Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čipová krize se dál zhorší, i když se měl stát opak, pro Škodu i celý VW je to špatná zpráva
28.12.2021 | Petr Prokopec
Nedostatkem čipů nejvíce stižené značky, jako je česká Škoda, upínaly své naděje k roku 2022 jako momentu, kdy by tato patálie měla přinejmenším začít odeznívat. Nestane se to, továren na čipy v Malajsii stihly masivní záplavy a opět zavírají.
Asi nemusíme připomínat, že svět v loňském roce zasáhla celý pandemie koronaviru. S jejím příchodem došlo na uzavírání showroomů i továren na auta, což srazilo jejich prodeje pomalu až na dno. Když posléze došlo na otevření bran, zákazníci se k dealerům nehrnuli v houfech, to si nechali až letošek - loni je brzdila přetrvávající nejistota ohledně budoucí ekonomické situace. Letos si tak výrobci chtěli spravit náladu, většině se to ale nepovedlo a část se dočkala ještě většího „výprasku“. Tentokrát za vším stál nedostatek komponentů potřebných pro výrobu aut, zejména pak čipů.
S nadcházejícím rokem 2022 si tedy mnohé firmy spojovaly nemalé naděje, i tyto vyhlídky ale nyní dostávají poněkud černý nádech. Prstem si můžeme poukázat na přírodní živly, které momentálně řádí v Malajsii. Právě tam má mnoho výrobců čipů své továrny, které byly zasaženy masivními záplavami, jenž způsobily nemalé škody. Panasonic tak už oznámil, že podnik ležící poblíž Kuala Lumpur uzavírá minimálně na jeden týden. Společnost BE Semiconductor, která patří mezi největší výrobce čipů, pak pro změnu uzavřela linky v Shah Alam. A další firmy v oblasti se přidávají.
Všechny dotčení výrobci pochopitelně již pracují na nápravě, pročež je otázkou, jak velký vliv výpadek bude mít na automobilovou branži. S ohledem na fakt, že ani při dokonalém vývoji nebyla očekávání automobilek vyloženě růžová, nelze s pozitivními zprávami příliš počítat. Pokud se původně předpokládalo, že situace se začne zlepšovat v druhé půlce příštího roku, nyní můžeme jen doufat, že se tak stane aspoň podzim. Vše záleží na výši škod a na faktu, jak moc byla uchráněna dosavadní produkce.
Z kroků jednotlivých automobilek je nicméně patrné, že problémy byly opravdu nemalé ještě před záplavami. Cadillac totiž tento týden začal prodávat některé modely bez parkovacího asistentu, neboť na tuto technologii neměl dostatek čipů. BMW se pak u některých aut muselo obejít bez head-up displeje, zatímco koncern General Motors přestal mnohé vozy osazovat vyhřívanými sedadly. To jsou přitom prvky tvořící u dražších moderních aut pomalu standard.
Lze pak už jen dodat, že v Malajsii nemají své továrny jen výrobci čipů, ale i automobilky. Daihatsu tak již muselo pozastavit montážní linky hned ve dvou podnicích. Pokud tedy analytici spojovali s příštím rokem růst produkce, pak nyní musí své prognózy přepracovat. Je tak dost možné, že na letošek možná ještě budeme vzpomínat jako na relativně úspěšné období. Ostatně, kdo by si loni touto dobou pomyslel, že rok 2021 bude pro většinu výrobců aut ještě horší než rok 2020...



Panasonic již oznámil, že v továrně poblíž Kuala Lumpur v důsledku záplav pozastavuje výrobu. Podobně pak zareagovala i společnost BE Semiconductor, dle které škody mohou vystoupat až na 150 milionů korun. Nejhorší jsou ale další výpadky v už tak nedostatečných dodávkách. Foto: Panasonic
Zdroj: Digitimes Asia
Bleskovky
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
před 8 hodinamiV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025
Nejnovější články
Kia chystá nový objemný turbomotor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, nabídne ho i u nás
před 2 hodinamiDrazí Němci v Číně padají ke dnu raketovým tempem. A snad už ani nečekají, že by to ještě mohli spravit
před 3 hodinamiŠéfka čínské značky založené Mercedesem říká, že její auta jsou 10krát lepší než samy Mercedesy, v Evropě už prodává superrychlý kombík
před 5 hodinamiK mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
před 6 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.11. 14:00 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 09:35 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.