Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Speciály pro Easter Jeep Safari 2015: v terénu schopnější SUV a retro Wranglery
20.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na Wrangleru Unlimited vzniklo několik konceptů včetně kousku se vzhledem Cherokee ze 70. let. Je tu i pick-up nebo Grand Cherokee se stanem na střeše.
Každoroční velikonoční safari, pořádaná Jeepem v okolí města Moab v Utahu, se neobejde bez představení několika konceptů, založených na produkčních autech Jeepu. Podobně jako v případě loňského Easter Jeep Safari, ani tentokrát se nedá očekávat sériová výroba žádného z představených strojů. Letos to je ale škoda možná ještě víc než vloni, a to zejména pokud je člověk fanouškem starých amerik.
Ten hlavní důvod se jmenuje Jeep Chief, první ze sedmi konceptů. Je to stroj vizuálně silně inspirovaný prvním Jepem Cherokee ze 70. let s trochou surfařské kultury západního pobřeží USA a s havajskými motivy v interiéru. Vliv surfování je vidět i na barvách - modrá na karoserii se jmenuje Ocean Blue a krémová na střeše je French Bread.
Jsou tu také chromované nárazníky a maska chladiče a zavazadlový prostor má dřevěnou podlahu. Zajímavým prvkem je úplná absence oken od B-sloupku dozadu, takže na zimu tento stroj asi moc nebude. Pod retro slupkou to je stále Jeep Wrangler, takže se dá počítat se slušnými terénními schopnostmi - podvozek je zvýšený o 5 cm, tlumiče dodala firma Fox a nápravy jsou Dana 44. A pod kapotou je 3,6litrový šestiválec Pentastar o výkonu 285 koní a 352 Nm.
Výrazně historicky je laděn také Jeep Staff Car, který zase připomíná armádní stroje minulosti. Z Wrangleru, na němž je technicky založen, je tu kromě vnitřností jen příď a palubní deska. Zbytek je více než inspirován starými Jeepy Willys, které americké armádě sloužily dlouhá léta. Můžete zapomenout na věci jako jsou dveře, pevná střecha či bezpečnostní pásy. Nad hlavou máte plátno, po stranách vůbec nic a na prazích najdete sekeru či lopatu.
Jiná jsou i zadní světla a šestnáctipalcová kola by mohla klidně pocházet z originálního Willysu, ale nikoliv - i s pneumatikami jsou nová. Co nevíme, je, zda se čelní sklo dá sklopit jako u originálu. Zespoda tu jsou také nápravy Dana 44 a pěticentimetrové zvýšení a pod kapotou rovněž pracuje Pentastar.
Třetí retro kousek, Jeep Wrangler Africa, už zas tak radikální není. Nabídne pevnou střechu a dveře, které by ale měly být odnímatelné jako u sériových Wranglerů. Záď ale připomene například staré Land Cruisery a 17" kola také zrovna moderně nevypadají. V předním nárazníku nicméně je naviják, kapota dostala odvětrávání a po stranách jsou ocelové nášlapy.
Podobně jako v předešlých případech, i Africa je založena na pětidveřové verzi Wrangler Unlimited a dostala tlumiče Fox, 5 centimetrů zvýšení a nápravy Dana 44. 35palcové pneumatiky pocházejí od firmy BF Goodrich a otáčí s nimi tentokrát 2,8litrový diesel, který nabídne 200 koní a 460 Nm.
Poslední a pro fanoušky pick-up trucků asi nejzajímavější Wrangler se celým názvem jmenuje Jeep Wrangler Red Rock Responder a má to být záchranářské vozidlo, jen nikoliv pro lidi, ale pro auta. Je vybaven tak, aby byl schopný vyprostit automobily zapadlé ve sněhu či blátě anebo porouchané někde na cestách. Ve výzbroji jsou např. zvedáky, lékárničky, všemožné nářadí, hasicí přístroj nebo chlazený prostor na vodu.
Offroadovou technikou tento červený pick-up předčí všechny ostatní velikonoční Wranglery. Podvozek je zvýšený o 10 cm, nápravy jsou Dana 60 s diferenciály s finálním převodem 5,38:1, tlumiče dodal Fox a 37palcové pneumatiky BF Goodrich. Také tu najdete několik přídavných LEDkových světlometů a pod kapotou je lepší sání, které pomáhá standardnímu 3,6litrovému Pentastaru.
Jeep nezapomněl ani na nejmenší stroj v nabídce - jeden z béžových strojů je Jeep Renegade Desert Hawk. Je oděn do barvy Desert Tan, stejného odstínu jako Wrangler Africa výše, a dostal různá vylepšení z nabídky Moparu, divize vyrábějící díly a příslušenství pro vozy Chrysler Corporation. Jsou tu například odolnější prahy nebo plechové pláty chránící podvozek. Topografická mapa na kapotě ukazuje jednu z offroadových stezek v poušti Moab, Fins and Things.
Základem byla pochopitelně nejdrsnější verze Trailhawk, zvýšení podvozku ani náprav Dana se tu však nedočkáme, útroby jsou standardní - což však neznamená, že by nebyly schopné obstát v terénu. Pod kapotou pracuje 2,4litrový čtyřválec TigerShark, který na kola posílá 184 koní a 241 Nm. Je spojen s devítistupňovým automatem a ve výbavě je i redukční převodovka jako součást čtyřkolky Jeep Active Drive Low, standardního vybavení i v produkčním Renegadu Trailhawk.
Z rodiny Cherokee tu máme Jeep Grand Cherokee Overlander, který už svým názvem napovídá, kam chce mířit - na dlouhé expedice, při kterých člověk přespává v divočině. Pro tento účel tu je stan namontovaný na střeše. Není to ale jediné vylepšení - upravená příď nabízí jiná světla a naviják, nad čelním sklem je velký LEDkový světlomet, prahy jsou odolnější a podvozek chrání plechy.
Pod kapotou tu nečekejte osmiválec, vyhrála nižší papírová spotřeba třílitrového EcoDieselu. Ten nabídne 243 koní a 569 Nm, což se jistě bude hodit, ale zejména dojezd údajně až 1 175 km na jedno natankování. Je spárován s automatickým osmikvaltem a otáčí 18" koly s pneumatikami BF Goodrich All-Terrain.
A nechybí pochopitelně ani Robocop, béžovo-černý stroj, nazvaný Jeep Cherokee Canyon Trail. I zde vidíme barvu Desert Tan, na kapotě a střeše skombinovanou s černou barvou a topografickou mapou stezky Hell's Revenge, také v Moabské poušti. V příslušenství nechybí ani nosič na kola na střechu auta. A ono kolo na střeše na některých obrázcích má barvu až podezřele podobnou té na karoserii auta tohoto i několika dalších.
Základem pro tento koncept je verze Cherokee Trailhawk, takže lze počítat s nejlepšími terénními schopnostmi, které Jeep Cherokee nabídne, nebo třeba s tažnými oky vpředu i vzadu. Pod kapotou pracuje 2,4litrový TigerShark a devítistupňový automat. Kromě redukce tu je ještě manuální uzávěrka zadního diferenciálu. O zvýšení světlé výšky se tu starají jen pneumatiky BF Goodrich, podvozek však také dostal plechovou ochranu.
Kompletní fotogalerie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před hodinou - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 2 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 4 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 5 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva