Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Subaru Impreza 2012: nová generace odhalena
21.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(78 foto, video) Nová Impreza je venku jako sedan i hatchback. Není nakonec až tak nudná a po stránce techniky míří k vyšší efektivitě.
Po loňské premiéře designového konceptu a nedávném odhalení první fotografie sériového provedení Subaru na autosalonu v New Yorku plně představilo novou generaci své Imprezy. S letmým pohledem na přiložené snímky a vědomím toho, že ta současná není na trhu příliš dlouho, vás mohou svádět myšlenky k závěru, že jde o pouhý facelift, ale není tomu tak. Novinka se o dosavadního provedení totiž od základu technicky liší a jde tak opravdu o jiný vůz. Ještě před pár lety bychom jej zřejmě označili za mix faceliftu a nové generace, ale v momentě, kdy Volkswagen a další vydávají za nové generace vozy opravdu jen faceliftované, nejsou podobné úvahy na místě. Toto je zkrátka nová Impreza, a tak se pojďme podívat, co přínáší.
Na první pohled je to pochopitelně pozměněný vzhled, který vychází z již zmíněného konceptu odhaleného na loňském autosalonu v Los Angeles. Ten vypadal velmi slibně, neboť dodával vozu dramaticky odlišný a nebojíme se říci líbivý vzhled, odhalení první fotky sériového provedení z předminulého týdne ale provázelo velké vystřízlivění - nový sedan vypadal z profilu mimořádně nudně. Po úplném odhalení můžeme s uspokojením konstatovat, že atraktivity konceptu sice nová generace Imprezy nedosahuje, ale její vzhled je nakonec docela k světu a v reakci na její odhalení očekáváme více pozitivních než negativních emocí.
Základní tvary obou odhalených karosářských provedení se drží prakticky stejného „kopyta” jako dosavadní provedení Imprezy, jednotlivé plochy a křivky jsou ale tvarovány mnohem ostřeji. Zejména na hatchbacku je patrný posun od kulatosti k hranatosti a to prakticky ve všech směrech - prohlédněte si nárazníky, světla, vystouplé blatníky nebo i velké plochy jako přední kapotu, všude přibyla nějaká ta hranka. U sedanu proměna až tak neřeže do očí (v tomto případě doslova...), dáno to ale bude zřejmě tmavší barvou odhaleného provedení vozu, která některé hrany umně skrývá.
Tip: Přečtěte si také o čerstvě odhaleném Subaru XV Concept, konceptu nové Imprezy XV.
Co do velikosti se karoserie Imprezy až tak nezměnila, když hatchback je se svými 4 414 mm o jeden milimetr kratší, je úplně stejně široký a na výšku má s 1 463 mm dokonce o 12 mm méně než dosud. Co se ale zvětšilo je rozvor náprav, kterému přibylo 23 mm na celkových 2 644 mm a úpravou prošlo i základní pojetí karoserie. Základna A sloupku totiž byla posunuta o plných 200 mm vpřed, což má za následek nejen jiný sklon předního okna, ale především změny v interiéru. Spolu s odlišným řešením struktury předních dveří má mít tato úprava za následek větší prostor pro posádku (automobilka slibuje více prostoru pro nohy i ramena řidiče a cestujících) a také lepší výhled z vozu. Zvětšen byl i prostor pro zavazadla, když hatchbacku by mělo přibýt plných 96 litrů objemu navíc na výsledných 397 litrů.
Když už jsme zabrousili do interiéru, můžeme si říci, že i v tomto směru došlo k jakémusi „zhranatění”, které je patrné hlavně na horní části palubní desky. Jako celek si ale vnitřek ponechává svou jednoduchou architekturu, která chytne za srdce spíše prakticky orientované jedince než estéty. Ostatně tak jako celý vůz...
Po technické stránce zůstává Impreza pochopitelně věrná symetrickému pohonu všech kol, který bude standardem všech verzí. K dispozici ale nově bude ve dvou provedeních - s dnes již klasickým středovým diferenciálem s viskózní spojkou nebo s tzv. Active Torque Split, tedy s elektronicky ovládaným hydraulickým systémem pro rozdělování výkonu mezi nápravy. První možnost bude standardem pro vozy s manuální převodovkou, druhá pak pro modely vybavené níže zmíněným automatem Lineartronic.
Pro Američany je významnou novinkou, že vůz pracuje se zcela novým dvoulitrovým boxerem, jenž za oceánem nahradí dosavadní dvouapůllitrové provedení. Proto také část amerického auditoria přijímá nový vůz s rozpaky jako příliš slabý a ekologicky orientovaný, my jej tak vnímat zřejmě nebudeme. Novinka totiž využije služeb generace dvoulitrového boxeru, který jsme vám již dříve podrobněji představili. U nás nahradí motor stejného objemu a podobného výkonu, a tak jej budeme vnímat jako pouhou evoluci, za oceánem ale zabírá místo většího a výkonnějšího motoru.
Nový agregát americké verze nabízí výkon nejvýše 148 koní výkonu posazený do 6 200 ot./min a točivý moment až 197 Nm dosahovaný v 4 200 ot./min. Výkon je tedy o plných 22 koní nižší než u odcházejícího provedení, a to zatím v Americe obecně není vnímáno pozitivně. Co se zřejmě setká s opačným hodnocením je ale snaha Subaru o dosažení vyšší provozní efektivity. Ta vychází nejen z použití skromnějšího motoru, ale také z vylepšené aerodynamiky, použití pneumatik s nižším valivým odporem a především - nižší hmotnosti. Nová dvoulirová Impreza váží dle amerických norem 1 320 kg a to je méně než dosud.
Ve výsledku je tak nový vůz rychlejší než odcházející provedení. Na stovku zrychlí za 9,8 sekundy, což je o 0,3 sekundy lepší čas. Normovaná spotřeba navíc činí 27 mil na galon (8,7 l na 100 km) v městském a 36 mil na galon (6,5 l/100 km) v dálničním provozu. Pro naftou posedlé Evropany to nezní jako zázrak, ale za oceánem vzbudila tato čísla pozdvižení - druhá hodnota je v Americe mezi produkčními vozy této třídy dokonce rekordní a je mimochodem o 30 procent lepší než u dvouapůllitru.
Všechna zmíněná data o spotřebě a dynamice platí při využití bezestupňové automatické převodovky CVT s obchodním označením Lineartronic, která je podle výrobce efektivnější než šestistupňová manuální. Jak se to Suabru povedlo zatím nevíme, jisté ale je, že nový automat je menší a lehčí než CVT dosud používané u Legacy a Outbacku.
V jaké podobě, s jakou technikou a kdy se nová Impreza objeví na našem trhu je zatím nejisté. V Americe se novinka začne prodávat letos na podzim, dle britského zastoupení značky se v Evropě objeví přibližně za rok a to jen v provedení hatchback, sedan nám má zůstat zapovězen. Ale rok je dlouhá doba a uvidíme, s čím na nás Subaru nakonec vyrukuje. Potvrzený je i budoucí vznik ostré verze STi, o jejím pojetí ale zatím můžeme jen spekulovat.
Tip: Přečtěte si naše testy současné Imprezy STi ve verzi hatchback a stále čerstvého provedení sedan.
A Impreza 2012 s karoserií sedan, ta má pro Evropu zůstat zapovězena
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 11 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 2 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 4 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 5 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 7 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva