Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla dostala tučnou pokutu za to, že lhala o dojezdu svých aut. Spor odhalil i to, o kolik je v zimě nižší
4.1.2023 | Petr Prokopec
Tohle je pro Teslu další krutý políček. Jednak jde o hodně peněz, ještě tíživější je ale konfrontace veřejnosti s realitou klesajícího dojezdu elektrických aut v zimě. Vůz za jeden a čtvrt milionu korun může také pomalu ujet jen 200 km.
Jezděte s autem, ne aby auto jezdilo s vámi, říkával nám svého času technik českého zastoupení jedné z francouzských značek při předávání novinářských vozů. Jeho slova už nejspíš z hlavy nedostanu, jsou totiž velmi pravdivá. Jistě narážel na to, abychom věnovali maximální pozornost řízení a nenechali se ukolébat různými podpůrnými systémy, na mysl my ale přichází i v momentě, kdy vidím, jak si některé typy vozů dělají ze svých uživatelů pomalu otroky.
Řeč je pochopitelně o elektromobilech, které se v jakkoli neideálních podmínkách stávají místo nenáročných služebníků přizpůsobujících se vám spíše náročnými primadonami, kolem kterých musíte neustále kroužit a přizpůsobovat se jejich potřebám. Dojezd je omezený, nabíjení dlouhé, nabíječky nespolehlivé - už to dokáže zásadně zkomplikovat život, jak jsme nejednou probírali. A to se bavíme o cestování za příznivých teplot, pokud nastane zima, jsou problémy jen větší.
Právě použitelností elektromobilů v zimě se v minulých měsících zabývala korejská KFTC (Korea Fair Trade Commission, řekněme Komise pro férové obchodování), která nyní udělila Tesle pokutu ve výši 2,85 miliardy wonů, tedy více jak 50 milionů korun. Důvod? Značka od srpna 2019 až do nedávné doby na svém webu lhala o „dojezdu svých aut na jedno nabití, jejich úsporu v porovnání se spalovacími vozy i výkonu sítě Superchargerů“.
KFTC udávaná data srovnala se skutečností a mj. zjistila, že dojezd Tesel za mrazivého počasí může být až o 50,5 procenta nižší, než je uvedeno na webu automobilky. To je ohromný rozdíl. V případě základní verze Modelu 3 tak zákazníci mohou počítat s pouhými dvěma stovkami kilometrů namísto 403 km, zatímco u provedení Performance se jedná o nějakých 240 km. A to se pořád bavíme o maximálně úsporné, tedy pomalé jízdě, ničím větším. To opravdu není nic ohromujícího, na rozdíl od cen elektromobilů, jenž činí 70,34 milionů wonů (1 254 000 Kč), respektive 94,175 mil. KRW (1 679 000 Kč).
Tesla se zatím k celé věci nevyjádřila, očekávat nicméně můžeme reakce typu „účelovka a kampaň“. Sama pokuta je pro Teslu jistě nepříjemná, problematičtější je ale rána pro image jejích aut a elektromobilů jako takových. Fakt, že v zimě dojezd elektrických vozů klesá, není nový, až takový rozdíl daný chemickými limity baterek, nutností jejich zahřívání i vyšším odběrem ze strany topení ale mnohé jistě zaskočí. S takovým potenciálem se člověk skutečně snadno stane otrokem svého vozu nezbude mu, než aby si život řídil podle něj, nikoli naopak. To nezní moc lákavě.



Model 3 v Koreji startuje na 1 254 000 Kč, za chladného počasí nicméně může urazit na jedno nabití jen 200 kilometrů velmi pomalou jízdou. Tesla o tomto i dalších faktech lhala, proto jí KFTC udělila tučnou pokutu. Foto: Tesla
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejnovější články
Japonské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
před hodinouPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
před 2 hodinamiJedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
před 4 hodinamiAudi dokonalo zmatení. Vedle A4 a A5 nabídne ještě model E5, ale pozor, bude to AUDI
před 5 hodinamiZavírání kapoty nechtěného elektrického Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak vůz poškodíte
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva