Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sporťák BMW a Toyoty podrobněji: bude to hybridní kupé s dvoulitrem
24.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Společný vývoj BMW a Toyoty přinese dvoumístná hybridní kupé, u kterých budou aplikovány zkušenosti japonské značky ze šampionátu Le Mans.
Na detroitském autosalonu Toyota představila svůj koncepční supersport FT-1, o kterém záhy celý svět začal mluvit jako o příští generaci modelu Supra. To ostatně značka krátce po skončení motor show potvrdila a v souvislosti s tím zaznělo, že se na podvozku tohoto vozu bude podílet BMW. To zřejmě platí i nadále, teď ovšem máme k dispozici další podrobnosti.
Prvním plodem spojenectví se má stát dvoumístný sportovní vůz, který si přinese technologii podobnou KERS z Formule 1. Dodatečný výkon prý bude servírován skrze řešení pracující se superkondenzátorem, která se v sériové výrobě zatím objevuje pouze zřídka a ne v tak významné roli. Předseda Norbert Reithofer z BMW již dříve prohlásil, že v mnichově vytvoří něco jako radikálně odlišnou náhradu za BMW Z4 a šéf Akio Toyota se nechal slyšet, že zplodí duchovního nástupce Supry, která by měla být jasně naznačena zmíněným konceptem FT-1.
Chystaná novinka bude mít motor vpředu a poháněna budou nejpravděpodobněji všechna kola, což souvisí s hybridním pohonem. O ten se bude starat přímovstřikový benzinový motor a elektromotory, které jako krátkodobý zdroj energie pro potřebný „boost“ využijí superkondenzátoru ze všemi vychvalovaného hybridního systému Toyoty. Prý půjde přímo o jednotku ze závodního programu Le Mans LMP1, která bude sloužit zároveň i jako úložiště jinak zmařené kinetické energie.
Na superkapacitory padla volba, jelikož prý mohou absorbovat a odevzdávat energii rychleji než poslední generace lithium-iontových baterií. Jsou také obvykle menší a lehčí než stávající akumulátory pro skladování energie. Tuto technologii nám BMW naznačilo již v roce 2005 na konceptu X3 EfficientDynamics, od té doby jsme se ho ovšem navzdory slibům s uvedením v sériové výrobě zatím nesetkali.
A ukázala nám jí ostatně také Toyota na Yarisu Hybrid R loni ve Frankfurtu. Yaris s benzinovým motorem 1,6 o výkonu 300 koní, který roztáčel přední kola, urchlovala trojice elektromotorů (každý se 60 koňmi) na zadní nápravě. Ideální kombinace znamenala ve výsledku zhruba 420 koní, což je u tak lehkého vozu pořádná porce. Právě z tohoto konceptu prý přijdou některé základní komponenty pro nové společné dílko BMW a Toyoty, i když koncepce celého ústrojí má být docela jiná.
Co tedy v budoucnu očekávat? Srdcem novinky bude spalovací motor o objemu maximálně dvou litrů, který sestrojí BMW. Jemu budou asistovat elektromotory navržené Toyotou, ale vyráběné údajně v Mnichově. Výkon bude přenášen na kola přes sekvenční manuální převodovku a předpokládá se také, že Toyota navrhne hybridní ústrojí tak, aby bylo možné použít systému torque-vectoring (stranového směrování točivého momentu) pro dosažení lepší ovladatelnosti. K tomu si připočtěme karoserii z uhlíkových vláken vyztužených plastů, na kterou je teď BMW po zkušenostech z vývoje nových modelů i3 a i8 machr, a dostaneme docela lehký komplet.
Ohledně dalších podrobností je informací málo, ale ti, co viděli první návrhy inženýrů, naznačují, že nový vůz bude používat vysokopevnostní oceli a hliníku na podvozek, ke kterým se připojí karbonové prvky nenosných částí pro větší úsporu hmotnosti. Vnější vzhled se bude lišit, neboť novinku uvede každá automobilka pod vlastním označením, třebaže půjde technicky i platformově o dvojčata. Stejně tak by se měly odlišovat podoby obou interiérů. Nový sportovní vůz bude jedním z prvních z řady společných projektů BMW-Toyota, které mají používat společná technická řešení a sdílené komponenty. Kromě sdílené platformy jsou prý v plánu také nová hybridní hnací ústrojí.




Nová Toyota Supra a náhrada za BMW Z4 budou hybridní čtyřkolky s lehkou karoserií a výjimečným vzhledem. Snad budou mít k řidičům blíže než současná Z4 a GT86
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 10 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 4 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 5 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 7 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 8 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva