Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Supersportovní blondýna zkusila auto, jež chce vypálit rybník Bugatti i Koenigseggu
3.9.2019 | Petr Prokopec
Mělo jít o první vůz, který pokoří metu 300 mil v hodině, to už se ale nestane. Přesto si zaslouží obdiv, že by vůbec dokončen a zamířit může k ještě vyšším metám, třeba bájným 500 km/h.
Nejspíše již víte, že se Bugatti Chiron stalo vůbec prvním vozem, který zvládl překonat metu 300 mil v hodině. Po tomto rekordu prahlo hned několik firem, automobilka z Molsheimu se ale nakonec stala tou, která to dokázala nejdříve. Pikantní je, že se tak stalo ve chvíli, kdy její šéf Stephan Winkelmann opakovaně zmiňoval, že k ničemu takovému nedojde, neboť priority Bugatti jsou dnes jinde. Evidentně šlo ale o klamání tělem, neboť Chiron dosáhl na testovací dráze Ehra-Lessien tempa přes 490 km/h.
O něčem podobném sní nejen Koenigsegg či Hennessey, ale také americká automobilka SSC North America. Ta již v roce 2011 oznámila, že začíná pracovat na modelu Tuatara, jenž by měl překonat naprosto vše, zejména pak metu 300 mph. Napomoci mu k tomu má jak vysoký výkon, tak nízká hmotnost i špičková aerodynamika. A samozřejmě také pneumatiky Michelin Pilot Sport SP2, jenž používá také Chiron. Zrovna v tomto ohledu by ovšem SSC mohlo zažít nepříjemné zklamání.
Jak totiž zmínil Andy Wallace, který Chiron takřka na 500 km/h rozjel, rekordní vůz dostal mimo prodloužené zádě také specifické pneumatiky. Ty přitom uvnitř pláště disponují tenkými metalickými proužky, které jsou od sebe rovnoměrně separovány. Při vysokém tempu dochází tímto způsobem k dodatečnému chlazení pneu a jen díky tomu bylo možné jet bezpečně tak vysokou rychlostí.
Jelikož Wallace uvádí, že Michelin vyrobil toto obutí jen pro rekordní exemplář, dá se předpokládat, že SSC jej nemá k dispozici. Je tak vskutku otázkou, zda Američané daného tempa opravdu dosáhnou, třebaže je pravda, že v jejich prospěch hrají faktory, které by mohly až tak zvláštní obutí učinit zbytným. Jak totiž na novém videu uvádí Supersportovní Blondýna (alias Supercar Blondie), která dostala jako první šanci auto řídit, Tuatara pracuje s výkonem 1 369 koní (respektive 1 774 při spalovaní E85), ovšem váží jen 1 347 kilogramů.
Chiron se oproti tomu hmotností blíží dvěma tunám, přičemž jeho motor měl pro rekordní účely 1 600 koní. Je tak vskutku možné, že Tuatara jej převálcuje, a to i na běžných michelinech, které nebudou tak výrazným způsobem zatíženy. Zvláště, když Bugatti hodlá konkurovat ještě v dalším ohledu, a tou je aerodynamika. Jerod Shelby, šéf a zakladatel značky, totiž dodává, že vůz je s koeficientem Cd 0,27 dalece před veškerou konkurencí.
Zda ale všechny tyto díly skládačky nakonec opravdu dají vzniknout vrcholnému světovému puzzle, to je nyní ve hvězdách - meta 500 km/h zůstává stále nepokořena a Francouzi po ní prý netouží. Může to tedy nakonec být SSC, kdo vypálí rybník Bugatti, nikoli naopak.
Maximálku ale již opustíme a budeme se věnovat i dalším prvkům, neboť SSC Tuatara je zajímavým strojem bez ohledu na to, jestli pojede 400, 450 nebo 500 km/h. Začneme přitom u srdce vozu, jímž je uprostřed uložený 5,9litrový osmiválec twin-turbo, který má na starosti firma Nelson Racing Engines. Jednotku vážící 194 kilo pak doprovází sedmistupňový poloautomat, který veškerý výkon přenáší na zadní kola.
Zkrocení veškerého potenciálu dostaly na starosti karbon-keramické brzdy, z uhlíkových vláken je pak ostatně i karoserie. Shelby přitom dodává, že zákazník si může připlatit za transparentní lak, který plně odhaluje strukturu exotického materiálu. Doplňků je ale daleko více, zákazníci tak budou mít k dispozici 20stránkovou brožuru. Tuatara je přitom limitována stovkou exemplářů, z nichž stavba každého zabere čtyři měsíce.
Dle Shelbyho je produkce zamluvená do poloviny příštího roku, první exemplář navíc předala před pár dny během automobilového týdne v Monterey. Zrovna tento kus ovšem Supersportovní Blondýna nevyzkoušela, místo toho musela usednout za volant přeprodukčního vozu, který vlastní sám majitel firmy. Dveře tak neotevřel elektrohydraulický mechanismus, ale ruce moderátorky.
Je třeba říci, že pozornost zaslouží už to, že Tuatara byla dokončena, tomu každý nevěřil. Vůz se zdá být vcelku kvalitně postavený, rozhodně mu nechybí zvuk ani rychlost, nakonec i sebevědomí majitele firmy o něčem svědčí. Supercar Blondie navíc říká, že stroj je příjemným vozem i na každodenní ježdění, což u tak rychlého supersportu se skoro závodním motorem nelze automaticky očekávat.
Auto bylo pojmenováno po novozélandské ještěrce, která je známa pro nejrychlejší molekulární evoluci ze všech živých tvorů na této planetě. A právě rychlý vývoj má vůz symbolizovat. Jsme tedy vskutku zvědavi, zda bude čtyřkolový klenot dělat ještěrce čest a nakonec překoná i ono Bugatti. Jen, jak jsme již zmínili, se už nemůže spokojit s „americkou“ třístovkou, místo toho musí cílit na „evropskou“ pětistovku.
Supercar Blondie vyzkoušela SSC Tuatara...
...jenž mělo být prvním vozem schopným zvládnout 300 mil v hodině. Po úspěchu Bugatti Chiron ale musí se 1 774 koňmi a 1 347 kily zamířit k ještě vyšším metám
Zdroj: Supercar Blondie@Youtube
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva