Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
29.3.2024 | Petr Prokopec
Copak už jsme se všichni zbláznili, že jsme ochotni se tvářit, že takhle těžká, z podstaty neefektivní a extrémně drahá auta s nevyhnutelně omezenou využitelností danou ekvivalentem 20- až 25litrových nádrží označujeme za něco přelomového, co si zaslouží nějaký titul?
V roce 2020 se Světovým autem roku stala Kia Telluride. Úspěch automobilky tehdy podtrhl model Soul EV, který opanoval kategorii městských aut. Následující rok byl sice zasvěcen hlavně Němcům, ovšem před dvěma lety převzali Korejci otěže ankety v plné parádě. Nejlepším vozem bylo totiž zvoleno Hyundai Ioniq 5, které si zároveň odneslo ocenění za nejlepší design i za nejlepší elektromobil roku. Loni pak tutéž kategorie ovládl Ioniq 6, další vavříny ovšem přihodila Kia EV6 GT jakožto sportovní vůz roku.
Už to byly kontroverzní volby, ve všech případech šlo o okrajové a nic revolučního nepřinášející elektromobily s tučnými cenovkami, letos ale absurdita ankety pokročila ještě dál. A je to znovu defilé obou korejských značek. Celosvětově tedy bude po následujících dvanáct měsíců kralovat Kia EV9, zatímco Ioniq 5 N se stal králem mezi sportovními vozy. A EV9 je pochopitelně nejen nejlepší auto roku, ale i nejlepší elektromobil roku, jiný výsledek by technicky nedával smysl.
Korejcům gratulujeme, nemůžeme ale nedodat, že ani trochu nechápeme, co Hyundai či Kia nabízí tak zajímavého, s čím novým přišly a čím překonávají zbytek elektrického světa, natož pak spalovací auta. EV9 je se základní hmotností přesahující 2,5 tuny, výkonem jen 204 koní a cenou nejméně 1 949 980 Kč nepředstavuje nic, co by automobilový svět posouvalo vpřed, takový vůz si z podstaty nekoupí skoro nikdo. A ti, kteří po něm sáhnou, nejlépe pochopí, jak moc je pro použitelnost takového monstra limitující baterie o kapacitě odpovídající asi 25 litrům nafty v nádrži dieselového vozu.
Ioniq 5 N na tom není ani trochu lépe. Vypadá jako sportovní hatchback, je to ale spíš crossover s naprosto šílenou hmotností přes 2,3 tuny, který s cenou začíná na 1 799 990 Kč. Znovu: Kdo si tohle koupí? Kdo může říci, že takový vůz znamená ve své třídě něco víc než před 10 roky VW Golf VII GTI? Však tento vůz s hmotností začínající na 1,35 tuny (tedy skoro o tunu níž) představoval se skoro třetinovou cenou proti Ionuiqu vrchol efektivity v jakémkoli smyslu těchto slov.
Upřímné odpovědi se ale nejspíše od žádného ze stovky novinářů z 29 zemí nedočkáme. Raději tedy doplníme, že vedle Korejců si na své přišli rovněž Němci, Japonci a Švédové/Číňané. BMW řady 5/i5 se totiž stalo luxusním vozem roku, zatímco Toyota Prius získala ocenění za design. V kategorii městských aut pak zvítězilo Volvo EX30, tedy další elektromobil. Čistě spalovací pohon tak zjevně v anketě již nemá šanci, i když BMW 5 jím pořád může být.
My už jen dodáme, že právě teď testujeme Kiu EV6 GT, tedy elektromobil s 585 koňmi a zrychlením lepším, než mají na kontě mnohé leckteré supersporty. A je třeba přiznat, že jakmile zašlápnete plynový pedál, je akcelerace opravdu drtivá i opojná. Ovšem jen do chvíle, než si uvědomíte, že každý takový pohyb pravé nohy je doprovázen snížením kapacity baterií nejméně o jedno procento a z dojezdu 424 kilometrů na jedno nabití udělá klidně desítky kilometrů. Však tu máte jen 77,4 kWh baterií na tak ohromný výkon v tak těžkém (2,2 tuny a víc) autě. EV9 disponuje toutéž architekturou, akorát je ještě větší a těžší...
Světovým autem roku 2024 je korejské elektrické SUV EV9. Víc jak 2,5tunové auto, které u nás nekoupíte za méně než dva miliony korun. Foto: Kia
A nejlepším sportovním vozem je 2,3tunový Ioniq 5. Ale no tak, tohle už snad nikdo nemůže myslet vážně. Foto: Hyundai
Zdroj: World Car Awards
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
před 10 hodinami - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva