Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka, kterou přivedl ke krachu Henrik Fisker, ukázala nový sexy sporťák. Vrací se s ním ke spalovacím motorům
24.3.2025 | Petr Prokopec
Už nenese jeho jméno a ani organizačně s ním nemá nic společného, což je nakonec možná jen dobře. Jako Karma žije dál a plánuje expanzi, kterou sladila se stávajícím vývojem světa aut.
Musím přiznat, že jedním z aut, která se mi líbí už víc než dekádu, je Fisker Karma. Tedy elektrický sedan, který si ovšem vystačil s relativně malým paketem baterií, neboť současně zaměstnával i benzinový dvoulitr jako generátor elektřiny. Se 409 koňmi se na stovku dostal na 5,9 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost činila 201 km/h. Když k tomu přihodíme 195litrový zavazadelník, nedá se říci, že by Karma byla enormně rychlým či praktickým vozem. Jenže Henrik Fisker ji opatřil o to pohlednějším kabátem.
Dánský designér ovšem ve své podnikání příliš úspěšný nebyl, a to ani poprvé s Fiskerem Karma, ani podruhé, kdy přišel už jen s čistě elektrickým SUV Fisker Ocean. Obě automobilka používající jeho jméno tak zkrachovaly a o Fiskerovi ve spojení s auty už dost možná neuslyšíme. To samé neplatí o značce Karma Automotive, která vznikla na základech původní firmy nabízející výše popsaný sedan. Nejprve do ní napěchovali peníze Číňané, než se dočkala dalších finančních injekcí z celého světa. Fiskerem navržený vůz tak po mírných úpravách nabízí nadále, akorát pod názvem Karma Revero.
Firma nicméně nehodlá jen těžit z minulosti, a proto již ohlásila příchod řady novinek, z nichž ovšem ryze elektrické kupé Kaveya bylo aktuálně odsunuto až na rok 2027. Ve stejnou dobu pak má dorazit také Ivara GT-UV (Grand Touring Utility Vehicle), tedy jakýsi kříženec mezi kombíkem a SUV, který bude k dispozici s bateriovým nebo plug-in hybridním pohonem. Vše bude nejspíše záviset na úspěchu novinek, které dostaly přednost a které stejně jako původní Karma počítají se spalovacím motorem dobíjejícím baterie.
Jako první se ukáže Geysera, což je další evoluce někdejšího sedanu, jen osazená novou karoserií a disponující pokročilejší technikou. Na stejných základech pak bude vystavěno také kupé Amaris, tedy vůbec první firemní kupé, které se má začít vyrábět v závěru příštího roku. Vpředu i vzadu počítá se stejným designem, jaký je vlastní i čtyřdveřové verzi, unikátní jsou však boky. Nikoliv pouze kvůli 22palcovým kovaným kolům, ale hlavně s ohledem na „labutí křídla“, jak jsou pojmenována dopředu a vzhůru se vyklápějící dveře.
U kupé se rovněž rychleji svažuje střešní linie, pročež lze zadní sedadla vnímat pouze jako nouzová. Dá se ovšem předpokládat, že zákazníky to trápit nebude, ostatně pokud zatouží po vyšší praktičnosti, mohou si pořídit Karmu Geysera. Ta původně měla dorazit jako ryzí elektromobil, ovšem v důsledku rostoucího odporu k bateriovému pohonu nakonec znovu dorazí i spalovací jednotka vyrábějící elektřinu. Nemělo by nicméně jít o 1,5litrový tříválec, jakým je od roku 2020 osazeno Revero místo původního dvoulitru.
Karma dnes uvádí, že nový agregát bude přeplňovaný čtyřválec, další podrobnosti zatím chybí. Elektrické ústrojí by se ovšem mělo zasadit o 3,5sekundové zrychlení a maximálku 266 km/h. To sice znovu nejsou nijak extra oslnivé hodnoty, jenže design znovu bere bank. Jak moc s ním ale značka zaboduje, je ve hvězdách. Ostatně tak tomu bylo již kdysi, ovšem ani s pomocí celé řady celebrit, které před 18 lety upřednostňovaly Fisker před Teslou, se firmě prorazit nepodařilo.






Amaris je vůbec prvním dvoudvířkem firmy, kterou původně založil Henrik Fisker. Ten ale v mezičase zkrachoval, dokonce dvakrát. Otěže tak převzali Číňané, kteří zjevně mají daleko větší smysl pro realitu. Foto: Karma Automotive
Zdroj: Karma Automotive
Bleskovky
Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
před 4 hodinamiJízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
včeraPo letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Peugeot si zadělal na propadák. Do nabídky vrátí model GTi, jenže v provedení, o které nikdo nestojí
před 3 hodinamiDrzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
před 4 hodinamiVolný pád Stellantisu pokračuje. Další nepovedený restart slavné značky znamená propad prodejů až o 73 procent
před 5 hodinamiČeský svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
před 7 hodinamiFrancouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
včera
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.26. 12:55 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 03.26. 12:04 - Brus
- Přívěs. vozík Vezeko Vario B08.2 (2013) 03.26. 11:52 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.26. 11:38 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 03.26. 09:49 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 03.25. 15:16 - stst2
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 03.24. 20:57 - stst2
- Toyota obecně 03.24. 20:12 - abgx1