Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnejte si novou Mazdu 3 s tou starou, stejný nápad posouvá o několik parníků dál
8.12.2018 | Petr Prokopec
Pokud hledáte definici slova sexy, podívejte se na nový japonský hatchback, jehož čelní masky se budete bát a jehož koncový sloupek vám nedá spát.
Z pohledu Evropana by se mohlo zdát, že mezi kompaktními hatchbacky se vizuální odvaha příliš nenosí. Minimálně z prodejního hlediska to tak vypadá. Stačí se podívat na úspěch Volkswagenu Golf, který za celou svou existenci byl pouze pětkrát sesazen z trůnu a v novém miléniu nikdy neklesl pod 400 tisíc prodaných exemplářů ročně. Prakticky v každé generaci si odpouštěl jakékoli designové výstřelky, s čímž ostře kontrastuje například pojetí Hondy Civic. Ta je dnes natolik agresivní, že umírněně vedle ní vypadá i řada konkurenčních konceptů, u nichž se designéři z podstaty nemusí držet zkrátka. Ta však na Starém kontinentu nezvládla od roku 2011 překonat laťku padesáti tisíc registrací a loni prodaných 41 tisíc aut bylo pro Civic druhým nejhorším výsledkem v historii - stačilo prodat o 286 vozů méně a šlo by o absolutní dno.
Někde uprostřed mezi těmito mantinely se pohybuje Mazda 3, která rozhodně nezapadá do davu jako Golf, nicméně zároveň z něj nevyčuhuje tak jako Civic. Mohlo by se zdát, že zlatá střední cesta je tou správnou, nicméně prodeje tomu zrovna neodpovídají. V Evropě byla trojka loni na 75 tisících registracích, ve Státech byl její úspěch ještě o třicet tisíc kusů nižší. Dá se však předpokládat, že tak nízká čísla už Mazdu trápit nebudou. Na světě je nová generace hatchbacku i sedanu a minimálně na základě prvních ohlasů to vypadá, že válcovat bude všechny trhy.
Trojka je vyvedena v nové interpretaci designového jazyka Kodo, který dále rozvíjí stejnou ideu jako předchůdce. To ale neznamená, že by u Mazdy vozu jen přepudrovali nos, vůz je nyní více sexy než kdy předtím. Abychom tomuto tvrzení dodali váhu, srovnali jsme novinku s jejím předchůdcem. Ani ten samozřejmě nezapadal do škatulky „nuda, šeď“, ovšem v porovnání se svým nástupcem náhle působí zastarale, nevyváženě a v některých ohledech i lacině.
Je to možná opravdu tvrdé hodnocení dosluhujícího provedení, na které jsme navíc svého času pěli chválu, a to nejen po stránce designové, ale i té jízdní. Jenže novinka vzhledově udělala nikoliv jeden, ale hned několik kroků kupředu. A přitom je vlastně do značné míry pouze evoluční. Koneckonců třeba čelní maska chladiče má velmi podobné tvary, navíc na ni navazují úzké světlomety a doprovázena je sportovně laděným nárazníkem.
Stačilo však pár tahů rtěnkou, očními stíny a nějaká ta růž na tváře, a rázem je z lehce nadprůměrné dívčiny oslňující kráska, ze které se podlamují kolena a točí hlava. Čelní maska kupříkladu přišla o příčné lamely, načež působí hrozivějším dojmem. Na tenhle pohled do zpětného zrcátka se vlastně už nyní těšíme, z dálky bude Mazda 3 působit dojmem, jako že se vás chystá předjet některý ze supersportů.
Snad ještě přitažlivější než partie vpředu jsou ale ty zadní, respektive hlavně koncový sloupek, který v podstatě aktuálně nemá ve světě aut obdoby. Pohled na něj dokonce svádí k hrátkám ve Photoshopu, kde byste logo Mazdy nahradili emblémem Alfy Romeo. A nikdo by asi neprotestoval.
Je otázkou, zda na tento posun měla vliv spolupráce Mazdy s koncernem FCA, jež měla původně vyústit v nový roadster právě značky Alfa Romeo. Nicméně v létě bohužel zesnulý Sergio Marchionne rozhodl, že produkty této automobilky musí být skrz naskrz italské, a proto vůz postavený na bázi MX-5 nakonec zamířil do stáje Fiatu. I tak však Japonci jistě museli dostat na své dílo i náhled jinak zaměřené strany.
Ať už byl ale vliv Italů jakýkoliv, nová Mazda 3 z toho bude jen profitovat. Zvláště když není přitažlivá jen zvenčí, ale také zevnitř. Automobilka se rozhodla, že se začne cílit na vyšší patra trhu a uplatnila pravilo říkající, že „méně je někdy více“. Uvnitř tak nenajdete jediný zbytečný prvek, stroze ale palubní deska či středová konzole nevypadají. Abychom však byli upřímní, centrální tunel by ještě potřeboval „uklidit“, to je ale asi jediná výtka.
V rámci srovnání s předchůdcem je pak znovu potvrzeno, že novinka je ztělesněním moderního vozu každým coulem. Dosluhující provedení najednou působí trochu chaoticky a tlačítkově přeplácaně. Přitom i zde nechybí třeba volně stojící displej, který Škoda se svou produkcí spojila až s novým modelem Scala. Ten však vizuálně míří spíše směrem Golfu, než aby byla pro Mazdu vyzyvatelem.
Suma sumárum, nová trojka je oproti předchozí generaci citelně přitažlivější, navíc okouzlovat zvládá publikum v Evropě i v zámoří. Dá se tedy předpokládat, že registrace by mohly být o poznání vyšší než dosud, zvláště když Mazda nehodlá ponechat nic náhodě ani v oblasti pohonných jednotek. K mání tedy budou benzinové i dieselové agregáty, stejně jako jejich „kombinace“ v podobě revolučního motoru SkyActiv-X.
Zatím se zdá, že přeplňovaný dvoulitr s unikátním zapalováním paliva, kompresorem a mikro-hybridním systémem bude vrcholnou pohonnou jednotkou. Zdroje Mazdy jsou velmi omezené, a tak Japonci již nyní zmiňují, že provedení MPS nebude. Je to škoda, neboť vysoký výkon by nové generaci hatchbacku a sedanu opravdu padl k pleti. Na druhou stranu, ani zhruba 190 koní „dieselu na benzin“ není zanedbatelné stádo.
Tím ale naše pojednání můžeme zakončit. Jsme velmi zvědavi na závěr příštího roku, kdy již bude možné jasně říci, jak se novince opravdu daří. Osobně doufáme hlavně v to první, za onu čelní masku či koncový sloupek si to Japonci bezesporu zaslouží. Je přitom překvapivé, že hlavně první zmíněný prvek v oficiální galerii příliš neukazují. S nápravou ale naštěstí přichází živé fotky, které najdete pod těmi srovnávacími.












Nová Mazda 3 působí ve srovnání s předchůdcem velmi přitažlivě
Patrné je to rovněž u sedanu, ač ten se nechlubí tak unikátním koncovým sloupkem
Živé foto konečně odhaluje i čelní masku v její plné velikosti
Na její instalaci samozřejmě již u sedanu došlo
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 9 hodinamiNěmci poznávají „kouzlo” zelené ekonomiky. Lidé si stěžují na málo dobíjecích stanic, třetinu jich ale nikdo nepoužívá
před 11 hodinamiMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva