Sporťák BMW a Toyoty podrobněji: bude to hybridní kupé s dvoulitrem

Společný vývoj BMW a Toyoty přinese dvoumístná hybridní kupé, u kterých budou aplikovány zkušenosti japonské značky ze šampionátu Le Mans.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Sporťák BMW a Toyoty podrobněji: bude to hybridní kupé s dvoulitrem

24.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Sporťák BMW a Toyoty podrobněji: bude to hybridní kupé s dvoulitrem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Společný vývoj BMW a Toyoty přinese dvoumístná hybridní kupé, u kterých budou aplikovány zkušenosti japonské značky ze šampionátu Le Mans.

Na detroitském autosalonu Toyota představila svůj koncepční supersport FT-1, o kterém záhy celý svět začal mluvit jako o příští generaci modelu Supra. To ostatně značka krátce po skončení motor show potvrdila a v souvislosti s tím zaznělo, že se na podvozku tohoto vozu bude podílet BMW. To zřejmě platí i nadále, teď ovšem máme k dispozici další podrobnosti.

Prvním plodem spojenectví se má stát dvoumístný sportovní vůz, který si přinese technologii podobnou KERS z Formule 1. Dodatečný výkon prý bude servírován skrze řešení pracující se superkondenzátorem, která se v sériové výrobě zatím objevuje pouze zřídka a ne v tak významné roli. Předseda Norbert Reithofer z BMW již dříve prohlásil, že v mnichově vytvoří něco jako radikálně odlišnou náhradu za BMW Z4 a šéf Akio Toyota se nechal slyšet, že zplodí duchovního nástupce Supry, která by měla být jasně naznačena zmíněným konceptem FT-1.

Chystaná novinka bude mít motor vpředu a poháněna budou nejpravděpodobněji všechna kola, což souvisí s hybridním pohonem. O ten se bude starat přímovstřikový benzinový motor a elektromotory, které jako krátkodobý zdroj energie pro potřebný „boost“ využijí superkondenzátoru ze všemi vychvalovaného hybridního systému Toyoty. Prý půjde přímo o jednotku ze závodního programu Le Mans LMP1, která bude sloužit zároveň i jako úložiště jinak zmařené kinetické energie.

Na superkapacitory padla volba, jelikož prý mohou absorbovat a odevzdávat energii rychleji než poslední generace lithium-iontových baterií. Jsou také obvykle menší a lehčí než stávající akumulátory pro skladování energie. Tuto technologii nám BMW naznačilo již v roce 2005 na konceptu X3 EfficientDynamics, od té doby jsme se ho ovšem navzdory slibům s uvedením v sériové výrobě zatím nesetkali.

A ukázala nám jí ostatně také Toyota na Yarisu Hybrid R loni ve Frankfurtu. Yaris s benzinovým motorem 1,6 o výkonu 300 koní, který roztáčel přední kola, urchlovala trojice elektromotorů (každý se 60 koňmi) na zadní nápravě. Ideální kombinace znamenala ve výsledku zhruba 420 koní, což je u tak lehkého vozu pořádná porce. Právě z tohoto konceptu prý přijdou některé základní komponenty pro nové společné dílko BMW a Toyoty, i když koncepce celého ústrojí má být docela jiná.

Co tedy v budoucnu očekávat? Srdcem novinky bude spalovací motor o objemu maximálně dvou litrů, který sestrojí BMW. Jemu budou asistovat elektromotory navržené Toyotou, ale vyráběné údajně v Mnichově. Výkon bude přenášen na kola přes sekvenční manuální převodovku a předpokládá se také, že Toyota navrhne hybridní ústrojí tak, aby bylo možné použít systému torque-vectoring (stranového směrování točivého momentu) pro dosažení lepší ovladatelnosti. K tomu si připočtěme karoserii z uhlíkových vláken vyztužených plastů, na kterou je teď BMW po zkušenostech z vývoje nových modelů i3 a i8 machr, a dostaneme docela lehký komplet.

Ohledně dalších podrobností je informací málo, ale ti, co viděli první návrhy inženýrů, naznačují, že nový vůz bude používat vysokopevnostní oceli a hliníku na podvozek, ke kterým se připojí karbonové prvky nenosných částí pro větší úsporu hmotnosti. Vnější vzhled se bude lišit, neboť novinku uvede každá automobilka pod vlastním označením, třebaže půjde technicky i platformově o dvojčata. Stejně tak by se měly odlišovat podoby obou interiérů. Nový sportovní vůz bude jedním z prvních z řady společných projektů BMW-Toyota, které mají používat společná technická řešení a sdílené komponenty. Kromě sdílené platformy jsou prý v plánu také nová hybridní hnací ústrojí.


Sporťák BMW a Toyoty podrobněji: bude to hybridní kupé s dvoulitrem - 1 - BMW Toyota hybrid 2014 01Sporťák BMW a Toyoty podrobněji: bude to hybridní kupé s dvoulitrem - 2 - BMW Toyota hybrid 2014 02Sporťák BMW a Toyoty podrobněji: bude to hybridní kupé s dvoulitrem - 3 - BMW Toyota hybrid 2014 03Sporťák BMW a Toyoty podrobněji: bude to hybridní kupé s dvoulitrem - 4 - BMW Toyota hybrid 2014 04
Nová Toyota Supra a náhrada za BMW Z4 budou hybridní čtyřkolky s lehkou karoserií a výjimečným vzhledem. Snad budou mít k řidičům blíže než současná Z4 a GT86

Zdroj: Autocar

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.