Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory

Autobus je běžně vozem, který vozí lidi po silnicích malebných letovisek, ten od Tatry ale slouží docela jinde. Aby zvládal svůj úkol, potřebuje tři natáčecí nápravy a dvě nádrže s kyslíkem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory

30.1.2019 | Mirek Mazal

Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Autobus je běžně vozem, který vozí lidi po silnicích malebných letovisek, ten od Tatry ale slouží docela jinde. Aby zvládal svůj úkol, potřebuje tři natáčecí nápravy a dvě nádrže s kyslíkem.

Nejsušší poušť na Zemi je od loňského roku křižována terénním autobusem vyrobeným právě pro tento účel. Projekt mezinárodní spolupráce mezi Českou a republikou a Chile nese pracovní název Tatrabus, místní lidé červeného křížence osobního a nákladního auta nazývají spíše Trekker.

Návštěvníci jihoamerické pouště Atacama mají šanci poznat místní prostředí prostřednictvím pohodlného autokaru, který je přizpůsoben do těžkého terénu. Jedna jízda po vytyčené trase trvá šest hodin a nejvyšší bod předem plánované exkurze se nachází ve výšce 5 700 metrů nad mořem. Nástrahy vyprahlých pustin vyžadují zkušeného řidiče a ověřenou techniku.

Základ off-roadovému autobusu dodal kopřivnický výrobce nákladních aut Tatra, vůz byl postaven na podvozku modelu Phoenix. Zhotovení mimořádného stroje začalo jako vždy pouhou myšlenkou, plány pak nabraly skutečnou podobu v roce 2017, kdy chilská firma Xpatagonia podepsala objednávku podvozku Phoenix 8x8.

Projektový manažer tuzemské společnosti objasnil postup a převoz prototypu na místo určení. „V Itálii na náš tatrovácký podvozek s kabinou nejprve namontovali autobusovou nástavbu a poté byl hotový vůz převezen lodí do Chile. Do provozu se dostal až v druhé polovině roku 2018, jelikož bylo nejprve potřeba vyřídit v Chile registraci vozidla,“ popsal Vlastimil Kučera.

Jak už padlo, Tatrabus stojí na podvozku se čtyřmi nápravami a využívá italskou nástavbu pro usazení cestujících. Pohon všech osmi kol dostal na starost agregát o výkonu 338 kW (460 koní) propojený s automatickou převodovkou Paccar MX340. První, druhá a čtvrtá náprava jsou natáčecí, aby měl řidič dostatek manévrovacího prostoru na úzkých klopených stezkách a v dunových polích. Obsluha kabiny má po ruce připraven systém dohušťování pneumatik.

Výletní Tatra skrývá tři monitory a čtyři kamery, jedna z nich je infračervená a umožňuje bezpečnou jízdu i v noci a také sledování nočního života v poušti. Do vysokých nadmořských výšek je pro pasažéry připravena zásoba kyslíku s dýchacími přístroji. Uvnitř jsou umístěny dvě velké nádrže a jedna menší regulační, které dohromady vytvoří dostatek zásoby životně důležitého plynu. Celkem 34 cestujících včetně posádky by mělo přežít bez úhony i několik hodin ve výškách, kde jinak netrénovaným jedincům hrozí život akutně ohrožující výšková nemoc.


Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 1 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 01Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 2 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 02Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 3 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 03Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 4 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 04Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 5 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 05Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 6 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 06Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 7 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 07Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 8 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 08Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 9 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 09Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 10 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 10Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 11 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 11Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 12 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 12Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 13 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 13Tatra stvořila drsný terénní autobus, zvládá nejvyprahlejší poušť světa i kruté velehory - 14 - Tatra Phoenix 8x8 Trekker do pouste Atacama 14
Přepravu turistů po nejvyprahlejší poušti světa zajišťuje český Tatrabus

Zdroje: Tatra, atacamahat@Instagram

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.