Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stávka odborů přišla Ford a GM na vic jak 400 miliard, následky zdraží každé nové auto o desetitisíce
2.12.2023 | Petr Prokopec
Odbory se ve snaze vylepšit svou image pokoušely tvrdit, že dramatické zvýšení platů jejich členů s cenami aut nezamává, neboť v rámci celkových nákladů není významné. Zjevně to není a ani nemohla být pravda.
O stávce odborové organizace UAW (United Auto Workers), jenž byla zaměřena proti automobilkám Ford, General Motors a Stellantis, jsme se zmiňovali opakovaně. Pokaždé jsme naznačovali, že jakýkoli významný ústupek automobilek nevyhnutelně povede k jejich více či méně vážným problémům. Ti přesto nakonec souhlasili s tím, že se základní gáže dělníka ve výrobě nakonec zvedne na více než 600 korun na hodinu a během čtyř let dojde na její zvýšení směrem k 1 000 Kč za hodinu v přepočtu. To jsou přitom odměny, na jaké v USA nedosáhnout ani kvalifikované zdravotní sestry či učitelé.
Řadě lidí nicméně ani to není dost dobré, pročež je možné, že stávka časem propukne znovu. Již ta stávající přitom vyústila v těžký finanční postih automobilek. Ford totiž oznámil, že kvůli samotné stávce nebylo vyrobeno zhruba 100 tisíc aut, kvůli čemuž modrý ovál přišel o 1,7 miliardy dolarů (cca 39,97 mld. Kč) zisku. Ústupky odborům, tedy ono navyšování základní mzdy a příslib veškerých dalších benefitů, však pochopitelně budou ještě dražší. Celkově má Ford tato legrace přijít na 8,8 miliardy dolarů (196,53 mld. Kč) navíc.
Podobně je na tom GM, které oznámilo, že stávka ponížila produkci značky o 95 tisíc aut, v kombinaci s oněmi vyššími mzdami tak koncern přijde dokonce o 9,3 miliardy dolarů (207,7 mld. Kč). Automobilka to přitom hodlá kompenzovat úsporami v rámci výroby a vývoje, stejně jako hodlá na trh poslat nová spalovací SUV, která budou ziskovější než předchůdci. Do černých čísel se pak má dostat i elektromobilita, neboť GM chce adaptovat „agilní přístup“. Reagovat tak bude na aktuální vývoj trhu.
I přes veškerá úsporná opatření ale kdysi největší automobilka světa oznámila, že vyšší mzdy se odrazí ve vyšších cenách nových aut, jenž by měla v průměru zdražit o 575 dolarů (12 850 Kč). Ford pak dokonce mluví o 900 USD (20 100 Kč), i když rovněž zmiňuje redukci nákladů a navýšení produkce. Otázkou však je, zda s něčím takovým lze počítat. Pokud jsou totiž nová auta pro lidi drahá již nyní, pak vážně nelze počítat s tím, že je budou kupovat v ještě vyšší míře při mnohem vyšších cenách.
Jak jsme tedy zmiňovali již v době, kdy stávkující s transparenty nad hlavou požadovali nárůst mezd, automobilky se tak trochu chytily do pasti. Nutno však dodat, že z velké části vlastní vinou. Protesty totiž odstartovalo zveřejnění platů vrcholných manažerů, jako je Jim Farley a Mary Barra, ve stínu aktuálního vývoje. Jak šéf modrého oválu, tak šéfka GM za loňský rok pobrali desítky milionů korun, zejména kvůli elektrickým tlakům. Letos však ani jedna z těchto značek nedostála vlastním nízkým cílům právě na tomto poli.
Lze už jen dodat, že Stellantis zatím podobná data nezveřejnil, dá se nicméně předpokládat, že zasažen bude stejně jako ostatní výrobci. Zdražování tedy můžeme očekávat pomalu u půlky značek, které jsou v současné době aktivní. Jsme tak jen zvědavi, kdy dorazí první slova o propouštění, neboť přesně v to může nastalá situace vyústit.
Stávka UAW přišla Ford a GM na více než 400 miliard korun. Jisté je tak zdražování, ke slovu ovšem může přijít i budoucí propouštění. Foto: UAW, tiskové materiály
Zdroj: Ford, General Motors, AP
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
včera - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Někdo si koupil poslední vrcholný luxusní dálniční stíhač Mercedesu a sotva s ním jezdil, ztrátu hodnoty si vyžírá řádně
včera - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
včera - Řidič Policie ČR před „rekordní nehodou” nesmyslně riskoval. Rychlost ani styl jízdy neodpovídaly tomu, kam jel
včera - Zisky Bosche se prudce propadly, ani 11 500 propuštěných nezamezilo minutí cíle o polovinu
včera - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
včera
Živá témata na fóru
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.03. 21:42 - M.Z.
- OT - zavírám krám, uklízím 02.03. 16:48 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.03. 15:03 - pavproch
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep