Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sporťák Astonu a Red Bullu odhalil tajemství, z oceli nemá ani šroubek
7.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Chystaný britský hypersport se obejde zcela bez oceli, vážit tak nebude ani 1 tisíc kg. Chytrá aerodynamika pohlídá přítlak i maximálku přes 400 km/h.
Britská automobilka potvrdila pokračování své spolupráce s týmem Red Bull Racing F1 a tím i práci na společném projektu zvaném AM-RB 001. Nový hypersport samozřejmě nemohl na slavnostní akci chybět, stejně jako jeden z jeho duchovních otců, šéfdesignér Astonu Martin Marek Reichmann. Ten prozradil, že stávající označení je pouze interní - k zákazníkům by hypersport měl dorazit s názvem, který bude „více sexy“.
Reichmann dále uvedl, že již na konci příštího roku můžeme očekávat na silnicích testovací prototypy, první exempláře pak zamíří k zákazníkům o dvanáct měsíců později. Vůči stávajícímu konceptu se příliš lišit nebudou, vzhled je vyřešen zhruba na 95 %. Vyřešit je třeba ještě výraznější přísun chladného vzduchu k motoru, do čelních sloupků pak budou zakomponovány kamery namísto zpětných zrcátek.
O pohon vozu se postará atmosférický dvanáctiválec, jehož objem se má pohybovat mezi šesti a sedmi litry a maximální otáčky 9 500 ot/min. „Je to zcela nový motor se širším rozevřením válců, neboť se nestaráme o jeho šířku, ale o jeho výšku. Chceme dosáhnout tak nízkého těžiště, jak jen to půjde,“ dodává Reichmann k agregátu, který bude produkovat zhruba 900 až 1 000 koní a nabídne „nejúžasnější zvuk“.
V kontrastu s tím je hmotnost dosahující maximálně jedné tuny, Aston Martin totiž cílí na poměr jednoho koně na jeden kilogram. Zásluhu na tom nese především to, že se konstruktéři zcela vyhnou dílům z běžné oceli. Místo toho automobilka sáhne po kombinaci karbonu a titanu pro nosné části a karoserii, kola budou z uhlíkových vláken a hořčíku a zmiňovaný motor celohliníkový. Odlehčená bude také sekvenční jednospojková převodovka Xtrac.
Součástí hnacího ústrojí se stane také jistá obdoba systému KERS. Reichman v tomto ohledu mluví o kondenzátoru místo baterií, jeho motor má produkovat okolo 80 koní a hlavní úlohou bude zlepšení akcelerace vozu. Zároveň by systém měl mít dostatek energie na tichý rozjezd vozu a krátkou jízdu v nízkých rychlostech, rozhodně však nejde o plug-in hybridní technologii. Nebylo proto třeba implementace velkých a těžkých akumulátorů.
Chytrá aerodynamika, kterou kvůli pravidlům nemohou používat ani vozy Formule 1, se na jednu stranu postará o nejvyšší rychlost přesahující 400 km/h, na druhou by mel AM-RB 001 měl zvládnout boční přetížení až 4,5 g. Jeho zaměření však kupodivu bude především silniční. Reichman dodává, že s ním „snadno budete moci dojet do obchodu pro mléko. Stejně tak ovšem bude schopný na okruhu, přestože nejde o striktně zaměřený speciál.“ Ten ale očekávat můžeme, jen dorazí v pozdějším datu.
„Měřím 1,93 metru a přesto se do auta vejdu. Můžu v něm sedět naprosto pohodlně. Je to, jako kdybyste se natáhli ve vaně, hlavu dáte dozadu a zvednete nohy,“ popisuje dále vnitřní komfort a jízdní pozici Reichman. Přitom zmiňuje, že dovnitř vás vpustí elektricky ovládané výklopné dveře typu Gullwing. Sedadlo řidiče pak má být ukotveno napevno, nastavitelné budou pedály a sloupek řízení.
Vůz bude vybaven systémem, jehož kamera má automaticky monitorovat povrch vozovky a tomu přizpůsobovat světlou výšku. Podvozek ovšem bude možné zvednout i manuálně, kupříkladu kvůli přejezdu retardérů. Zároveň dorazí i zadní spoiler ve stylu DRS, ten ovšem nebude fungovat jako vzduchová brzda. „Není ji třeba, neboť vůz je velmi lehký. Potřeba je u Bugatti, které váží 2 000 kg.“
I přes nízkou hmotnost se ovšem Aston Martin AM-RB 001 má vyznačovat extrémní tuhostí. Dokonce takovou, že k čelním i bočním nárazovým testům postačí pouze jeden exemplář. Za vším stojí hlavně ona karbonová struktura, kde pracuje celá příď jako jedna velká deformační zóna. Přesto má být ohleduplná vůči chodcům.
Původně mělo vzniknout zhruba 99 exemplářů, značka se ale nakonec rozhodla kapacitu navýšit na 150 kusů. Ty jsou ale již všechny rozprodány, přičemž Aston Martin eviduje také dlouhý list náhradníků, na něž by mohla přijít řada, pokud by někdo z potvrzených zájemců od smlouvy odstoupil. K tomu ale nejspíše nedojde.
O cenách se nemluvilo, nicméně podle spekulací měl každý ze zájemců zaplatit zálohu ve výši zhruba 500 000 GBP (cca 16,01 mil. Kč). Finální cena vozu pak má překročit dva miliony liber (64,07 mil. Kč). Kromě oněch 150 kusů silniční verze přitom dorazí ještě 25 okruhových speciálů, na ty ovšem přijde řada až po zahájení výroby „menšího extrému“.












Aston Martin AM-RB 001 je již vyprodaný. Nabízet má poměr jednoho koně na jedno kilo hmotnosti, zároveň ale také nebývalý komfort
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 3 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva