Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Takhle to vypadá na stánku Škody na IAA. Není tam „nic”, dozvěděli jsme se víc
13.9.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Na stánku Škody se pochopitelně vyskytují auta, ale žádná, která bychom už neviděli. Ze zákulisí ale víme, co se chystá, a to už je zajímavější.
Pokud bychom měli co nejstručněji zhodnotit vystoupení mladoboleslavské automobilky na letošním frankfurtském autosalonu, asi bychom slovy klasika řekli, že je na západní frontě klid. Škoda nepřivezla do metropole nad Mohanem nic, co bychom už dříve neznali a neviděli.
Za hlavní hvězdu IAA 2017 je pro Škodu pochopitelně nejnovější SUV, sesterský model Seatu Ateca a menší sourozenec Kodiaqu v jednom se jménem Karoq, který zde slaví světovou výstavní premiéru. Sluší se však dodat, že největší záře už poněkud vybledla. Tento automobil jsme vám na našich stránkách představili odshora dolů několikrát i způsobem, že by to vydalo na menší knížku. A to nás v brzké době čekají první testovací jízdy, kde se tomuto vozu podíváme na zoubek ještě detailněji.
V souvislosti s přepracovaným designem a technikou vystavovaného elektrického konceptu Vision E, který je předzvěstí chystaného prvního bateriemi poháněného produkčního modelu Škody pro rok 2020, také nemůže být o překvapení ani řeč.
Do pětidveřového crossoveru postaveného na platformě MEB jsme se před pár týdny na krátkou chvíli v komorné pražské předpremiéře posadili a v rámci omezených možností daných jeho cenovkou a konstrukcí jsme ho dokonce i řídili. Jako bonus jsme pak k dojmům přidali kromě jiného také informace o pozadí jeho vzniku, a co můžeme díky němu v příštích letech od škodovky očekávat.
Pokud tedy máte plánu zamířit v nejbližších dnech na frankfurtský autosalon a náhodou se zastavíte i na stánku Škody, můžete projít expozici se zíváním, každopádně sáhnout si na Karoq anebo hodit očkem po elektrickém „Éčku“ či hosteskách postávajících poblíž se meze nekladou.
Tím výčet automobilů stojících v expozici mezi Bentley a Porsche samozřejmě nekončí, celé modelové portfolio byste tu však dnes hledali marně. Chybí městské mini Citigo, delší varianta Rapidu, a pokud nepočítáme soutěžní provedení třídy WRC2 ověnčené titulem mistra světa, tak do skupinky absentérů můžeme zařadit rovněž modelovou řadu Fabia. Pozoruhodné.
Proč tomu tak je doopravdy, vám stoprocentně potvrdit nemůžeme, bylo nám ale oficiálně řečeno, že jde o čistě technický problém, tedy že v hale 8 není dost místa. Žádné senzační závěry typu „VW pošlapává Škodu“ z toho nevyvozujeme ani mezi řádky, tím spíše, že exponáty se ještě budou přeskupovat a po skončení novinářských dnů by zde měl být výrobní program značky prakticky kompletní.
Tím bychom mohli tohle povídání v klidu ukončit, jenže autosalony nejsou pouze o vystavených automobilech. V době internetu, kdy je drtivá většina novinek odhalena záměrně či neplánovaně v předstihu, je tohle hodně zajímavé místo především kvůli lidem, se kterými máte příležitost promluvit si formálně i méně formálně o tom, co se vaří v zákulisí.
Ne že bychom zaslechli převratní věci, tady si dává na jazyk pozor většina přítomných, nicméně šéf vývojového oddělení Škody Christian Strube byl relativně sdílný. Zatímco ještě letos v lednu o Kodiaqu RS jako o hotové věci mluvit nechtěl, nyní jeho existenci a připravovanou premiéru potvrdil.
Konkrétní zmínka o motorizaci přiostreného mladoboleslavského SUV sice u stolu nepadla, ale vylučovací metodou ve formě hry „hádej, na co myslím“, se dalo pochopit, že dorazí s výkonným dieselem, což logicky vychází na dvakrát přeplňovaný dvoulitrový koncernový čtyřválec s výkonem 240 koní. Dělat si zálusk na TSI je samo sebou marné. Benzínový Kodiaq RS by svou existenci především kvůli spotřebě neobhájil.
Pozoruhodný obrat, alespoň podle pozorovatele mimo automobilku, nabrala také možná expanze do Spojených států. Christian Strube ji zcela nevyloučil, zdá se ale, že priority jsou momentálně někde jinde a tato myšlenka poněkud zapadá. Šéf vývoje připustil, že se možnost prodeje aut na severoamerickém trhu pořád zkoumá, v hlavním proudu jsou však jiné úkoly orientované zcela opačným směrem.
Škoda dostala v rámci koncernu Volkswagen úkol vést vývoj levného modelu pro Indii (hotový by měl být do dvou let), což je plán natolik důležitý, že USA aktuálně není na programu dne. A v Asii ještě chvíli zůstaneme. Mladoboleslavská značka - asi ne moc překvapivě - chystá malý crossover pro Čínu. Zajímalo nás, jestli jde o budoucí sesterský model Seatu Arona postavený na stejných základech, jako příští Fabia, bylo nám ale řečeno, že nikoli. Straube naznačil, že tento model bude konstrukčně jednodušší a do Evropy se nedostane.
Jeden z dotazů logicky směřoval rovněž k plánované koncernové elektrifikaci na roky 2020 až 2025. Jak se dalo tušit, u jednoho elektromobilu Škoda nezůstane, jestli si ale představujete, že na platformě MEB vznikne celá plejáda různě velkých modelů podobně, jako je tomu u aut využívajících modulární šasi MQB, tak minimálně na počátku jde o špatný předpoklad. Vývoj MEB byl údajně finančně extrémně náročný, takže koncern VW nejdříve vypustí první auta na bázi toho, co má. Pak možná (i v závislosti od odvíjející se poptávky) bude zvažovat další bateriové modely.
Stánek Škody na frankfurtském autosalonu 2017
Škoda Vision E živé foto IAA 2017
Škoda Karoq živé foto IAA 2017
Škoda Kodiaq živé foto IAA 2017
Škoda Superb živé foto IAA 2017
Škoda Octavia živé foto IAA 2017
Škoda Rapid živé foto IAA 2017
Škoda Fabia živé foto IAA 2017
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
včera - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nejnovější články
- Ceny náhradních baterií a motorů pro elektrické VW a Škody jsou takový průšvih, že se o nich v servisu bojí mluvit
před 4 hodinami - Youtuber popsal, jak dostal Cybertruck do Evropy. Na loď nesměl, s dopravou stál 4,5 milionu, přihlásil ho v Albánii a trápí se s nabíjením
před 5 hodinami - Končící manažer VW jasně ukazuje, jak odtržené od reality dnešní vedení automobilek je
před 7 hodinami - Jaguar ukázal svůj přelomový nový vůz. Říká mu 00 a přesně tam s ním míří, už teď počítá se ztrátou 90 procent kupců
před 8 hodinami - Nový přeborník ve ztrátě hodnoty překonal všechny a všechno, majitele přišel na 1,3 milionu Kč za 11 měsíců a 11 tisíc km
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva