Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 | Petr Prokopec
Automobilky se probouzí ze zajetí dirigismu a konečně se začínají rozumně ptát samy sebe: Proč bychom měli končit s něčím, co se pořád dobře prodává? Platí to i pro Dodge a jeho Durango. To ve své třetí generaci loni slavilo prodejní rekord, hlavně díky motorům V8.
Letos přišel do kin remake kultovní české pohádky Pyšná princezna. Podle recenzí není vyloženě špatný, ze svého úhlu pohledu to ale zhodnotit nemohu, neboť jsem animovaný snímek neviděl a nijak po tom ani netoužím. V mé hlavě je totiž zapsán hlavně originál, a to třeba kvůli herci Stanislavu Neumannovi, který svým jedinečným hlasem pronáší jednu z kultovních hlášek českého filmu, a sice „odvolávám, co jsem odvolal, a slibuji, co jsem slíbil“.
Protože tato slova poprvé zazněla již v roce 1952, zjevně se dostala i přes oceán. A u automobilky Dodge si je nejspíše oblíbili natolik, že je mají vyražené na vratech každé továrny. Mnohem podstatnější ale je, že se jimi také řídí. Nakonec by nás tedy nemuselo překvapit, že SUV Durango bude k dispozici i příští rok, přičemž kromě základního šestiválce nebude v nabídce chybět ani 5,7litrový atmosférický nebo kompresorem přeplňovaný 6,2litrový osmiválec.
Pokud tápete, co je tak výjimečného na americkém SUV osazeném motorem HEMI V8, je třeba vzpomenout na to, že se píše konec roku 2024. Dodge přitom již v roce 2021 mluvil o tom, kterak má klientela vůbec poslední šanci si osmiválcové Durango koupit. Mimo jiné i proto, že třetí generace tohoto SUV byla představena již v roce 2011. Místo zastavení výroby tu ale máme stále nové a nové varianty recyklující dávno zaplacenou techniku.
Dodge navíc s vozem spojuje stále vyšší ceny, načež lze Durango přirovnat k dojné krávě, která tu s námi bude minimálně ještě příští rok. A vůbec by nás nepřekvapilo, kdyby automobilka jeho životní cyklus natáhla klidně až do konce dekády, neboť na vedoucím postu koncernu Stellantis již nesedí odejitý Carlos Tavares. Najednou tedy není důvod posílat do důchodu auto, které firemní kasu plní způsobem, o jakém si elektrické modely mohou nechat jen zdát.
„Durango a motor Hemi tvoří výkonný pár, a Dodge bude pokračovat ve výrobě nejvýkonnějšího benzinového SUV planety i v kalendářním roce 2025,“ potvrdil danou skutečnost šéf značky Matt McAlear. My doplníme, že atmosférická jednotka produkuje 365 koní výkonu a 528 Nm točivého momentu, zatímco ta přeplňovaná je spojena se 720 koňmi a 874 Nm. Minulostí je nicméně 6,4litrová verze, která měla na kontě 482 koní a 637 Nm.
Jak jsme pak naznačili, pro Dodge jde o skutečně nadmíru výdělečnou záležitost, neboť zatímco se šestiválcem Durango startuje na 41 995 dolarech (tedy zhruba dvacet tisíc nad jedním milionem korun), v případě variant SRT Hellcat osazených výkonnějším V8 je třeba počítat s třikrát vyššími částkami. Přesto dealeři pomalu nestíhají sepisovat objednávky, ostatně nyní již třináct let staré SUV je momentálně nejprodávanějším modelem Dodge.
Povede ale tento úspěch a Tavaresův odchod k návratu osmiválce pod kapotu Chargeru? Naneštěstí nejspíš nikoli, jak rozebírá Jalopnik. Podle techniků Dodge se totiž jednotka pod kapotu nové generace nevejde. Zapotřebí by totiž byl mimo jiné posun přepážky oddělující motorový prostor od kabiny. Něco takového by si však vyžádalo jak vysoké dodatečné náklady, tak nové kolo nárazových testů. Přesto nikde není psáno, že se to nakonec nemůže stát.
A i kdyby ne, spoléhat se dá na tuningové firmy, že vezmou šestiválcovou verzi, která dorazí příští rok, a do jejích útrob Hemi V8 naroubují. Vršek motoru přitom nejspíše budou čouhat nad kapotu, což milovníci muscle cars uvítají s nezměrným nadšením. To pak bude vykompenzováno nemalými částkami, které dost možná vedení koncernu Stellantis přimějí ke změně názoru.
Dodge dnes osmiválcová Duranga prodává i za víc než 2,5 milionu korun za kus, tak proč by s nimi končil? Ani příští rok tyto verze z nabídky nezmizí. Foto: Dodge
Zdroj: Dodge
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 9 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
Nejnovější články
- Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 2 hodinami - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
před 4 hodinami - Nová Škoda Elroq se dá už teď koupit s obrovskými slevami přes 150 tisíc Kč, bude to „provar”, který automobilka ještě nezažila
před 5 hodinami - Indové ovládající Land Rover ukázali levnější vlastní obdobu chystaného Range Roveru, nevypadá vůbec zle
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.20. 14:54 - budik
- Lampárna (stěžovatelna) 01.20. 13:18 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB