Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie zjistila, jak moc nebezpečná jsou ve skutečnosti SUV pro své okolí
18.3.2022 | Petr Prokopec
Když se řekne SUV, leckomu se ihned vybaví bezpečné auto. Pro jeho posádku možná, okolí je na tom docela jinak. A problém není jen v tom, že jde o velké a těžké vozy, mají kvůli tomu také masivní čelní sloupky, což je další problém.
Popularita SUV za posledních několik málo let vystřelila raketově nahoru. Stěžejní podíl na prodejích tak již nemají pouze v zámoří, ale rovněž v Evropě, kde tvoří okolo poloviny všech prodaných aut. S rostoucími prodeji ale přibývá i stížností. SUV jsou zákonitě těžší než osobní auta, vůči nimž mají také horší aerodynamiku. Jejich spotřeba je tak vyšší, což v době, kdy se výrobci zaměřují na každý extra gram CO2, není zrovna ku prospěchu věci. Více než to však kritikům vadí nebezpečnost takových vozů pro ostatní auta - kvůli oné vyšší hmotnosti jsou totiž následky kolize daleko horší, než kdybyste se na silnici střetli s tunovým hatchbackem. A kvůli své výšce jsou nebezpečné i pro chodce.
Americký institut IIHS monitorující bezpečnost na tamních silnicích nyní zveřejnil studii, která dokládá, že negativní renomé SUV je zasloužené a nejen z dosud známých důvodů. I když ona mohutnost má na vše nepřímý vliv. Institut poukazuje hlavně na příliš tlusté A-sloupky, které musí vydržet při převrácení, ovšem zároveň zastiňují výhled ven. Dokonce natolik, že s SUV je spojena dvojnásobně vyšší úmrtnost při kolizi s chodcem během odbočování.
Pokud jde o odbočování vpravo, jsou na tom SUV hůř než osobní auta o plných 63 procent. IIHS přitom dodává, že za tím nestojí pouze tloušťka sloupků, ale rovněž jejich tvar a umístění. SUV ale pořád nejsou těmi největšími „zabijáky“ na amerických silnicích, pick-upy jsou oproti osobákům horší o 89 procent. Při odbočování vlevo je pak u dodávek úmrtnost třikrát vyšší než u osobních aut, i tak jde ale o pozoruhodně velké rozdíly.
Institut v rámci studie prozkoumal zhruba 5 800 nehod, které se v letech 2014 až 2018 odehrály na křižovatkách nebo v jejich těsné blízkosti. Přitom zjistil, že více než 900 incidentů skončilo smrtí minimálně jednoho chodce. Kromě toho se blíže zaobíral stavem v Severní Karolíně, kde se v letech 2010 až 2018 odehrálo 5 500 nehod na křižovatkách. Zhruba 2 070 z nich přitom koresponduje s odbočováním, ať již vlevo, nebo vpravo.
Ani tento bližší průzkum nicméně nedopadl pro pick-upy a SUV dobře. V prvním případě byla totiž srážka s chodcem pravděpodobnější o 42 procent, ve druhém o 23 procent. Platí to přitom jak pro odbočování vlevo, tak pro odbočování vpravo. Institut tak již naznačil, že se začne blíže zaobírat designem velkých aut, a to ve jménu vyšší bezpečnosti na silnicích. Znamená to však, že v nejbližší době nelze počítat se žádnou změnou.
Nová studie IIHS odhalila, o kolik jsou SUV reálně nebezpečnější pro chodce oproti osobním autům. Foto: BMW
Ještě o něco hůře ale dopadly pick-upy. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: IIHS
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 5 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
před 7 hodinami - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
před 8 hodinami - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
před 10 hodinami - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva