Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stávka odborů v USA eskaluje. Dělníkům nestačí ani 900 Kč/h, 6 000 lidí už propustili, šetření odnesly další autosalony
21.10.2023 | Petr Miler
I když tato nejzazší forma vyjednávání - eufemicky řečeno - trvá už od 15. září, řešení není v dohledu. Naopak se zdá, že antipatie obou stran rostou a zejména Stellantis nebude s nekompromisními kroky váhat ani minutu.
Může se zdát, že stávka odborů UAW (United Auto Workers) v USA nám může být ukradená, v dnešním globalizovaném světě ale neexistuje skoro nic, co by mělo jen lokální dopad. A tento „štrajk” teprve ne - část závodů automobilek Stellantis, Ford a General Motors stojí už více než měsíc a nezdá se, že by vývoj směřoval k rozuzlení situace. Naopak jsme ze strany automobilek stále častěji svědky vyjádření v tom smyslu, že své nejlepší nabídky už daly na stůl a dál nemohou jít.
Nejnověji vedení GM varovalo, že požadavky odborů jsou přemrštěné a pokud budou akceptovány, budou zničující pro samotnou firmu i pracovní místa v ní. Gerald Johnson, výkonný viceprezident GM pro globální výrobu, označil dříve učiněnou nabídku odborářům za „historickou” a zveřejnil i detaily. Podle nich by se většina platů dělníků vyšplhala s odměnou na 39,24 dolaru za hodinu, tedy asi 911 Kč/hod. To zejména z českého pohledu nezní jako málo, dělníkům to ale nestačí.
„Možná se sami sebe ptáte, proč General Motors nemůže splnit každý požadavek, který Shawn Fain (šéf UAW - pozn. red.) požaduje? Jednoduchou odpovědí je, že potřebujeme zisky, abychom mohli investovat do naší budoucnosti,” řekl k věci Johnson. Podobně se k věci staví Ford, který uvedl, že „dosáhl svého limitu”, pokud jde o návrhy na zvýšení mezd a vůbec zlepšení pracovních podmínek. Ještě dál pak zachází Stellantis, který už na nic nečeká, odborům vrací úder a raději šetří, což se projevuje i na dalších krocích.
Neznáme detaily amerického práva týkající se stávek, firmy ale zjevně mohou i za této situace propouštět. A to také takticky dělají jako varování před tím, že nepracovat nemusí nutně vést k lepší práci, může to vést i k žádné práci. Podle Auto News mělo takto o práci přijít už asi 6 000 lidí. Podle Fordu jsou někteří dělníci už teď placení lépe než mnozí učitelé a zdravotníci, a propustil tak okolo 2 700 lidí. Následují Stellantis a GM, které poslaly k vodě okolo 1 500 zaměstnanců. Ani to ale k ničemu pozitivnímu nevede.
Stellantis tak dál šetří a byť se to před pár dny zdálo vzhledem k velmi blízkým termínům těchto dvou událostí nepravděpodobné, zrušil svou účast na dvou dalších autoshow. To vše kvůli ztrátám způsobeným stávkami a snaze je nějak vykompenzovat. Žádnou ze značek Stellantisu tak neuvidíme nejen na CES v lednu, ale ani na autosalonu v Los Angeles a tuningové SEMA Show v Las Vegas. Situace tak skutečně eskaluje a nezdá se, že by se na obzoru rýsovalo jakékoli kloudné řešení.
SEMA Show 2023 v Las Vegas měla začít už za pár dnů a Stellantis na ni přes svou divizi Mopar lákal i oficiálními upoutávkami. Ani tato účast koncernu na blížícím se autosalonu se ale neodehraje, firma pod tlakem ztrát způsobených stávkami šetří, kde se jen dá. Foto: Stellantis
Zdroje: Auto News, Detroit Free Press, Stellantis
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel