Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Svět má nové nejrychlejší SUV, v prachu nechává i současné sporťáky vysokých tříd
30.6.2021 | Petr Prokopec
Že moderní SUV umí být ať bláznivě rychlá, není nic nového, toto je ale skutečně nová dimenze. Bez elektřiny a dalších zbytečností se na vrchol potravinového ho řetězce postavila nová verze Porsche Cayenne.
Nejspíše asi nemusíme dodávat, že SUV dnes vládnou světu. Zákazníci po nich doslova šílí, na což automobilky pochopitelně reagují, a to někdy až trochu absurdními způsoby. Zatímco dříve na konci potravinového řetězce neohroženě stály sporťáky, nyní tímto směrem míří stále více aut s obrovskou čelní plochou, která se vznáší i desítky centimetrů nad zemí, místo aby k ní byla pomalu přilepena. A my se dnes můžeme přivítat na jejich nového krále, Porsche Cayenne Turbo GT.
Jakkoliv to název nenaznačuje, jde o verzi kupé, která bude v této specifikaci jedinou dostupnou. Automobilka z Zuffenhausenu k tomuto matoucímu označení přistoupila nejspíše proto, že již řadu možností použila, a proto musela přijít s něčím zcela novým. Nesmíme totiž zapomínat na to, že dosud v nabídce mimo jiné figurovaly verze Turbo a Turbo S E-Hybrid. Novinka se pak usazuje nad oběma, jakkoliv to pohled na výkon nenaznačuje. K dispozici má totiž „pouze“ 640 koní.
Za toto stádo je zodpovědný dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec, který pohání rovněž verze Turbo a GTS. První jmenované provedení ale novinka překonává o 90 koní, za plug-in hybridní variantou Turbo S E-Hybrid, která s touto jednotkou počítá rovněž, však o 40 koní zaostává. Nic to ale nemění na jejích dynamických schopnostech, které jsou naprosto fenomenální a pomalu popírají fyzikální zákony. Je totiž třeba si uvědomit, že zde mluvíme o 1,7 metru vysokém monstru s hmotností přes 2 tuny.
Navzdory tomu ovšem Turbo GT zvládá zrychlit na stovku již za 3,3 sekundy, což jej staví nejen před původní S E-Hybrid, s nímž je spojen čas 3,8 sekundy, ale i před faceliftované provedení. S jeho odhalením přitom máme počítat v řádu týdnů, kompletní technická data však zatím odhalena byla. Víme tedy, že výkon se zvedne z 680 na 700 koní, což akceleraci srazí na 3,5 sekundy. Zákazníci nicméně budou moci sáhnout i po paketu Lightweight, s nímž se dostanou na 3,4 sekundy.
Novinka tedy skutečně vystoupala na vrchol, a to nikoliv jen mezi SUV. V přímém směru totiž dokáže zastínit i úplně nové Porsche 911 GT3, což je něco neskutečného. A aby toho nebylo málo, schopná je i v zatáčkách, neboť na Nordschleife dosáhla verze Turbo GT času 7 minut a 38,9 sekundy. Tím sebrala dosavadní rekord Audi RS Q8 a je tak vůbec nejrychlejším SUV, jaké se kdy pohořím Eifel prohnalo. A stačila mu na to i omezená maximálka.
Právě nejvyšší rychlost je totiž druhou oblastí, ve které Turbo GT musí ve srovnání se soupeři kapitulovat. Maximálně se totiž rozjede na 300 km/h, což sice není špatné, ovšem takové Lamborghini Urus či Bentley Bentayga zachází ještě o chlup dále. Na okruhu jim to ale očividně není nic platné, za čímž stojí mnohem více než jen upravený motor.
Turbo GT se totiž dočkalo i nového softwaru osmistupňové automatické převodovky. Revizemi prošel taktéž podvozek, který klesl k zemi o 17 milimetrů oproti výchozímu Turbu. Tomu byly uzpůsobeny aktivní kontrolní systémy, zavěšení je o 15 procent tužší a zvětšen byl i negativní sklon kol. Zároveň došlo k rozšíření předního rozchodu, úpravě vektorování točivého momentu a dokonce k úpravě karbon-keramických brzd, které jsou nyní ještě lehčí než dříve a prý lépe odolávají vadnutí. Výsledkem je tak blíže nespecifikované zkrácení brzdné dráhy.
Zajímavé pak je, že jakkoliv se očekává již zmiňovaný facelift celé rodiny Cayenne, nové Turbo GT novými panely karoserie nedisponuje. Dočkalo se však specifického nárazníku i předního spoileru, stejně jako třeba 22palcových litých kol. Dorazila také řada karbonových dílů včetně střešního křídla, jenž navyšují přítlak o 40 kilo. Uvnitř je pak možné počítat se sportovními sedadly a s unikátním perforovaným čalouněním.
Objednávky je možné zasílat dealerům již nyní, první exempláře pak k zákazníkům dorazí na podzim. Klientela si ovšem bude muset sáhnout opravdu hluboko do kapsy, neboť ceny startují na 196 078 Eurech (něco málo přes 5 milionů Kč). Na této hladině ale nejspíše nezůstane žádný zájemce, už jen proto, že řada z nich sáhne po novém příplatkovém laku Arctic Grey, který je zasvěcen pouze této variantě, nemluvě o dalších, mnohdy bláznivě drahých příplatcích německé značky.
Turbo GT bude k dispozici jen jako stylovější kupé. Jeho cena přitom startuje na pěti milionech korun, za což dostanete opravdu dechberoucí dynamiku. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva