Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnejte si nové BMW M3 a M4 s tím předchozím, o pokroku snad nelze mluvit
23.9.2020 | Petr Prokopec
V případě techniky jsou věci ještě v pořádku, design je ale kontroverzní tak moc, až se tomu pomalu nechce věřit. Nejde tu navíc jen bobří zuby místo ledvinek, profil je ještě větší problém.
Po včerejším úniku si dnes můžeme nové generace BMW M3 a M4 představit oficiálně. Opět musíme začít u designu, který představuje tu nejzásadnější změnu. Mnichovská automobilka udělala opravdu radikální krok, když horizontálně orientované ledvinky nahradila vertikálními „bobřími zuby“. Nová generace tak sice ve srovnání s předchůdcem působí agresivněji a moderněji, ovšem zároveň i poněkud vysoce a nevzhledně. Slovní spojení „nadčasová elegance“ pak v tomto případě můžeme zcela vyškrtnout ze slovníku.
Je otázkou, jak se vám nové pojetí přídě zamlouvá, na ten si možná ještě zvykneme. Oči nám drásá hlavně pohled na boční partie, které vedle předchozí generace vůbec nepřipomínají BMW, zvláště pak u kupé. Sedan M3 si ještě zachoval alespoň Hofmeisterovu křivku a celkově trochu jiné pojetí zadních partií díky čtveřici dveří, kupé M4 ale více než bavorák připomíná Audi A5, Ford Mustang nebo Nissan GT-R.
Problémem jsou nejen falešné a pouťově pojaté výdechy za předními koly, které se zešikmují do podivné boční linie, ale i masivní plocha okolo zadních kol. Zadní boční okno má místo Hofmeistera výrazný sklon, což nejspíše mělo umocnit siluetu kupé. Nicméně reálným výsledkem budou nejspíše klaustrofobické pocity cestujících sedících na zadních sedadlech.
Bez poznámek neponecháme ani záď, která zejména kvůli bočním vertikálním prolisům působí stejně jako příď spíše vysoce než široce. Jakkoliv kvitovat lze užší světla, která napomáhají zmírňovat spíše negativní dojmy. S uspokojením pak lze zmínit i dvojici koncovek výfuku v každém rohu, neboť před pár dny se objevily snímky prototypu zřejmě vrcholného provedení, který počítá s výfukovým ústrojím usazeným uprostřed.
Suma sumárum zde tak jen stěží máme posun směrem k lepšímu, tedy alespoň v rámci exteriéru. Uvnitř se BMW drželo více při zemi a kvitovat lze mj. příchod 12,3palcového přístrojového štítu a 10,25palcové obrazovky multimédií. Došlo ale také na nahrazení řady tlačítek dotykovým ovládáním a masivní hlavice osmistupňového automatu působí předimenzovaně.
Tím se dostáváme k technice, která je ovšem již delší dobu profláknutá stejně jako ony „bobří zuby“. M3 i M4 budou tak jako předchůdce k dispozici s třílitrovým šestiválcem twin-turbo, jenž v základu nabídne 480 koní a 550 Nm točivého momentu. Přenos na zadní kola bude mít na starosti šestistupňový manuál, s nímž sedan i kupé zvládnou sprint na stovku za 4,2 sekundy. Nejvyšší rychlost pak bude možné s příplatkovým paketem M Driver's Package navýšit z 250 na 290 km/h.
Zákazníci budou moci sáhnout také po verzích Competition, u nichž výkon stoupá na 510 koní a točivý moment na 650 Nm. Jedinou volbou je zde bohužel automat, a to s hydrodynamickým měničem, stěží ideální volba pro podobné auto. Akcelerace v té chvíli klesá na 3,9 sekundy, maximálka však zůstává stejná. I provedení Competition zatím spoléhá jen na pohon zadních kol, s nímž budou vozy k mání od března příštího roku. Čtyřkolky totiž mají dorazit až v létě.
Přesunout se můžeme k podvozku, který vepředu počítá s rozchodem kol širším o 38 milimetrů. Mimo to dorazily i nové hliníkové lichoběžníky či odlehčená ložiska, zatímco vzadu byla přepracována víceprvková náprava s důrazem na vyšší zapojení řidiče a preciznější ovladatelnost. Za příplatek pak bude možné sáhnout po paketu M Drive Professional, jehož součástí je i sportovní trakční kontrola s deseti různými režimy. Řidič si tak může nastavit i míru prokluzu zadních kol.
Standardem u základní verze jsou 18palcová přední a 19palcová zadní kola, zatímco provedení Competition sází na kombinaci devatenáctek a dvacítek. Ocelové brzdy s kotouči o rozměru 380 mm vpředu a 370 mm vzadu je pak možné nahradit karbon-keramickými kousky, jež tradičně poznáte podle zlatě lakovaných třmenů. Mimo to došlo také na zvětšení kotoučů, a to na 400 mm vpředu a 380 mm vzadu. V kombinaci s odlehčenými koly a karbonovými sedadly tak srážíte hmotnost o 25 kg.
Lze už jen dodat, že na německém trhu startuje BMW M3 na částce 82 500 Eur (cca 2 226 000 Kč), zatímco v případě provedení Competition musíte sáhnout do kapsy pro 89 500 Eur (2 415 000 Kč). Kupé M4 je pak vždy o 1 500 Eur (40 500 Kč) dražší. České ceny se ale bezesporu budou lišit, už jen kvůli dani z přidané hodnoty, která je u našich sousedů momentálně 16procentní jako projev snahy pomoci chřadnoucí ekonomice. U nás zůstáváme na 21 procentech, jen to u tak drahého auta dělá rozdíl okolo 100 tisíc Kč.
Srovnání nového a předchozího BMW M4 vyznívá lépe pro minulou generaci, hlavně pak při pohledu z boku. Foto: BMW
Kupé již zcela přišlo o Hofmeisterovu křivku. Foto: BMW
U sedanu ji ještě najdeme, i proto možná pohled na jeho boky není tak oči drásající. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva