Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Skoro polovina dealerů značky raději úplně zavře, než aby prodávali jen elektromobily
21.12.2023 | Petr Miler
Existuje výmluvnější statistika ukazující, jak moc odtržené od reality jsou automobilky s představou, že začnou nabízet jen elektrické modely a bude to skvělé? Buick dnes prodává pouze spalovací auta a brzy má „přepnout” jen na ta elektrická. Půlka dealerů je přesvědčena, že to nebude fungovat.
Je bez nadsázky fascinující, do jakého stavu se dostává automobilový svět. Nepamatujeme situaci, kdy by v tak významném průmyslovém oboru došlo k takovému odtržení představ firem nabízejících cokoli od představ zákazníků, kteří by tu samou věc měli kupovat. Jsou to dnes skoro dva jiné světy - automobilky na straně jedné vám budou z většiny vyprávět, že svou budoucnost vidí jen v elektrických autech, u zákazníků na straně druhé se ale setkáte s téměř nulovým přirozeným a velmi malým vybuzeným zájmem právě o tyto vozy.
Automobilky jsou si tohoto stavu nepochybně vědomy, ani ho nelze nevidět, ale kašlou na něj a dál si jedou svou v domnění, že si to nějak sedne. Mezi nimi a potenciálními kupci se ovšem nachází dealeři, kteří si takový „komfort” dovolit nemohou. Ti na rozdíl od automobilek přichází se zákazníky dnes a denně do styku a stěží se mohou smířit s tím, že lidem nabízí něco, co se takovým způsobem rozchází s jejich představami. Můžeme znovu vzpomenout nedávnou návštěvu u jednoho českého, krajsky významného dealera VW, jehož šéf nám s trpkostí sdělil, že podle not importéra značky připravil jakési menší slavnostní uvedení nového modelu řady ID. Přes propagaci této akce se ale na vůz nepřišel podívat ani jeden člověk. Nebylo jich 10 nebo obecně málo, nepřišel jediný.
VW se u nás ovšem svých dealerů neptá, co si přejí v budoucnu nabízet, vše míří právě směrem k modelům ID a musí se tomu přizpůsobit. Ale co když dáte prodejcům za takové situace na trhu na výběr, zda v takové vabank-strategii chtějí jet s vámi? To se pak dějí věci.
Přesně to udělal loni koncern General Motors, když dal dealerům Buicku v USA možnost si vybrat - buď vezmou asi 300 tisíc USD (cca 6,7 milionu Kč), přidají se k elektrické revoluci, upraví své showroomy a výhledově budou nabízet jen elektromobily, nebo prostě zavřou. Člověk by v jakékoli jiné situaci čekal, že prodeji s často dekády budovanou pozicí v tom samém místě raději budou s automobilkou v naprosté většině dál spolupracovat, nic takového se ale nestalo.
O rok později se díky kolegům z Auto News dozvídáme, že značka kvůli tomuto kroku přišla skoro o polovinu svých prodejců. Počet dealerů Buicku ve Spojených státech totiž s koncem roku 2022 čítal 1 958 oficiálních zastoupení, dnes se ale bavíme už zhruba jen o tisícovce. Asi 47 % dealerů tedy raději úplně zavřelo, než aby vsadili jen na elektrickou kartu. Navíc to nemusí být konečný stav, další dealeři mohou hodit ručník do ringu ve zbytku roku a lidé z Auto News očekávají, že exodus bude pokračovat. Existuje flagrantnější projev nedůvěry směrem k elektrickým vizím automobilek?
GM se nepřekvapivě tváří tak, že je s tímto vývojem spokojen a aspoň má prodejců méně. To ale nezní moc věrohodně - jistě se může stát, že na některých místech je dealerů příliš a menší redukce je leda ku prospěchu věci. Ale přijít o polovinu zastoupení, kam jsou lidé zvyklí jezdit nakupovat a servisovat? To předem staví „elektrickou revoluci” Buicku do role poraženého. Ale kdo chce kam...
Pikantní je, že Buick dodnes nenabízí jediný elektromobil, přesto na ně sází vše. Na fotkách vidíte koncept elektrického modelu Wildcat, jehož sériová verze teprve přijde. Tedy pokud se do té doby celá dealerská síť značky nerozpadne. Foto: Buick
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva