Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Terrafugia Transition: létající auto? Spíše jezdící letadlo
7.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
První létající auto připravené do sériové výroby mnoho šarmu nepobralo. Asi proto, že spíše než vůz do vzduchu je to letadlo na silnice.
Dopravní prostředky schopné plnohodnotného pohybu po běžných silnicích a zároveň využívající k přesunu vzdušný prostor měly být podle předpovědí součástí naší reality už skoro celé století. Pravdou je, že létajícími automobily se experimentuje zhruba od 30. let minulého století, kdy vznikly stroje jako Skroback Roadable Airplane, Autogiro Company of America AC-35 nebo Gwinn Aircar. Od té doby se téměř každou dekádu objevilo revoluční cosi, co mělo řidiče vynést do oblaků, ale ve skutečnosti pokaždé selhalo kvůli fatální nehodě, nedostatku prostředků na vývoj a krachu firmy, nevyhovujícím materiálům, nezájmu motoristů nebo kombinací několika (nezřídka všech) zmíněných možností.
Americká společnost Terrafugia sídlící ve městě Woburn v Massachusetts se tak pouze zařazuje do dlouhého seznamu společností, které se o něco takového pokusily, nicméně jejich model Transition má jednu nespornou výhodu - testy má za sebou a homologaci rovněž, takže mohl být schválen do provozu a sériové výrobě v této chvíli nic nebrání. Se svým výtvorem se firma pochlubila na právě probíhajícím newyorském autosalonu a zveřejnila i cenu. Z lidových zrovna není. Terrafugia si své létající auto cení na v přepočtu 5,3 milionu korun. Dodávky dvousedadlových létajících aut schválených do provozu jako ultralight a osobní vůz v jednom plánuje rozjet ke konci letošního roku.
Transition využívá k pohonu plochý čtyřválec Rotax 912S o objemu 1 352 cm3, výkonu 100 koní a spalující běžný bezolovnatý benzín. Na silnici pohání zadní kola, a že jde spíše o letadlo schopné přesunu po silnici, než létající osobní automobil dokazuje nejen jeho poněkud kontroverzní vzhled, ale také maximální rychlost jen 105 km/h. Ve vzduchu se pohybuje cestovní rychlostí 172 km/h a maximálka (pokud to tak lze říci) činí 185 km/h. Dolet je velmi slušných 787 kilometrů, což při nádrži o objemu 87 litrů znamená, že jako vzdušný koráb Transition žere 11 litrů na sto (18,9 l/h), což při průmérné rychlosti 172 km/h věru není špatná hodnota. Mezi automobily je podle firmy schopné pohybu za v průměru 6,7 litru na 100 km.
Podobně jako jiné ultralighty také Terrafugia o prázdné hmotnosti jen 440 kg a maximální vzletové 650 kg je vybavená pro případ nouze padákem, se kterým bezpečně přistane i při totálním selhání motoru nebo ovládání. Ke vzletu potřebuje dráhu dlouhou 518 metrů, minimální vzdálenost pro přistání firma neuvádí, ale patrně bude kratší. Ačkoli se to podle fotografií nezdá, Transition není kapesní autíčko. Na silnici zabírá místo o rozměru 6 x 2,3 metru a výška činí rovné 2 metry. Po rozložení elektromechanicky ovládaných křídel byste naměřili rozpětí osm metrů.
Massachusettská firma říká, že potenciální zájemce získá pilotní licenci už po dvaceti tréninkových hodinách, ačkoli v případě exportu bude záležet spíše od konkrétních zákonů o civilním letectví v daném státu. Pro Spojené státy to nicméně platí.
K pohonu na silnici i ve vzduchu slouží boxer Rotax 1,4 o výkonu 100 koní
Zdroj: carscoop.blogspot.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 2 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 5 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 7 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB