Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Svět je zaskočen úspěchem moderních motorek Jawa, firma nestíhá vyrábět
17.8.2019 | Petr Prokopec
Česká značka loni ohlásila návrat. Již v lednu Jawa avizovala, že vyprodala letošní produkci až do listopadu, pak zrušila prodej online a až teď dokáže slíbit čas dodání loňských objednávek.
V listopadu loňského roku ohlásila svůj velký návrat Jawa. Tedy tradiční česká značka motocyklů, která své dřívější aktivity před více než dvěma dekádami prakticky ukončila. Bohužel se tak nestalo v její domovině, nýbrž na indickém trhu, který by ovšem Jawa mohla považovat za druhý domov. V rámci svých exportních aktivit se totiž po druhé světové válce v této zemi stala doslova kultem. Když tedy práva na užívání názvu, loga i designu získal konglomerát Mahindra, bylo vymalováno.
Jak si značka vede skoro po roce obnoveného působení na indickém trhu? Vlastně lépe, než kdokoliv očekával. Úspěch je tak enormní, že Jawa pozastavila objednávání přes internet a své zákazníky se snaží přesměrovat pouze k dealerům. Jejich počet se neustále zvyšuje, neboť v dubnu už překročila počet 100 showroomů, nyní by jich mělo existovat ještě o desítky více. Výrobce se ovšem touto taktikou v podstatě jen dostává z deště pod příslovečný okap - objednávky přichází dál, jen jinou cestou.
Nečekaný zájem je nejlépe patrný na čekacích lhůtách. Již v lednu totiž bylo jisté, že zákazníci se budou muset obrnit velkou trpělivostí, neboť pokud si v daný moment objednali model 300 či 42, dozvěděli se, že řada na ně přijde nejdříve v září. Výroba se nakonec rozjela až v březnu, a to pouze v továrně v Madhya Pradesh, která původně počítala s kapacitou 90 tisíc strojů ročně. A ta výrazně zaostává za poptávkou.
Čekací lhůty jsou tedy opravdu enormní a situace nyní zašla až tak daleko, že Jawa čerstvě spustila online aplikaci, která zákazníkům se nevyřízenou objednávkou sdělí termín dodání. To zní jako výrazný posun, ale má to pořádný háček - cokoli konkrétního bude teprve nyní sděleno těm, kteří objednávku učinili před 25. prosincem 2018. Jinými slovy - Jawa až po 8 měsících dokáže teprve slíbit přesný datum dodání, víc nic. Ti, kteří si motorku objednali později, musí dál jen čekat a i se zmíněným zářijovým dodáním se musí rozloučit.
Jak se tedy zdá, pro tradiční české výrobce dopravních prostředků začíná být pomalu typické, že jejich největším problémem je jejich přílišný úspěch. Také Škoda už delší dobu řeší nedostačující kapacitu svých českých továren a poptávku převyšující nabídku. S řešením přijde až v příští dekádě, kdy se otevře nová továrna v Turecku. Do té doby může počítat maximálně s pomocí nevyužitých fabrik Volkswagenu, na něco takového ale může Jawa zapomenout, i s konglomerátem Mahindra za zády.
Uvidíme tedy, jak se situace bude dále vyvíjet. Jistotou v tuto chvíli zůstává jen to, že Jawa je momentálně zahlcena objednávkami a i zahraniční média jsou zaskočena tím, s jakým zájmem se musí potýkat. Z toho důvodu firma nakonec odložila i premiéru své další novinky, jíž je výkonnější Perak. Ten se měl ukázat rovněž v září, při pokračujícím zájmu o dosud dostupné modely je ale pravděpodobnější, že letos vůbec nedorazí.
Zájem o Jawu 300...
...i model 42 je natolik enormní...
...že značka musela i odložit premiéru výkonnějšího Péráku. Na své motory stále čekají i lidé, kteří si je objednali před koncem loňského roku
Zdroj: Ride Apart
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 4 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 6 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 7 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 9 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva