Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 | Petr Prokopec
Stellantis se do elektromobility nevrhá dokonale rovnýma nohama, i u úplných novinek si obvykle nechává otevřená zadní vrátka k návratu k benzinu či naftě. Přesto i tento koncern dohání nerentabilní investice do elektrických aut a šetřit musí, kde se dá.
Přesun k elektrickým autům přinese nová pracovní místa, říkali léta někteří. Ale jak? To jsme se celou tu dobu ptali my nejen s vědomím toho, že jejich výroba je jednodušší, ale především toho, že se na trhu nemohou uplatnit v tak širokém měřítku, navíc je obtížnější na nich něco vydělat. Taková situace bude pochopitelně způsobovat tlak jak na umenšení počtu zaměstnanců jako takových, tak na snižování nákladů. A ty personální jsou obvykle znovu mezi prvními na ráně.
Že to tak je, dosvědčuje i poslední krok koncernu Stellantis, o kterém informuje agentura AP. Euroamerický koncern dal nejnověji padáka čtyřem stovkám zaměstnanců Jeepu na vývojových, administrativních a dalších kvalifikovaných pozicích. Ani Stellantisu totiž nevychází přesun k elektrickému pohonu tak, jak si představoval. Sám šéf firmy Tavares říká, že s bateriovým pohonem jsou stále přímo spojené zhruba o 40 procent vyšší náklady, které není jak výrazně snížit, a tak se musí šetřit jinde.
Koncern přitom letos chce začít prodávat hned 18 nových elektromobilů, z nichž osm zamíří na severoamerický trh. Tavares nicméně minulý měsíc zmínil, že „práce stále není hotova“. Stane se tak prý až ve chvíli, kdy se ceny elektrických aut budou moci přiblížit těm spojeným se spalovacími vozy. A Stellantis toho chce dosáhnout v důsledku úsporných kroků v jiných než výrobních oblastech.
Že situace je velmi nestálá, dosvědčuje i fakt, že Stellantis loni v druhé půli roku dosáhl čistého zisku 7,7 miliard Eur (195 mld. Kč). Je tak sice v plusu, dynamika je ale v tomto směru klesající (stejného období předloňského roku je spojeno se ziskem 8,8 mld. Eur, tedy 222,86 mld. Kč) a nejistota obrovská. Zpomalující zájem o elektrická auta a pokračující čínská expanze vede k šetření a rozdává výpovědi. „Musíme pracovat velmi tvrdě, abychom našim zákazníkům nabídli víc než Číňané,“ říká.
Pomůže ale něčemu takovému ono propouštění? Tohle konkrétní asi ne, rozdání výpovědí 400 lidem z vývoje ušetří firmě znamená při jejich mzdách (průměrný technik si ročně přijde na 120 tisíc dolarů, tedy asi 2,8 milionu Kč) úsporu asi 1,12 miliardy korun. To není na poměry takového gigantu, popsaný krok ale nelze vnímat osamoceně. „Stellantis pokračuje v příslušných strukturálních rozhodnutích napříč celým koncernem, které mají zlepšit efektivitu a optimalizovat náš finanční tok, neboť automobilová branže i nadále čelí nejistotám a mnohem vyššímu konkurenčnímu tlaku napříč celým světem,“ uvedla k rozdání výpovědí automobilka.
V tomtéž prohlášení stojí, že jakkoli firma chápe, že nejde o dobré zprávy, daný krok má umožnit, aby finanční zdroje zamířily do oblastí, ve kterých je to potřeba. Snad to pro jednou nebude do těch, ve kterých jsou znovu a znovu bezvýsledně páleny.
Čtyř sta výše postavených zaměstnanců Stellantisu, kteří pracují pro Jeep, dostalo padáka. Nezdar „elektrické revoluce” tlačí na snižování nákladů na všech úrovních, zaměstnanci nemohou být výjimkou. Ilustrační foto: Stellantis
Zdroj: AP
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 3 hodinami - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
před 4 hodinami - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
před 6 hodinami - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 7 hodinami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva