Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stávka odborů v USA eskaluje. Dělníkům nestačí ani 900 Kč/h, 6 000 lidí už propustili, šetření odnesly další autosalony
21.10.2023 | Petr Miler
I když tato nejzazší forma vyjednávání - eufemicky řečeno - trvá už od 15. září, řešení není v dohledu. Naopak se zdá, že antipatie obou stran rostou a zejména Stellantis nebude s nekompromisními kroky váhat ani minutu.
Může se zdát, že stávka odborů UAW (United Auto Workers) v USA nám může být ukradená, v dnešním globalizovaném světě ale neexistuje skoro nic, co by mělo jen lokální dopad. A tento „štrajk” teprve ne - část závodů automobilek Stellantis, Ford a General Motors stojí už více než měsíc a nezdá se, že by vývoj směřoval k rozuzlení situace. Naopak jsme ze strany automobilek stále častěji svědky vyjádření v tom smyslu, že své nejlepší nabídky už daly na stůl a dál nemohou jít.
Nejnověji vedení GM varovalo, že požadavky odborů jsou přemrštěné a pokud budou akceptovány, budou zničující pro samotnou firmu i pracovní místa v ní. Gerald Johnson, výkonný viceprezident GM pro globální výrobu, označil dříve učiněnou nabídku odborářům za „historickou” a zveřejnil i detaily. Podle nich by se většina platů dělníků vyšplhala s odměnou na 39,24 dolaru za hodinu, tedy asi 911 Kč/hod. To zejména z českého pohledu nezní jako málo, dělníkům to ale nestačí.
„Možná se sami sebe ptáte, proč General Motors nemůže splnit každý požadavek, který Shawn Fain (šéf UAW - pozn. red.) požaduje? Jednoduchou odpovědí je, že potřebujeme zisky, abychom mohli investovat do naší budoucnosti,” řekl k věci Johnson. Podobně se k věci staví Ford, který uvedl, že „dosáhl svého limitu”, pokud jde o návrhy na zvýšení mezd a vůbec zlepšení pracovních podmínek. Ještě dál pak zachází Stellantis, který už na nic nečeká, odborům vrací úder a raději šetří, což se projevuje i na dalších krocích.
Neznáme detaily amerického práva týkající se stávek, firmy ale zjevně mohou i za této situace propouštět. A to také takticky dělají jako varování před tím, že nepracovat nemusí nutně vést k lepší práci, může to vést i k žádné práci. Podle Auto News mělo takto o práci přijít už asi 6 000 lidí. Podle Fordu jsou někteří dělníci už teď placení lépe než mnozí učitelé a zdravotníci, a propustil tak okolo 2 700 lidí. Následují Stellantis a GM, které poslaly k vodě okolo 1 500 zaměstnanců. Ani to ale k ničemu pozitivnímu nevede.
Stellantis tak dál šetří a byť se to před pár dny zdálo vzhledem k velmi blízkým termínům těchto dvou událostí nepravděpodobné, zrušil svou účast na dvou dalších autoshow. To vše kvůli ztrátám způsobeným stávkami a snaze je nějak vykompenzovat. Žádnou ze značek Stellantisu tak neuvidíme nejen na CES v lednu, ale ani na autosalonu v Los Angeles a tuningové SEMA Show v Las Vegas. Situace tak skutečně eskaluje a nezdá se, že by se na obzoru rýsovalo jakékoli kloudné řešení.
SEMA Show 2023 v Las Vegas měla začít už za pár dnů a Stellantis na ni přes svou divizi Mopar lákal i oficiálními upoutávkami. Ani tato účast koncernu na blížícím se autosalonu se ale neodehraje, firma pod tlakem ztrát způsobených stávkami šetří, kde se jen dá. Foto: Stellantis
Zdroje: Auto News, Detroit Free Press, Stellantis
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 2 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 5 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva