Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
SSC Tuatara v detailech: 1 098 koní na tunu rozdrtí Veyron na prach
11.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Shelby Supercars zveřejnilo parametry modelu Tuatara. Dosud nejrychlejší produkční auto světa má překonat ve všech směrech.
Společnost Shelby Supercars Inc., uváděná pod zkratkou SSC a která mimochodem kromě jména a vřelému vztahu k rychlým automobilům nemá nic společného se slavným Carrollem Shelbym, dál kráčí za svým snem vrátit se na post výrobce nejrychlejšího sériového automobilu na světě. Jejich dítko nazvané Tuatara má navázat na úspěch SSC Ultimate Aero pomocí dvakrát přeplňovaného hliníkového vidlicového osmiválce o hmotnosti 194 kg a objemu 6 942 cm3, který podle tvrzení firmy vyprodukuje 1 350 bhp při 6 800 ot./min., což po přepočtu dělá 1 369 „evropských” koní.
Maximální točivý moment činí přes 1 400 newtonmetrů při stejných 6 800 otáčkách. Vůz má přitom podle údajů SSC vážit díky konstrukci z uhlíkových kompozitů doplněných hliníkovými výztuhami pouze 1 247 kg (44 % hmotnosti je vpředu, 56 % vzadu) - z toho vychází famózní výkonová hmotnost 1 098 koní na tunu. A to má být součástí výbavy audiosystém s deseti reproduktory, klimatizace, navigace se sedmi a půl palcovým displejem nebo elektromotorky poháněná okna a nastavování zpětných zrcátek, takže žádná holota.
Z 0 na 96 km/h (0-60 mil/h) má Tuatara vystřelit za 2,5 sekundy a to pomocí jen dvou poháněných kol - celokarbonových dvacítek s pneumatikami Michelin Pilot Sport o šíři 335 mm. Není proto divu, že karbon-keramické brzdy o průměru 381 mm jsou vpředu drceny osmipístkovými a vzadu šestipístkovými třmeny. O stabilitu auta se starají speciální tlumiče dodané firmou Penske se samostatnými vyrovnávacími nádržkami, které spolupracují s dvojitými lichoběžníky vpředu i vzadu, vinutými pružinami a stabilizátory. O ochranu předního nárazníku před vysokými retardéry se navíc stará pneumaticky ovládaný systém zvedání přední nápravy, který používá třeba Lamborghini.
Jak můžete vidět na úplně prvních obrázcích interiéru zpracovaných prozatím v počítači, o přenos výkonu na zadní kola se postará sedmistupňová manuální převodovka. Na průhledných displejích připomínající head-up obrazovky ve stíhačkách rovněž svítí dvě zajímavá čísla: 9 200 udává začátek červeného pole otáčkoměru, 275 pak nejvyšší rychlost v mílích za hodinu a to znamená, že SSC Tuatara má jet 442 km/h. Troufá si ale ještě na více, 276 mil/h, tedy 444 km/h a to je o 13 km/h více než dosáhlo Bugatti Veyron Super Sport.
Jedna věc tady ale nesedí. Palubní přístroje jsou evidentně digitální, přičemž firma uvádí, že kromě tlaku oleje, napětí elektrické soustavy, teploty vody a stavu paliva v nádrži auto zobrazuje na tachometru 300 mil/h a nejvyšších 10 000 ot./min. Takže buď Tuatara dostane další analogové budíky anebo někdo jaksi zapomněl, že digitálky ukážou ta čísla až potom, co stroj dané parametry dosáhne. A vlastně je tady ještě něco, co v tabulce vypadá jako podivnost. Že jsou výkonové parametry udávány pro 91oktanový benzín, není nijak zvláštní, ve Spojených státech je pořád běžně k mání, ale ještě jsem neviděl agregát, který by byl schopen točit 10 tisíc a měl předepsaný motorový olej specifikace SAE 5W/30. Čekal bych něco jako 5W/50 nebo 60, ale tohle příliš neodpovídá tribologickým zvyklostem.
Přesto vypadají uvedené i následující parametry více než impozantně a můžeme jen doufat, že je SSC brzy předvede i naživo a tím možná opět vyprovokuje Bugatti k odvetným protiopatřením. Volkswagen a další konkurenti ale budou mít asi co dělat. Tuatara s rozměry 4 430 x 1 991 x 1092 mm a rozvorem 2667 mm zvládne sprint na čtvrt míle za 9,75 vteřiny s cílovou rychlostí 231,7 km/h a boční přetížení 1,05 g. Z rychlosti 97 km/h zastaví na vzdálenosti 31,4 m a disciplína 0-160-0 km/h ji potrvá 11,25 s.
Nejdříve ale opravdu potřebujeme skutečný důkaz, nejen papírové hodnoty. Pak může SSC očekávat nebetyčný respekt a nehynoucí úctu...
Při rychlosti 444 km/h asi přijde vhod kompletně zakrytý podvozek, který se nad silnicí pohybuje ve výšce 101 mm
Pokud Tautara opravdu prolomí slibovanou rychlost, těch obrázků bude patrně mnohem více
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 37 minutami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 2 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 4 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:46 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch