Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické
29.1.2020 | Petr Prokopec
Že by se o obecně nepříliš žádané elektromobily najednou vzedmula vlna zájmu? Technicky vzato ano, ale byla přirozená asi jako jejich dnes houstnoucí nabídka, tedy vůbec.
Na evropské prodeje aut v prosinci jsme se podívali v souvislosti s daty asociace výrobců ACEA. Ta se však podrobněji zabývá pouze jednotlivými zeměmi a automobilkami, které jsou součástí „klubu”. Tesla do něj nepatří, o jejich úspěších se ACEA rozepsat nemohla. Jde přitom o stěžejní informace, které mohou zamávat celým starým kontinentem i strategií mnoha výrobců. Model 3 se stal třetím nejprodávanějším vozem Evropy, díky čemuž elektromobily v prosinci poprvé překonaly hybridy.
Model 3 v prosinci na kontě 22 118 registrací, čímž překonal i tradiční bestsellery jako Dacii Duster, Renault Captur či Nissan Qashqai. Úspěšnější tak už byl pouze první Volkswagen Golf (30 652 kusů) a Renault Clio (27 516 kusů). Americká automobilka je díky tomu již na dostřel nejlepší dvacítce výrobců, neboť skončila na jednadvacáté příčce s 24 332 prodanými exempláři.
Posun Tesly umožnil i růst celkového množství prodaných elektromobilů, celkově jich bylo 51 600, tedy o 96 procent více než loni ve stejné době. Hybridy přitom měly na kontě „pouze“ 48 700 registrací a 41procentní růst, do těchto dat však nejsou započítány plug-in hybridní varianty, jež jsou považovány za separátní kategorii. Je to samozřejmě stejné, jako házet veškerá SUV do jednoho pytle, daný nešvar ale nyní nechme stranou. Jen dodáme, že verze PHEV mají na kontě 24 100 kusů (+ 80 %).
Otázkou samozřejmě je, nakolik je tento růst udržitelný. Ovlivněn byl celou řadou faktorů, z nichž ten nejvýznamnější je velmi typický - razantní snížení daňových výhod v Nizozemsku. Řada tamních motoristů proto vzalo ztečí nejen Teslu, ale také showroomy Renaultu, Volkswagenu nebo BMW. A nešlo jen o zákazníky, auta na sebe mohutně registrovali i prodeji. Působivé jsou pak i registrace Audi E-Tron, které vyšplhaly na 4 132 kusů, ovšem ze stejného důvodu. Oproti Modelu 3 jde sice o pětinové množství, na druhou stranu tu však máme dvakrát tak drahé SUV.
Dá se proto předpokládat, že lednové registrace elektrických aut již opětovně zamíří na svou obvyklou - tedy mnohem nižší - úroveň. Dokládá to pohled na Norsko, kde k žádným zásahům na trhu nedošlo. Země tedy i nadále výrazně zvýhodňuje bateriové vozy na úkor benzinových či dieselových modelů, zájem motoristů ale nejspíše již byl utišen. Celkové registrace proto zamířily dolů.
Stejně tak je třeba zadívat se také na druhou stranu mince, která nepočítá s dělením dle paliva, nýbrž s jednotlivými obchodními třídami. V prosinci bylo prodáno 542 500 kusů SUV, díky čemuž se vozy se zvýšenou stavbou karoserie na celkových registracích podílejí ze 42 procent. Dvouciferný růst vykázaly veškeré modely, prim ovšem hraje VW Group (+72 %), pod který spadá hned 22procentní tržní podíl.
Tento posun je výrobci na jednu stranu vítán, neboť s SUV jsou spojené vyšší ziskové marže, zároveň je však třeba počítat také s vyššími emisemi. Jejich výše zatím nebyla spočtena, nicméně v říjnu se výrobci dostali na 122,5 gramu CO2 na kilometr. Problémem přitom není pouze to, že od limitu 95 g/km, který bude vyžadován od příštího roku, jsou automobilky hodně vzdáleny, ale také meziroční nárůst o 1,2 gramu.
Za tímto posunem stojí především rostoucí zájem o SUV, kromě toho je ovšem třeba zmínit také pokles obliby dieselů. A jakkoliv se může na základě prosincových registrací zdát, že elektromobily jsou již dostatečnou náhradou, realita bude někde trochu jinde. Ve vzduchu tak opravdu lítá hrozba nemalých pokut, která by nás nakonec mohla připravit o ta poslední zajímavá auta, která jsou v Evropě ještě k mání.
Evropské prosincové registrace výrazně vzrostly...
...zejména díky zvýšenému (byť poněkud umělému) zájmu o elektromobily. Králem se přitom stala Tesla Model 3, která byla třetím nejprodávanějším vozem starého kontinentu
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis