85D, P85D: elektrické čtyřkolky jsou venku, s výkonem až 700 koní
10.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Vrcholné provedení Model S o výkonu 701 koní pokoří stovku za 3,2 s. Kromě toho je vybaveno i prvky budoucího autopilotu.
Na sklonku minulého týdne pustil Elon Musk, šéf americké značky Tesla, do světa avízo, jež lákalo na nový model označený jako „D“. Oficiální představení přitom mělo proběhnout včera, což se také stalo. V mezičase jsme navíc mohli zaznamenat i únik snímku, který prozrazoval, že tajemným Déčkem s největší pravděpodobností bude Model S, jen osazený pohonem všech kol. I to je pravda, daných novinek je ale nakonec o poznání více. A tak jednoduché to vlastně nebudou ani s onou čtyřkolkou.
Začneme právě touto změnou, přičemž neočekávejte příchod nějakého složitého systému 4x4. Místo toho Tesla používá dvojici elektromotorů, kdy každý má na starosti pohon jedné nápravy. Volit přitom můžete hned ze tří modelů, přičemž první dva - 60D a 85D - mají vpředu i vzadu tu samou pohonnou jednotku, tedy elektromotor produkující 191 koní. Celkový výkon vozu tedy narostla na 382 koní, což slibuje pozměněnou jízdní dynamiku.
Stovku, respektive 96 km/h, zvládne verze osazená balíkem baterií o kapacitě 60 kWh za 5,7 sekundy, tedy o dvě desetiny rychleji než standardní Model S. Zároveň se také může pochlubit vyšší maximální rychlostí (201 km/h versus 193 km/h) i větším udávaným dojezdem (362 km versus 346 km), navzdory faktu, že přidáním elektromotoru narostla její hmotnost na 2 085 kg.
Obdobně pak můžeme hovořit také o provedení 85D, které pro změnu v podlaze schovává baterie o kapacitě 85 kWh. Tento model zvládne akcelerovat na 96 km/h již za 5,2 sekundy, čtvrtmíli zdolá za 13,5 sekundy a maximálně se rozjede na 250 km/h (standardní verze pouze na 201 km/h). Dojezd pak u tohoto modelu narostl na udávaných, ale stále obtížně (u těžší a výkonnější verze ještě složitěji) uvěřitelných 475 kilometrů.
Kromě těchto verzí ovšem dorazí ještě vrcholný model P85D, který si u zadní nápravy ponechal standardní elektromotor Tesly Model S. Mimo to počítá s poladěným předním motorem, ve výsledku tu tedy máme 224 a 477 koní. Stovku tak vůz zdolá již za 3,2 sekundy a čtvrtmíli za 11,8 sekundy, dojezd má však oproti standardu lehce snížený (442 km versus 459 km).
Tím nám ovšem novinky nekončí. Dalším prvkem, ze kterého dvoumotorová Tesla profituje, je detekce dopravního značení. Vůz ovšem značky nejen přečte, ale zároveň se těm rychlostním dokáže i podřídit a upraví vaše tempo. Tím pokládá základní kámen pro budoucího autopilot, přičemž používá kamery namontované za čelním oknem.
Právě autonomní systém by měl být zásadní budoucí inovací Tesly, přičemž prozatím zvládne sám i zaparkovat. Kromě zmiňované kamery totiž dostává data také od sonaru s dlouhým dosahem, který navíc monitoruje okolí celého vozu. Dále tu máme rovněž čelní radar s dlouhým dosahem či dvanáct senzorů namontovaných po obvodu celé karoserie.
Zatímco autonomní parkování musíte kvůli legislativě využívat pouze na soukromém prostranství, činnosti oněch „tuctu špinavců“ lze využít v běžném provozu. Systém totiž reguluje vaše předjížděcí manévry, kdy nejprve zkontroluje prostor ve vašem slepém úhlu, než sám změní jízdní pruh. Spouštěcím mechanismem je přitom aktivace blinkru.
Plnohodnotný autopilot by pak podle Muska měl dorazit během příštích pěti nebo šesti let, což na jednu stranu vzrušující, na druhou však poněkud děsivé. Od těchto výhledů se proto raději rychle vrátíme do přítomnosti a jen dodáme, že modely 60D, 85D a P85D dostanou také vylepšené brzdy, které již v rámci rekuperace nebudou měnit míru odporu. Tím ale pro dnešek skutečně končíme.




Šéf společnosti Tesla Elon Musk včera představil nové provedení Modelu S, které užívá jednoho elektromotoru vpředu a druhého vzadu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 8 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 10 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 11 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva