Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025 | Petr Miler
Takzvaná deindustrializace Evropy pod taktovkou Bruselu už není obava či riziko, ale reálně probíhající proces. V Itálii bychom se museli vrátit skoro 70 let zpátky v čase, abychom tuto zemi zažili ve stavu, kdy vyráběla tak málo aut jako dnes.
Co se asi tak může stát, když ceny energií životně nezbytných pro průmyslovou výrobu někde uměle zatížíte nesmysly typu emisních povolenek? A současně to, co je jejím produktem, zatížíte velmi obdobnými nesmysly postavenými znovu okolo emisí CO2, které je zdraží za mez únosnosti i toho, co je schopna nabídnout konkurence z jiných kontinentů? A přidáte ještě asi tisíc nařízení, zákazů, regulací a jiných omezení podkopávající „autoritu” efektivních tržních mechanismů?
To nejsou řečnické otázky, odpovědi na ně jsou jasné a jediné možné - na takovém místě nepůjde nic smysluplně vyrábět. A pokud to někdo přece jen vyrobí, nepůjde to prodat. Byl by to hezký příklad do učebnic ekonomie, teoretizovat ale nemá smysl. Tahle senzační konstelace nastala v Evropě, přesněji v zemích Evropské unie, kde jsme se rozhodli určit od zeleného stolu dokonce i to, jaké brčko vám dají v „mekáči” k černé limonádě, která časem rozpustí i mrtvou myš. A funguje to tu přesně podle toho - prakticky jakákoli náročnější průmyslová výroba se tu stává stále více neúnosnou.
O tzv. deindustrializace Evropy kdysi psali jen troufalí „šiřitelé nesprávných názorů”, dnes je to fakt, který nelze popřít. Pokračuje už nějaký čas a její poslední projev je vážně tristní - Itálie, kdysi jedna z nejvíc automobilových zemí kontinentu, ve které se vyráběl nespočet slavných aut a ještě před sedmi roky vychrlila do světa téměř 1,2 milionu nových vozů během 12 měsíců, se stává automobilovým krcálkem, kde se výroba propadá na dekády nevídaná čísla.
Situaci rekapituluje Bloomberg s odkazem na data odborové organizace kovodělníků FIM-CISL. Podle nich se výroba aut v zemi letos prudce propadla na nejnižší hodnoty zaznamenané v Itálii od roku 1956.
Za první letošní kvartál tak v Itálii vzniklo pouhých 109 900 osobních a užitkových vozů, což představuje meziroční pokles o ohromujících 35,5 % z beztak nízkých loňských hodnot. Hůř skutečně nebylo dlouhých 69 let, tedy od chvil, kdy se Itálie teprve dostávala z poválečného útlumu. Je navíc třeba dodat, že nebýt užitkových aut, skoro už není o čem mluvit - výroba osobních modelů totiž klesla na pouhých 60 533 vozů za kvartál, což je pokles dokonce o 42,5 % z roku na rok.
Šéf FIM-CISL Ferdinando Uliano vyjádřil nad těmito čísly hluboké znepokojení a varuje, že americká cla mohou tuto krizi dál prohloubit. Bude ale zbytečné se zlobit na „cizí mocnost”, v tomto procesu si zřetelně vystačíme sami. Například ve slavné fabrice Mirafiori v Turíně (na fotkách okolo) bylo letos v prvním čtvrtletí vyrobeno pouze 9 860 vozů. Před pár dekádami tam tolik aut vyráběli během jednotek dnů. Chtěli jsme původně napsat, že takto začíná konec, ale ono to vypadá spíš už jako úplný konec. Tohle je přece i střednědobě absolutně neudržitelné.



V Itálii už se nevyrábí téměř žádná osobní auta. Nařizované vozy jako Fiat 500e nikdo nechce, ty, které by někdo chtěl, je pak stále intenzivněji zakazováno prodávat a kupovat. A to je jen poslední článek řetězce zmaru, který výrobu aut v Evropě decimuje. Foto: Stellantis
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
včeraMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před 8 hodinamiToto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
před 11 hodinamiProdejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
včeraNěkdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
včeraGM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva