Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnejte si dvě nejluxusnější SUV světa. Jednu věc mají kupodivu úplně stejnou
11.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jedna britská novinka chce vystřídat druhou na trůnu luxusních SUV. Tak jsme hned jednu srovnali s druhou a objevili i jednu pozoruhodnou shodu.
Po středečním úniku oficiálních fotek se Rolls-Royce Cullinan včera odhalil v plné parádě. S ohledem na rozsah předčasného odhalení už neměl čím překvapit, a tak jsme si řekli, že si krom doplnění kompletních informací britskou novinku rovnou srovnáme i s jejím největším rivalem, tedy s dosud nejdražším SUV jménem Bentley Bentayga.
Na druhý zmíněný model bylo v době jeho představení nahlíženo dicela kriticky, neboť design mnoha lidem nepřišel „dostatečně britský“. Co si za tímto pojmem představit, jasně naznačuje právě Cullinan. Máme tu tedy výrazné hrany, které jsou zkombinovány s vyšší světlou výškou i stavbou karoserie, stejně jako s tradičními atributy značky v podobě čelního panteonu a sošky Spirit of Ecstasy.
Podle firemního šéfdesignéra Gilese Taylora disponuje Cullinan postojem bojovníka, který svou sílu a nadřazenost celému světu dává najevo již na první pohled. V tomto lze stoprocentně souhlasit, tedy alespoň s pasáží mluvící o majestátnosti. Aktuálně totiž v podstatě neexistuje vůz, který by mohl novince Rolls-Royce konkurovat. To ovšem neznamená, že je čarokrásný.
V případě čelních partií působí Bentayga sportovnějším dojmem a spíše jako crossover než pravověrné SUV. Oproti tomu Cullinan by si mnohý mohl splést s náklaďákem či obřím off-roadem, což je vlastně nemalý paradox - sama značka totiž trvá na skutečnosti, že tohle není SUV, ale klasický osobní vůz, který ovšem své pasažéry vozí o trochu výše nad zemí.
Pokud sjedeme k bokům, je dojem z dvojitého „R“ ještě rozporuplnější, byť ani taková Bentayga v těchto partiích zrovna nenadchne - zvláště pokud se majitel rozhodl pro duální lak. V tu chvíli nám Bentley připomíná čínský slepenec, který se nechal inspirovat právě v Británii. Rolls-Royce pro změnu přebírá tvary hranatých kombíků 80. let.
Zatímco dosud bychom souboj mohli považovat za vyrovnaný, ovšem s tím výsledkem, že plusové body nelze přiřknout jedinému modelu, v rámci zádě přebírá vedení Bentley. Jeho partie jsou totiž vyváženější a lépe korespondují s přídí. Pokud se ale podíváte na Cullinan, budete si chvílemi myslet, že onen typický „batoh“ někdo schválně urazil.
Značnou míru na nepříliš záživných venkovních proporcích nesou kromě designu i rozměry. Cullinan je totiž 5 341 milimetrů dlouhý, 2 164 mm široký a 1 835 mm vysoký. Zároveň užívá rozvoru 3 295 mm, zatímco Bentayga se musí spokojit s 2 995 milimetrů. Dlouhá je pak 5 140 mm, široká 1 998 mm a vysoká 1 742 mm. Působí tedy atletičtěji.
Karta se obrací v interiéru, kde Bentley používá možná až moc koncernových dílů. Rolls-Royce sice taktéž navštívil sklady mateřského BMW, nicméně veškeré prvky opatřil vlastním designem i fontem písma. Bentayga pak sice má třeba metalické obroučky otočných ovládacích prvků, ty však vypadají stejně jako umělohmotné u levnějších modelů.
Zajímavostí jsou výdechy klimatizace, které jsou u obou vozů naprosto identické - pokud bychom přitom někoho mohli obvinit z opisování, pak je to logicky Rolls-Royce, který dorazil se tříletým zpožděním. Úsměvná se v tuto chvíli zdají být někdejší slova šéfa značky Torstena Müllera-Ötvöse, dle kterého je Bentayga jen dražší kopií Audi Q7. Však se na oba interiéry podívejte sami - mezi výdechy klimatizace opravdu nenajdete jedinou odlišnost.
Tyto žabomyší války ale rovnou hodíme za hlavu a místo toho se začneme zabývat suchými čísly. Zůstaneme přitom v interiéru, kde se logicky dá očekávat více komfortu u dvojitého „RR“. Automobilka sice nepřišla s konkrétními daty, nicméně již venkovní rozměry mluví za vše. Čekat lze tedy více prostoru pro nohy a především pro hlavu.
Cullinan je standardně k dispozici s třímístnou zadní lavicí, která je vůbec poprvé v historii značky sklopná. Objem zavazadlového prostoru tak lze nejprve navýšit z 560 na 600 litrů vyjmutím dvojité podlahy, následně pak až na 1 930 l. Kromě toho je možné dovnitř naložit až 2 245 mm dlouhé předměty, podlahu lze pak elektromotory zvednout.
Na všechny tyto atributy lze zapomenout u varianty užívající individuální konfiguraci dvou zadních křesel. Mezi nimi je totiž napevno usazena středová konzole, pevná je také přepážka oddělující kabinu od zavazedelníku. Místo třetího sedadla je přitom možné počítat s kabinetem na nápoje, který pojme sklenky na whisky a šampaňské, dekantér a chladničku.
Bentley oproti tomu nemůže být odlišnější. K dispozici totiž standardně má pouze 484litrový zavazadelník. Na druhou stranu je ale možné vůz osadit hned třemi řadami sedadel a počet cestujících tak navýšit až na sedm. Je sice jasné, že zcela vzadu budou sedět pouze děti, to ale movitějším tátům od početnějších rodin bude nejspíše jedno.
Kde Bentley dále překonává svého nového konkurenta, to je motorový prostor. Pokud se totiž budeme bavit o vlajkové lodi, pak ta sice užívá méně objemný šestilitrový dvanáctiválec, doluje z něj však 608 koní, tedy o něco více než dává k dobru 6,75litrová jednotka Rolls-Royce. Ta byla naladěna na 571 koní, stejně jako u posledního Phantomu.
Bentayga si tak jasně může užívat dynamického prvenství, neboť stovku zdolá za 4,1 sekundy a maximálně pokoří 300 km/h. O této metě si Cullinan může nechat pouze zdát, jeho nejvyšší rychlost byla totiž omezena na 250 km/h. Čas potřebný na akceleraci automobilka nezveřejnila, nicméně ani srovnatelný jako u Bentley rozhodně nebude.
Bentley je tedy citelně rychlejší, přičemž na ručkách vah vykáže rovněž nižší hmotnost (2 440 kg versus 2 660 kg). Nemělo by nás tedy překvapit, že i s ohledem na horší aerodynamiku je také úspornější, neboť v průměru si řekne o 13,1 litru benzinu na sto kilometrů. Spotřeba Rolls-Royce byla vůči tomu vypočítána na 15 l/100 km.
Zbývá ještě něco dodat? Třeba to, že Bentayga může dostat obří panoramatickou střechu, 8palcový dotykový displej, vyjímatelný 10,2palcový tablet či audio systém Naim o výkonu 1 950 wattů. Cullinan oproti tomu dostal největší head-up displej současnosti o rozměrech 7 x 3 palce nebo menší volant, což má deklarovat, že jde o řidičský vůz.
Dále lze u novinky počítat se sadou čtyř kamer, systémem nočního vidění či třeba schopností brodit se v hloubce až 540 mm. To je nejvíce ze všech luxusních SUV, za čímž stojí vyšší světlá výška. Jak jsme přitom očekávali, Rolls-Royce vůz vybavil vzduchovým podvozkem, který se automaticky snižuje o 40 mm kvůli nastupování.
Cena modelu Cullinan má startovat okolo 260 000 GBP (7,5 milionu Kč), aniž byste vůbec očkem hodili po příplatkové výbavě. Vůči tomu je Bentayga tak trochu chudý příbuzný, k mání je totiž od 160 000 liber (4,5 milionu Kč). Vzhledem k tomu, že alespoň svého času se většina SUV Bentley prodávala ve specifikacích s cenovkou přesahující 10 milionů Kč, očekáváme, že „pod 10” u Rolls-Roycu nový Cullinan též pořídí málokdo.
Které auto je vám bližší, posuďte sami. My bychom patrné šli střední cestou a skloubili o trochu přívětivější vzhled Bentley s vnitřním luxusem dvojitého „R“...
Nový Rolls-Royce Cullinan jsme hned zkraje srovnali s jeho největším rivalem
Pokochat se samozřejmě můžete i samostatnou fotogalerií britské novinky, jenž byla pojmenována po největším nalezeném diamantu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
včera - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024 - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Stellantisu s okamžitou platností skončil. Vsadil na špatného koně a firmu přivedl do slepé uličky
před 2 hodinami - Jedno z nejslavnějších Ferrari historie míří do aukce, i půl miliardy korun na něj může být málo
včera - V drsných čínských crash testech se rozemelou na kaši i ta nejdražší evropská auta, klidně už v 50 km/h
včera - Padlý král Volkswagenů je dnes vládcem tabulek ztráty hodnoty, tohle auto původně za 2,6 milionu dnes koupíte za 300 tisíc
včera - Lamborghini přiznalo, proč novému modelu nedalo milovaný desetiválec, do lepšího světla ho to nestaví
včera
Živá témata na fóru
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 12.02. 04:55 - otiscavin
- Policejní kontroly a měření 12.02. 03:28 - Lachende Bestien
- Poznáte tento motor? 12.01. 23:56 - GeneHawkins
- Onboard videa 12.01. 23:02 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.01. 21:04 - Truck Daškam
- Jak odblokovat kola u dlouho stojiciho auta? 12.01. 19:36 - spooon
- Suzuki obecně 11.30. 23:15 - Zajda
- Detektory policejních radarů 11.30. 16:53 - mafel