Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla čím dál tím víc připomíná tuctovou automobilku, říkají analytici. Musk přiznává, že si kope svůj vlastní hrob
20.10.2023 | Petr Prokopec
Dlouhodobě nesmyslná hodnota firmy je postavená na tom, že nejde ani tak o výrobce aut jako o technologickou firmu, která si vysoké marže zachová i při vysokém objemu produkce. Neděje se to a nadšení na Wall Street rychle vyprchává. Elon Musk tomu svými poznámkami výrazně pomáhá.
Když 1. července 2003 Martin Eberhard a Marc Tarpenning zakládali Teslu, nejspíše je nenapadlo, že o dvacet let později půjde o daleko nejhodnotnější automobilku světa. Paradoxem na celé věci je, že společnost dosáhla tržní kapitalizace takřka 700 miliard dolarů (cca 16,3 bil. Kč) hlavně proto, že investory není vnímána jako klasická automobilka. Podle Wall Street je to spíš technologická firma jako Apple, u které se věřilo, že „dokáže dosáhnout vysokých marží i při vysokém objemu produkce jako technologické a softwarové společnosti, ne jako tradiční automobilky”, jak dnes poznamenává Toni Sacconaghi, analytik Sanford C. Bernstein. Tato iluze se ale podle něj stále více rozplývá.
„Tesla teď čím dál víc připomíná tuctovou automobilku,” dodává Sacconaghi. Důvodů je víc, tím dominantním ale je, že podstatou jejího podnikání jsou pořád auta. A jak se letos ukazuje, prodávat miliony elektromobilů s milionovými cenovkami je nemožné, takže Tesla musí s rostoucími objemy produkce snižovat ceny, aby tyto vozy dokázala prodat. Firmě také přibývá konkurence, což ceny tlačí dál dolů, a tak marže klesají a klesají až na úrovně, jakou známe z účetnictví jiných automobilek. A prodeje softwarových řešení to nezachraňují.
Finanční výsledky automobilky za třetí kvartál tak nejsou zrovna oslnivé, navíc i objem prodejů zastal za očekáváními, skladové zásoby jsou stále vysoké. „Tesla musela přijít s vysokými slevami, aby ale nakonec prodala jen méně aut, než analytici očekávali,“ uvádí dnes Ryan Brinkman, analytik společnosti JP Morgan Chase. Investoři tak již nepředpokládají, že značka letos lidem dodá zhruba 2 miliony aut, spíše půjde o 1,8 milionu vozů. Spojte si to s menšími maržemi a zázrak se nekoná, na světě máte automobilku jako mnoho jiných.
„Stále více se zdá, že tak vysoká tržní kapitalizace firmy je neúnosná,“ přitakává Sacconaghimu Brinkman. Tesla navíc stojí před problémem, který může její bilanci dál poškodit. I Musk při představení kvartálních výsledků přiznal, že dlouho očekávaný a několikrát odložený Cybertruck je výzvou, kterou bude velmi náročné splnit. „Se Cybertruckem jsme si vykopali vlastní hrob,“ uvedl doslova šéf Tesly s tím, že pick-up začne generovat peníze až po nějakých 18 měsících výroby.
Jak jsme ale zmínili, zisková marže automobilky se už teď kvůli slevám dostala na úroveň koncernu General Motors či Fordu. Snadno se tak může stát, že Tesla v příštích čtvrtletích přestane vykazovat zisk a vrátí se do červených čísel. Pojetí Cybertrucku je navíc nedomyšlené a solidně vypadající výsledek vyžaduje mimořádnou preciznost a kvalitu výroby. Tedy přesně to, s čím je Tesla pořád na štíru. Ač tedy Musk mluví o milionu rezervací a výrobě čtvrt milionu kusů ročně od roku 2025, vše se může zhroutit jak domeček z karet.
Jasněji bude už brzy. Začít s dodávkami zákazníkům chce Tesla po mnoha odkladech 30. listopadu, krátce na to budeme mít jasně v tom, zda Cybertruck pozvedne značku k novým výšinám, či zda ji začne postupně potápět. Ještě donedávna se zdálo, že jedinou možností je první zmíněná varianta, ovšem pochybnosti analytiků a investorů dnes připouští i druhou možnost. Uvidíme tedy, jestli jde skutečně o „mimořádný produkt, který přichází jednou za život, a proto je velmi obtížné dostat jej na trh ve velkém množství, aby byl ziskový“, jak dnes Musk, nebo naprostou šílenost, která firmu položí podobně jako stejně „lakovaný” DeLorean DMC-12 před nějakými 40 roky.
Kdokoli soudný, kdo Cybertruck od roku 2019 viděl, před nesnázemi Muska varoval. Teď se ukáže, zda si s pick-upem si značka vykopala vlastní hrob, jak dnes přiznává i sám velký Elon. Foto: Tesla
Zdroj: Bloomberg, Business Insider
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 3 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 6 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1