SSC Ultimate Aero XT: rozlučková verze s vnitřnostmi Tuatary

Svého času nejrychlejší auto planety se s matičkou Zemí brzy rozloučí. Udělá to ale ve velkém stylu - špičkovou edicí XT s 1 318 koňmi výkonu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

SSC Ultimate Aero XT: rozlučková verze s vnitřnostmi Tuatary

4.8.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

SSC Ultimate Aero XT: rozlučková verze s vnitřnostmi Tuatary

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Svého času nejrychlejší auto planety se s matičkou Zemí brzy rozloučí. Udělá to ale ve velkém stylu - špičkovou edicí XT s 1 318 koňmi výkonu.

V druhé polovině minulé dekády svět žasl nad dynamikou dnes už vyprodaného Bugatti Veyron. Dosahovalo v přímce rychlosti až 407 km/h, jenže pak přišel Jerod Shelby (neplést s Carollem Shelbym) a ve své společnosti Shelby Supercars stvořil model Ultimate Aero. Cíl byl jediný - vzít Veyron na vidle a zaznamenat ještě lepší rekord v dosažení maximální rychlosti. A to se také podařilo - od roku 2007 svítilo v Guinnessově knize rekordů jako nejrychlejší auto planety Shelby Supercars Ultimate Aero se zápisem 410 km/h. Možná jich nedosahovalo s takovou noblesou jako Veyon, ale na to už se historie ptát nebude.

Umínění Němci (snad netřeba říkat, komu patří slavná francouzská značka) se ale s úspěchem americké manufaktury nehodlali smířit a přišli s Veyronem Super Sport, který si rekordní zápis vzal o pár let později zpět. Jeho 431 km/h je další úchvatná meta, ale ani před ní nehodlají Shelby a spol. kapitulovat. Krátce poté oznámili, že Veyron bude brzy zase druhý a začali pracovat na modelu, který byl loni podrobně představen jako Tuatara. S třinácti stovkami koní má pokořit metu 444 km/h, zatím je ale stále na cestě k aspoň omezené sériové výrobě. Přesto má nově SSC, jak si mezitím firma Shelby Supercars začala říkat, v zásobě něco, co by mohlo opravdu náročné řidiče (nebo letce?) oslovit - vůz si říká Ultimate Aero XT a míří za jediným, nabídnout více než Veyron Super Sport ještě před příchodem Tuatary.

Je to vlastně taková rozlučková edice. Vyrobeno bude pouze pět aut tohoto jména a vyznačovat se nebudou jen drobnými úpravami. Dostanou totiž motor z chystané Tuatary, který by měl na silnici vytvořit něco, co naznačují i přiložené oficiální obrázky Aera XT - tornádo.

Pohonnou jednotkou je tedy dvakrát přeplňovaný hliníkový vidlicový osmiválec vlastní výroby, který i přes objem 6 942 cm3 váží pouhých 194 kilogramů. Vyprodukovat má o něco skromnějších 1 318 koní při 6 800 ot./min a točivý moment blížící se ve stejných otáčkách až 1 400 newtonmetrům. Červené pole otáček začíná až na hodnotě 9 200 a o přenos této supersíly na silnici se postarají pouze zadní kola ve spolupráci se sedmistupňovou automatickou převodovkou se dvěma spojkami. To všechno je z Tuatary a pochází z ní i systém brzd a chlazení motoru, pochopitelně.

Hmotnost auta přitom zůstává u ledu - Ultimate Aero XT váží jen 1 270 kilogramů, a to v kombinaci s výkonem přes 1 300 koní znamená skutečný masakr. Na stovku má vůz zrychlit za 2,6 sekundy, tady jde ale o maximální rychlost. A již „stařičké” Ultimate Aero má ve verzi XT zvládnout jet až 439 km/h - více než nejrychlejší Veyron, ale méně než chystaná Tuatara.

Zní to jako z pohádky, ale lidé od SSC už jednou dokázali, že nejsou jen lidovými vyprávěči. Aero XT by mělo být k mání již během následujících měsíců, ještě před příchodem na trh. Cenu zatím neznáme, hádat cifru kolem milionu dolarů ale asi nebude nemístné.


SSC Ultimate Aero XT: rozlučková verze s vnitřnostmi Tuatary - 1 - SSC Ultimate Aero XT 01SSC Ultimate Aero XT: rozlučková verze s vnitřnostmi Tuatary - 2 - SSC Ultimate Aero XT 02SSC Ultimate Aero XT: rozlučková verze s vnitřnostmi Tuatary - 3 - SSC Ultimate Aero XT 03
S fotkami si u SSC moc nevyhráli, snad o to více pozornosti věnovali samotnému autu

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.