Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Technika BMW M3 F80 a M4 F82 oficiálně a detailně, manuál je jistotou
25.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Novinky divize M dostanou výkon 430 koní, a hmotnost nižší než 1 500 kg. Akcelerace na stovku by měla klesnout na 4,5 s.
Konečně tu máme to, nač jsme dlouho čekali - oficiální data týkající se nového sedanu M3 i kupé (a do budoucna jistě i kabrioletu M4). Jak jsme přitom naznačili již včera, výkon přeplňovaného řadového šestiválce se nakonec bude držet na dolní hranici spekulovaných výšin. Motor s interním kódovým označením S55 B30 totiž produkuje 430 koní v 7 500 otáčkách a více než 500 Nm točivého momentu při „znatelně širším pásmu otáček než dříve“, jinými slovy - maximální hodnota výkonu se tolik nezvýší, jeho průměrná hodnota v klíčovém spektru otáček by ale měla být vyšší znatelněji.
Nejvýše 430 koní na každý pád ve srovnání s předchozím atmosférickým čtyřlitrem představuje zlepšení maxima o 10 koní, 500 Nm je pak o a více než 100 Nm navrch. Obětí je však snížení maximálních otáček motoru. Zatímco totiž dříve výkonová špička přišla v 8 300 otáčkách a omezovač zasáhl chvíli poté, nyní přichází ke slovu již v 7 600 ot./min. Typický vysokootáčkový charakter motorů M-divize tak s představením nové pohonné jednotky bere za své.
Stejným způsobem se do věčných lovišť odebírá i osmiválec S65, který ve výkonu služby strávil pouhých šest let. BMW je však v rámci svého downsizingu nekompromisní, díky čemuž budeme moci pod kapotou modelů M3 a M4 přivítat nejmenší objem od roku 1991, kdy skončila výroba 2,3litrového atmosférického čtyřválce S14 B23, kterým disponovala první generace M3 E30.
Tento pokles ovšem rozhodně neznamená ztrátu dynamiky. Jak jsme si již řekli, výkon narostl na 430 koní, díky čemuž nabídnou nové modely o 16 koní na litr více než 4,4litrový přeplňovaný osmiválec, který užívají BMW M5 a M6. Oproti předchozí čtyřlitrové atmosféře pak tento měrný výkon narostl dokonce o 39 koní na litr. A to navzdory mezigeneračnímu poklesu objemu o rovný litr.
Kromě toho se ovšem snížila také hmotnost nového agregátu, a to o deset kilogramů na výsledných 205 kg. Ve srovnání s dárcovským třílitrem N55 však kupodivu šestiválec divize M váží o 11 kg více, a to navzdory použití magnéziové pumpy, kovaným hřídelím nebo odlehčeným pístům. Benefitem by ovšem měla být mnohem rychlejší odezva na plyn.
Dieta se ovšem nedotkla pouze motorového prostoru, ale i pohotovostní hmotnosti modelu M4. Přesnou hodnotu BMW momentálně neudává, jednat by se ovšem mělo o cifru menší než 1 500 kg. Ve srovnání s předchozím M3 Coupe by tak novinka měla shodit podstatných 80 kilo, což by poměr výkonu a hmotnosti stavělo někam ke 288 koním na tunu.
S tímto zlepšením a také díky zmiňovanému rozšíření pásma využitelných otáček (70 procent točivého momentu má být k dispozici již pod 2 000 ot./min.) bychom se měli dočkat rychlejší akcelerace na stovku. BMW ani v tomto směru nic oficiálního nezmínilo, jistotou by ale mělo být cca 4,5 sekundy. Nejvyšší rychlost pak obligátně skončí v 250 km/h.
Tím ovšem nejslavnější mnichovská automobilová divize neskončí. Stále více se totiž spekuluje o možné verzi CSL, která by podle šéfa sportovního oddělením BMW Freidricha Nitschkeho měla klesnout někam k 1 400 kg. Zrychlení by tak pokleslo blíže ke čtyřem sekundám, obětovat byste ovšem v takovém případě museli celou řadu komfortních doplňků interiéru.
Tento model však ještě nemá oficiální požehnání, věnovat se proto dále budeme jen standardním M3 a M4. Ty se kromě vyššího výkonu a nižší hmotnosti vyznačují také poklesem spotřeby a emisí CO2, které prý klesnou pod 200 g/km. To naznačuje normovaný průměr spotřeby pod 8,3 l/100 km, k němuž dozajista napomáhá standardně montovaný systém start/stop.
BMW rovněž neudává, která z převodovek se touto hodnotou bude moci chlubit. Mnohem podstatnější než tento údaj je ale fakt, že kromě dvouspojkového sedmistupňového automatu dostaneme také standardní šestistupňový manuál, jak nám už dříve potvrdil náš zdroj v divizi M. Automobilka nyní nehovoří o tom, že by měl být k dispozici jen pro některé části světa, a tak snad bude k mání i v Evropě. Na jeho vývoji se opětovně podílela firma ZF, která dodala nově designovanou spojku. Hmotnost celého ústrojí tak klesla o 12 kg.
Další úsporu hmotnosti pak přináší karbonová hřídel, která ve srovnání s předchozí ocelovou přináší 40procentní dietu. Zároveň zlepšuje odezvu na plyn a spolupracuje s přepracovaným diferenciálem M-divize, jež nově využívá elektronického mechanismu. Díky tomu se prý míra uzamčení (k dispozici je až 100 %) neustále mění v závislosti na podmínkách a potřebě.
Vyjma toho byl odlehčen rovněž podvozek, který dostal širší rozchod kol, kované hliníkové zavěšení (snižující hmotnost o 5 kg vpředu a 3 kg vzadu), přepracovanou elastokinematiku nebo nový ocelový nosník zadní nápravy. Ten nahrazuje tradiční gumové zapouzdření, čímž podle šéfa vývoje Alberta Biermanna navyšuje torzní tuhost a zároveň redukuje náklony karoserie.
Neodpružená hmotnost modelů M3 a M4 je rovněž redukována kovanými 19palcovými koly, které obouvají pneumatiky Michelin Pilot Super Sport o rozměru 255/35 vpředu a 275/35 vzadu. Fanoušci značky ale jistě neuvítají, že že těm předním asistuje nadále elektro-mechanický posilovač řízení namísto hydraulického. I v tomto případě jde podle Biermanna o zlepšení, my ale víme své.
Méně matoucí než dříve je pak volba jízdního režimu. K dispozici jsou totiž jen tři úrovně (Efficiency, Sport a Sport Plus), které upravují nastavení řízení, odezvy plynového pedálu a převodovky (za předpokladu, že sáhnete po automatu). Kromě toho ovšem dochází také k rekonfiguraci diferenciálu a trakční i stabilizační kontroly, u manuální převodovky by pak měl řidiči „pomáhat” (schopným pilotům bude jistě na obtíž) automatický „falešný” meziplyn při podřazování. Za tohle BMW nepochválíme, otázkou zatím je, zda systém bude možné vypnout - u Porsche se s takovou možností neobtěžují.
Vyjma toho pak lze ještě ve třech režimech (Comfort, Sport a Sport Plus) nastavit tlumiče, tím ale M-divize víceméně končí. Žádné zmatení v záplavě tlačítek vás tak nečeká. Tím bychom asi dnešní exkurzi ukončili, veškeré další informace totiž BMW uvolní až během lednové premiéry na autosalonu v Detroitu.
V závěru tak jen zmíníme samotnou karoserii, která dle očekávání počítá s karbonovou střechou, nově i pro sedan. Tu následně doplňují hliníkové přední blatníky a kapota, zatímco dveře a zadní blatníky jsou kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti z oceli. To už je ale opravdu vše.
Kompletní galerie uvolněných oficiálních snímků BMW M3 a M4 F8x
Nové modely BMW M3 a M4 se prozatím představily hlavně po technické stránce. Tu vizuální zřejmě spatříme až krátce před lednovým autosalonem v Detroitu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva