Tata Nano 2012: tři koně navíc a o 1,5 deci menší spotřeba

(+ video) Nano mělo motorizovat Indii a pokusit se o to samé ve zbytku chudší části světa. Zatím to nevyšlo, pomůže poslední modernizace?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tata Nano 2012: tři koně navíc a o 1,5 deci menší spotřeba

22.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Tata Nano 2012: tři koně navíc a o 1,5 deci menší spotřeba

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nano mělo motorizovat Indii a pokusit se o to samé ve zbytku chudší části světa. Zatím to nevyšlo, pomůže poslední modernizace?

Tata Nano se měla stát hvězdou. Vzhledem k primárnímu místu určení pro to měla klíčový předpoklad: supernízkou cenu. Jenže už od uvedení na trh stíhají vůz problémy a výrazně menší zájem, než se očekávalo.

Ještě neexistovala ani továrna na jeho výrobu a místní lidé už protestovali proti její výstavbě, aby se nakonec rozestavěné budovy musely přemístit jinam. Kvůli globálním finančním otřesům a zvýšení cen za materiály poskočila jeho cena oproti původním slibům o padesát procent, a když už byla produkce spuštěna, na popularitě mu rozhodně nepřidalo ani nevysvětlitelné samovznícení až podezřele velkého počtu kusů aut. Do toho přišlo radikální zpoždění a nakonec zřejmě definitivní zastavení uvedení dražší a lépe vybavené verze pro evropské trhy a z plánů prodávat nejlevnější automobil na světě i ve Spojených státech nakonec sešlo také.

To už nejsou ani tak porodní bolesti, jako spíše po nápravy zapadnuté Tata Nano ve smůle. Ratan Tata, majitel indického konglomerátu a vlastník značek Jaguar a Land Rover, to ale nevzdává, ačkoli dosud prodaných asi 130 tisíc aut zoufale zaostává za dřívějšími předpoklady.

Výsledek, který automobilka rozhodně nemůže považovat za úspěch, by měl alespoň částečně napravit faceliftovaný model. Novodobý indický Brouk a Ford T v jednom se zkrátka pokusí prorazit znovu, pomocí modernizace. Co konkrétně nabídne?

Je třeba říci, že novinek není mnoho a informace o předchozích problémech, jak sami vidíte, stále dají na větší povídání. Zvnějšku je vůz téměř k nerozeznání od původní verze, neboť Tata se zaměřila hlavně na techniku. Výkon vzadu umístěného dvouválcového motoru o objemu 624 cm3 se zvýšil z 35 na 38 koní a točivý moment vzrostl ze 48 na 51 newtonmetrů. Automobilka k tomu říká, že Nano je „perfektní kombinací síly a výkonu se špetkou (nebo dvěma) soli“. Maximální rychlost 105 km/h zůstala identická, nicméně Tata oproti předchůdci slibuje snížení spotřeby ze 4,23 na 4,08 litru.

Mírnou modernizací prošel rovněž podvozek. Tata informuje o změnách v řízení, novém předním stabilizátoru a montáží posilovače brzd do všech verzí. Nová a vylepšená by měla být také standardní výbava a rozšířená paleta laků karoserie.

Cena ovšem pořád zůstává lidová - začíná na částce 140 rupií, což je v přepočtu asi 51 tisíc Kč. Nano je tedy i nadále bezpečně nejdostupnějším vozem světa. Jestli mu ale tato vlastnost v kombinaci s lehce vylepšenou technikou pomůže prorazit, to teprve uvidíme.


Tata Nano 2012: tři koně navíc a o 1,5 deci menší spotřeba - 1 - Tata Nano 2012 01Tata Nano 2012: tři koně navíc a o 1,5 deci menší spotřeba - 2 - Tata Nano 2012 02Tata Nano 2012: tři koně navíc a o 1,5 deci menší spotřeba - 3 - Tata Nano 2012 03Tata Nano 2012: tři koně navíc a o 1,5 deci menší spotřeba - 4 - Tata Nano 2012 04Tata Nano 2012: tři koně navíc a o 1,5 deci menší spotřeba - 5 - Tata Nano 2012 05Tata Nano 2012: tři koně navíc a o 1,5 deci menší spotřeba - 6 - Tata Nano 2012 06
Podle automobilky je Nano „perfektní kombinací síly a výkonu se špetkou (nebo dvěma) soli“. Netušíte někdo, co tím myslí?


Indická reklama na modernizované Nano

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.