Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Subaru BRZ STi a Toyota FT-86: nášup nových materiálů k japonským lasičkám
2.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Známe seznam komponentů továrního tuningu, víme, jak oba stroje jezdí, a že vznikne i kabriolet a možná dokonce i kompaktní sportovní sedan.
Nová sportovní Toyota vzešlá ze studie FT-86 a v Japonsku pojmenovaná FR-S už několik dní oblažuje svou existencí zastánce klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. A bezpochyby také tu část motoristických entuziastů, kterým se již zajídá neustále zvyšování hmotnosti moderních aut, a velmi dobře vědí, co „lehká váha” znamená pro ovladatelnost.
Toyota - říkejme ji z nedostatku informací zatím FT-86 - a její právě odhalený sourozenec Subaru BRZ STi připravený ve formě konceptu pro nadcházející losangeleský autosalon, jsou také důkazem, že bude skutečně možné vyrábět vysokootáčkové atmosférické motory schopné plnit i budoucí emisní limity. A že není nutné všechno řešit turbodmychadly, které sice výkon zvyšují, ale zároveň významně zhoršují reakce na plyn a reálně nepřináší prakticky žádnou úsporu paliva, pokud jej naopak ještě nezvýší. Za tu odvahu vyplavat proti proudu náleží Toyotě a FHI velké bravo.
Od Toyoty se teď asi očekává, že konečně přestane dělat drahoty, protože soudě podle reakcí ve světě a na klubových stránkách příznivců si troufám říci, že tohle auto má o publicitu na dlouhou dobu vystaráno. Než se tak stane, tak kromě nových, počítačem vyrobených záběru modelu BRZ STi tu máme z katalogu ofocené obrázky Toyoty FT-86 upravené dvorní ladičskou firmou TRD. A ještě něco..
Kromě Modellisty se do úpravy FT-86 zapojila také sportovní divize TRD
Zveřejněním prvních záběrů vozu od Subaru patrně padlo také embargo na publikaci dojmů z prvních testovacích jízd v prototypech. Ty se objevily v několika světových médiích a my máme pro vás stručný výtah, což z našeho pohledu sice není úplně ideální, ale rozhodně lepší, než čekat, až se nám BRZ nebo FT-86 dostane do rukou.
Například britský Autocar upozorňuje na slib Toyoty vrátit zpátky na silnice sportovní automobil, který bude možné řídit podle citu a intuitivně. Časy na kolo nebo boční přetížení nemají být důležité. „Sportovní vozy se staly nudnými,“ říkají lidé od Toyoty. „Mají zájem pouze o rychlost. FT-86 má za cíl změnit tento přístup a vyměnit rychlost za radost ze samotné jízdy.“ Dokonce to prý nemá být nepodrobné zážitkům z Caterhamu.
Zadní náprava pracuje s mechanickým samosvorným diferenciálem typu Torsen a stabilizační program je možné kompletně vypnout. A jak to jezdí? Podle Matta Priora, který jako jeden z mála lidí v Autocaru nepodlehl zeleným technologiím, DSG, ESP a podobným vymoženostem, „natolik zábavně, jak jen můžete doufat“. BRZ se podle něj chová trochu jako MX-5. Pozice řidiče je nízká, útulná a zadek v sedadle drží. Auto se zdá být i s výkonem „jen“ 200 koní dost rychlé, ale chybí mu více typického brblání boxeru. Na letišti, kde jej zkoušeli, se FT-86 jeví jako „velmi obratný a lehký stroj“. Řízení má jen 2,5 otáčky od dorazu k dorazu, přitom se nezdá být hyperaktivní.
Jedna karosářská verze, jeden motor, dva typy převodovek. Možností k individualizaci - od začátku téměř nekonečné.
Při nájezdu do zatáček se auto sice naklání, ale přesun hmoty velmi dobře kontrolují tlumiče. Při konstantním plynu v oblouku je auto mírně nedotáčivé, což jde na vrub rozložení hmotnosti v poměru 53:47 ve prospěch přední nápravy, ale pořád se přitom chová vyrovnaně. „Nejlepší na tom je, že si můžete vybrat, jakým způsobem chcete danou zatáčkou projet,“ říká Matt. „Přidejte trochu plynu a auto zůstane neutrální. Ťuknete v zatáčce do brzdy, uberte plyn anebo prostě více zatočte a pořádně šlápněte na plyn a auto se buď srovná, nebo vám nabídne tolik přetáčivosti, kolik si jen budete přát.“
U prototypu podle něj ještě nebyly stoprocentně nekalibrované tlumiče. A trojka byla příliš dlouhá, aby se na tomto kvaltu auto lehce drželo v driftu. Proto bylo nevyhnutné hrát si spíše s přenosem hmotnosti než sílou na zadních kolech. To ale odpovídá mínění Toyoty, která říká, že „odmítli stavět auto podle počtu koní“. Důležitější pro ně bylo mít motor vpředu, pohon zadních kol a intuitivní ovládání. „Zábavné auto je takové, které lze především ovládat,“ stojí si za svým Toyota.
Také Angus MacKenzie z amerického Motor Trendu, který pro změnu vyzkoušel prototyp Subaru, nešetří chválou. „Někdy se stává, že už po několika prvních metrech víte, že řídíte skvělé auto. Takové, které nabízí více než by napovídal pouhý součet čísel z tabulky technických parametrů. A nové Subaru BRZ je přesně takový vůz,“ říká na úvod Angus. „Není to nejrychlejší, nejsilnější, ani nejvíce sexy kupé mezi sportovními vozy, ale pokud rádi řídíte, budete jej milovat.“
Kromě oficiální fotografie se na internetu objevily také počítačem vytvořené vizualizace reálného modelu
MacKenzie dále píše, že výjimečnost tohoto vozu stojí na jeho neobvyklé a výjimečné konstrukci s plochým čtyřválcem 2,0 litru vpředu a pohonem zadních kol. Motor přitom není jen tak převzatý ze stávajících modelů, ale dostal zcela nový blok a hlavy s přímým vstřikováním vyvinula Toyota, zřejmě ve spolupráci s tradičním partnerem - Yamahou. Dvě šestistupňové převodovky, manuál a klasický automat s planetovým soukolím, hydrodynamickým měničem a řazením pádly pod volantem, dodala společnost Aisin. Samočinná skříň má být identická s tou, která pracuje v Lexusu IS 350.
Zavěšení tvoří vzpěry MacPherson vpředu a multi-link vzadu. Oproti novému Subaru Impreza, které dorazí v příštím roce, pochopitelně chybí přenos výkonu na přední kola. I díky tomu se podařilo umístit motor o 129 mm níž a 203 mm blíže ke středu auta. Také americký žurnalista upozorňuje, že v zájmu lehké nedotáčivé charakteristiky byla o pár procent více zatížená přední náprava. „O mrštnosti a celkové agilitě ale není díky nízké hmotnosti pochyb,“ dodává.
„Podvozek je při jízdě pevný, ale ne tvrdý. Je výmluvné, že se Toyota i Subaru vzepřely módním trendům a postavily své vozy na šestnácti- a sedmnáctipalcových kolech. Naše auto mělo sedmnáctky a gumy o rozměru 215/45 a kromě dostatku přilnavosti nabízely rovněž spoustu informací o hranicích adheze. Nezanedbatelné je ale také snížení neodpružené hmotnosti, které s sebou menší disky přináší,“ upozorňuje MacKenzie.
Pouze jeden obrázek zachycuje skutečné auto. Zjistíte, který?
Také on přirovnává BRZ k Mazdě MX-5 a jde ještě dál. „Tohle auto oplývá stejnou lehkostí a obratností jako Porsche Boxster. Tomuto pocitu pomáhá také fakt, že šasi má před motorem velký náskok. Při zatáčení se chová vyváženě, a když začnete tlačit na pilu, začne se přetáčet. Nicméně vybočení zádě je plynulé a progresivní. Díky nízké hmotnosti můžete jít na brzdy mnohem později a snesou opravdu hodně. Troufám si říci, že se v zatáčkách bez problémů udrží i hodně dobře řízené Imprezy WRX.“
Zajímavě zní také informace o flexibilitě hardwaru, který inženýři Toyoty ve spolupráci s kolegy od FHI sestrojili. „Lidé od Subaru potichu připouštějí, že vůz byl od počátku navrhován tak, aby mohla vzniknout i otevřená verze a dokonce i vůz s prodlouženým rozvorem. Takže sportovní sedan na bázi kupé BRZ? To zní jako velmi zajímavý nápad,“ uzavírá MacKenzie.
Jak by vypadal kabriolet, v této chvíli víme. Pár nadšenců do BRZ, FT-86, Scionu FR-S a photoshopu se již postaralo o to, aby kromě různých barevných provedení vznikla také elektronická podoba tohoto vozu bez střechy. Naopak reálné jsou záběry katalogu FT-86 s úpravou Toyota Racing Development a čtení v něm (za předpokladu, že byl překlad z japonštiny správný) musí hřát u srdce všechny příznivce skutečného továrního tuningu.
Za příplatek bude možné objednat plně stavitelný podvozek s měnitelnou světlou výškou i charakteristikou tlumičů. Zvláštností jsou tzv. stabilizátory dveřních zámků, což jsou vlastně podložky omezující pohyb dveří při rychlé jízdě v zatáčkách a zároveň zvyšující tuhost karoserie. V nabídce nechybí pancéřové brzdové hadice, lepší destičky (oboje pro standardní brzdový systém), sada Brembo se šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu, rozpěra, sportovní vzduchový i olejový filtr (tedy spíše oba s lepším průtokem), nový tlumič výfuku s jinými koncovkami, dodatečně montované křížové výztuhy na nápravy nebo víčko radiátoru schopné odolávat vyšším tlakům.
Už jen doufat, aby lidé od Toyota a Subaru nezapomněli ani na Evropu.
Fanoušci mají již nyní představu, jak by mohla vypadat paleta laků pro BRZ
Konstruktéři Subaru tiše přiznávají, že vůz byl navržen tak, aby mohli později postavit také kabriolet
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva