Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Spása pro staromilce, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, legendární motor
29.3.2019 | Petr Prokopec
Nemůžete přijít na chuť moderním, o poznání komplikovanějším motorům s nejasnými vyhlídkami na budoucnost? Pak bude zpráva o návratu šestiválce RB26DETT do výroby něčím pro vás.
Na Nissan se momentálně minimálně polovina světa dívá s despektem. Důvodem je účast značky na sesazení a uvěznění jejího šéfa Carlose Ghosna. Pokud vás tyto zákulisní machinace spojené s bojem o moc v rámci francouzsko-japonské aliance nechávají chladnými, a pokud jste navíc fanoušci jejích nejrychlejších produktů, nejspíše jí teď budete tleskat. Její sportovní a tuningová divize již loni oznámila, že obnoví výrobu řady komponentů, jež byly užívány legendami minulosti. Dle nejnovějšího prohlášení pak dokonce dojde i na motory.
Prozatím byl zmíněn pouze jeden agregát, ovšem jeho název bezesporu uvede do varu více lidí, než by to zvládlo několik moderních jednotek naráz. Řeč je o legendárním 2,6litrovém přeplňovaném šestiválci RB26DETT, který Nissan používal u modelu Skyline GT-R. Na montážních linkách setrval od roku 1989 do roku 2002, zamířil pod kapotu hned tří generací. U modelů R32 a R33 šlo dokonce o takřka úplně identickou jednotku, jež se v novější iteraci lišila pouze jiným pohonem olejové pumpy, což zabraňovalo jejímu selhání ve vyšších otáčkách.
Na rozsáhlejší modifikace došlo ve chvíli, kdy na trh mířila generace R34. Ta se již pochlubila odlišnými turbodmychadly, stejně jako třeba dvouhmotovým setrvačníkem, jiným zapalováním nebo účinnějším chlazením. Výkon této verze agregátu však i přesto nadále činil 280 koní. Tak to alespoň tvrdil firemní manuál kvůli gentlemanské dohodě japonských výrobců, nicméně reálně na všechna čtyři kola přes šestistupňový manuál, jenž nahradil pětistupňovou převodovku předchozích dvou generací, mířilo zhruba 330 kobyl.
Většina agregátů však nakonec nezůstala ani na třech stovkách koní, ale zamířila o stovky koní výše. I přes počáteční potíže s mazáním motor RB26DETT proslul nemalou spolehlivostí, díky které bylo možné poslat výkon i přes 1 000 koní bez nutnosti výměny většiny vnitřních komponentů. Z toho důvodu si ostatně jednotku neoblíbili jen tuneři, ale rovněž závodní týmy. Z jejich zkušeností pak pro změnu čerpala přímo automobilka, která postupně představovala výkonnější a výkonnější varianty.
Vrcholem bylo provedení RB28DETT, kde zvětšené vrtání přineslo větší objem. Pohonná jednotka dále těžila ze závodního programu sérií Le Mans a GT500 či získala zcela nová turba IHI. Tato varianta se ale nevrací, i z toho důvodu, že šlo o ojedinělý projekt Z-tune, který přišel po ukončení produkce. Divize Nismo tak nejprve musela vykoupit zpět 18 lehce ojetých vozů, než mohla provést své úpravy, jež vyústily v agresivnější vzhled a 500 koní.
Nissan chce znovu vyrábět základní 2,6litrovou jednotkou a také její části. Například Blok v tom případě vychází na 170 tisíc yenů (35 100 Kč) a hlava na 187 tisíc yenů (38 600 Kč). Dále se v nabídkové listině objeví i nově vyrobený palivový systém či třeba řemenice, stejně jako budou moci nadšenci sáhnout také po některých panelech karoserie. Zejména Skyline R32 tedy hned tak v propadlišti dějin neskončí, naopak díky automobilce bude jeho novodobá historie radostnější než ta dosavadní.
Nissan obnoví výrobu motoru RB26DETT, jenž poháněl tři generace modelu Skyline GT-R
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nejnovější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 11 hodinami - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
včera - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva