Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět

Vypadá to, jako by bylo jedno, že prodeje aut v Evropě se razantně propadají a klesají i v Severní a Jižní Americe. Stačí citelný růst na jediném trhu v Číně a celková bilance je rázem pozitivní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět

16.2.2021 | Petr Prokopec

Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět

/

Foto: Škoda Auto

Vypadá to, jako by bylo jedno, že prodeje aut v Evropě se razantně propadají a klesají i v Severní a Jižní Americe. Stačí citelný růst na jediném trhu v Číně a celková bilance je rázem pozitivní.

Loni touto dobou nebyla situace v české Poslanecké sněmovně výrazně odlišná od té stávající. Jen místo nouzového stavu se zákonodárci hádali o poskytnutí humanitární pomoci Číně. Stále nejlidnatější země světa se tou dobou již naplno potýkala s první koronavirovou vlnou, na kterou ani zdaleka nebyla připravena. Došlo proto na uzavření prakticky všeho, co se uzavřít dalo, což ovlivnilo i fungování ekonomiky. Vliv na prodeje nových aut byl nevyhnutelný - v lednu 2020 došlo na 20% a v únoru dokonce na 80% pád.

Konkrétní čísla působí ještě děsivěji. Zatímco v únoru 2019 bylo v Číně prodáno 1 482 000 nových vozů, loni se jednalo pouze o 310 tisíc exemplářů. Lednový propad nebyl tak dramatický, z 2 milionů padly prodeje na 1,6 milionu, i ten ale stačil, ale letošní výsledky vypadaly mimořádně dobře. A především výrazně ovlivnily celosvětovou bilanci.

Za letošní leden tak navzdory drastickým propadů prodejů zejména v Evropě (např. ve Velké Británii jsou nejhorší od roku 1970) globální odbyt nových aut stoupá. Za první měsíc roku 2021 bylo po celém světě prodáno 6,661 milionu nových aut, což představuje zlepšení o 1,9 %. Vliv na to má samozřejmě právě Čína, kde bylo namísto loňských 1,61 milionu letos zaregistrováno 2,413 milionu nových aut, tedy o 27,2 % více.

To logicky povede k tomu, že se automobilky na největší trh světa zaměří ještě více než kdy dříve. Evropa či Amerika podobné známky zlepšení nevykazují ani omylem, koronavirus je decimuje podobně jako kdykoli dříve. Obnova zejména na starém kontinentu tak bude opravdu náročná, zvláště když Evropská unie zavelela k mnohými nechtěné a drahé elektrifikaci.

Lze tak už jen dodat, že zatímco Čína je stejně jako Japonsko (+6,3 %) a Jižní Korea (+18,3 %) na vzestupu, zbytek světa se stále potápí. V Severní Americe bylo v lednu prodáno o 3,1 % méně aut než první měsíc roku 2020, v Jižní pak o 7,7 %. Západní Evropa na tom ovšem byla ještě hůře, pád byl totiž 24,4%. Situaci v té východní (-6,2 %) pak do jisté míry zachránilo Rusko - i tamní trh klesá, ale ne tak výrazně.

V únoru pak s ohledem na loňský drastický pád v Číně lze čekat znovu dramatické zlepšení, tedy alespoň na mezinárodní úrovni. Evropa tomu ale přispěje za současného stavu věcí stěží a i když od března lze meziroční vzestup očekávat i zde, optimismus je třeba mírnit. První loňský půlrok byl pro mnohé značky i trhy pomyslným dnem. A od toho se lze již jen odrážet.


Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 1 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 01Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 2 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 02Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 3 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 03Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 4 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 04Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 5 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 05Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 6 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 06Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 7 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 07Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 8 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 08Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 9 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 09Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 10 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 10Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 11 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 11Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 12 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 12Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 13 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 13Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 14 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 14Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 15 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 15Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 16 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 16Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 17 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 17Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět - 18 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 18
Škoda loni v lednu v Číně prodala jen 436 kusů modelu Kodiaq, v což je počítána i vyobrazená verze GT. V únoru pak registrace vystoupaly dokonce jen na 66 aut. Jestli zrovna škodovka zamíří vzhůru, je otázkou, čínský trh ale táhne nad hladinu celý svět, navzdory přetrvávající mizérii zejména v Evropě. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Avtostat

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.