Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Terrafugia TF-X: nová generace létajícího vozu má být mnohem praktičtější
9.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Silniční i nebeský koráb má urazit až 800 km, vzlétnout i přistát vertikálně a vejít se do garáže. A ovládat ho prý zvládnete za 5 hodin.
Obojživelníky se lidstvo snaží vyvinout odjakživa, přičemž se neomezuje pouze na silnice či vodu (jako třeba v případě vozu Witt Sea Lion), ale míří rovněž do oblak. To je případ americké společnosti Terrafugia, která již hezkých pár let nabízí model Transition. Tedy létající auto (či jezdící letadlo), které při cestovní rychlosti 172 km/h zvládne pokořit vzdálenost až 787 km. Jeho vizáž ale asi jen málokoho přesvědčí ke koupi, stejně jako rozměry, které potřebují spíše malý hangár než běžnou garáž. Terrafugia proto již nyní plánuje novou generaci, která by oba problémy vyřešila jedním šmahem. A jako bonus navíc přidá hybridní pohon.
Posouzení samotného vzhledu necháme samozřejmě na vás, při porovnání se stávajícím výtvorem je však model TF-X posunem vpřed. Zásadním způsobem totiž byly zmenšeny prvky určené k létání, díky čemuž se údajně snadno vejde do jakékoli běžné garáže. Přesné dimenze Terrafugia neudává, mnohem více se však ve své tiskové zprávě i přiloženém videu věnuje možnosti vertikálních vzletů a přistání. Díky tomu samozřejmě není nutností ranvej, ke startům jednoduše postačí prostranství o 30metrovém průměru.
Materiály americké značky pak zmiňují rovněž hybridní pohonné ústrojí, které by mělo být schopné doletu přes 800 km (dojezd zřejmě bude ještě vyšší). Po stránce technické se přitom jedná o stejný systém, jaký používá třeba Opel Ampera nebo Fisker Karma. Tedy kombinaci elektromotorů (každý o výkonu 608 koní), kterým potřebnou elektrickou energii vyrábí spalovací motor naladěný na 305 koní.
Toto hybridní kombo, které vzládá cestovní rychlost 322 km/h, je zároveň opatřeno bezpečnostní pojistkou, jež spolupracuje s navigací. Předem určené jsou tak nejen přistávací zóny, ale i dvě nouzová prostranství, kam se můžete uchýlit v případě docházející energie. V „nádrži“ přitom zůstane přibližně 30minutová rezerva, díky níž by nemělo být hrozbou ani špatné počasí, ani náhlé uzavření letiště.
Uvnitř by přitom Terrafugia měla nabídnout nejen čtyři místa k sezení (včetně toho pilotova), ale také dostatek luxusu. Ten by samozřejmě měl odůvodnit navýšení ceny oproti sumě 279 000 USD (cca 5,3 milionu korun), kterou zaplatíte za model Transition. Budete si ovšem muset ještě hezkou chvíli počkat, neboť v provozu by novinka měla být až za 8 nebo 12 let. Slabou náplastí se tak stává velmi snadná pilotáž, kterou se podle firmy naučíte již během pěti hodin - zrovna na její učení ale bude po následující tucet let času dost...









Terrafugia TF-X slibuje skvělou cestovní rychlost i dolet. Ve výrobě však bude nejdříve za osm let
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 9 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 10 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včeraČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva