Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Současná krize v automobilovém průmyslu připravuje auta o část jinak běžné výbavy
16.3.2021 | Petr Prokopec
Zastavení výroby už není řešením, může trvat příliš dlouho na to, aby to pro automobilky bylo snesitelné. První tak přišla s tím, že absenci stěžejního komponentu vyřeší odstraněním jinak běžně dostupného prvku.
Když v loňském roce celý svět zasáhla koronavirová pandemie, výrobci aut si nejspíše mysleli, že nic horšího je potkat nemůže. Nicméně s letoškem jsou spojené ještě větší potíže. V důsledku loňských výkyvů na straně nabídky i poptávky automobilky zredukovaly své objednávky u výrobců čipů, kteří se tak začali soustředit spíše na výrobce elektroniky, jejichž zájem oproti tomu narostl.
Výsledkem těchto kroků je hromadné zavírání továren po celém světě, neboť automobilky nemají dost čipů, které jsou pro výrobu moderních aut nezbytně nutné. Bezprostřední řešení navíc neexistuje, neboť výroba čipů zabere zhruba čtyři až šest měsíců, tedy o poznání delší dobu, než jakou trvaly loňské jarní uzavírky. Zájem navíc mají naprosto všechny značky, což nejspíše ještě požene ceny nahoru. I díky tomu si u korejského Hyundai a japonské Toyoty gratulují za stěžejní rozhodnutí z minulých let, která nyní mají hodnotu mnoha miliard.
Americký koncern General Motors však již takové štěstí nemá. A zatímco včera jsme mohli zmínit, že zavírá jednu ze svých posledních otevřených továren v Lansingu v Michiganu, dnes poreferujeme o dalším opatření. Mluvčí firmy Michelle Malcho totiž potvrdila, že GM bude minimálně v nejbližších měsících posílat na trh nové vozy bez výbavy zvané AFM, tedy Active Fuel Management. To je technologie vypínající polovinu válců u 5,3litrového osmiválce EcoTec3, která se pochopitelně neobejde bez řídicí elektroniky, ale pokud celou funkci deaktivujete...
Znamená to tedy, že vozy, jenž se v příštích měsících dostanou na trh, budou spojené s vyšší spotřebou než dosud. Jde tedy o krok, který jde v podstatě proti duchu současné doby a jenž vlastně nejlépe deklaruje, nakolik jsou již automobilky zoufalé. Ty evropské o podobném opatření mohou pouze snít, neboť změnit množství produkovaných emisí CO2, které jsou přímo úměrné spotřebě paliva, by zavánělo sebevražednými sklony.
Vraťme se ale zpět k GM, které očekává, že letos kvůli nedostatku čipů a polovodičů nevyrobí zhruba 216 tisíc aut, které by jinak mohl prodat. Firma by tak dle svých odhadů měla přijít o 2 miliardy dolarů (cca 44 miliard korun) na výdělcích, což je opravdu závratná suma. Je tedy pochopitelné, proč americký koncern brání dalšímu propadu. Malcho přitom dodává, že trucky a pick-upy jsou nejziskovějšími modely firmy, a právě proto mají výsostné postavení, a mohou tak vlastně na trh i s horší spotřebou.
Jak to přijmou zákazníci, ukáže až čas, stejně jako až časem uvidíme, co může z výbavy aut ještě ubýt. Některá řešení nemající vliv na spotřebu by mohla dočasně zmizet i z nabídek evropských výrobců.


GM bude nově vyrábět 5,3litrové osmiválce bez technologie deaktivace části válců. Foto: General Motors
Potřebuje totiž, aby se pick-upy jako GMC Sierra prodávaly. Foto: General Motors
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nejnovější články
Situace v Mercedesu zašla už tak daleko, že motory V12 ve firmě vyrábí jeden jediný člověk, navíc ne pro ni
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraLidé, nekopejte si do aut a neojíždějte jim „ušáky”, ať už nikdy nemusím být svědkem zvěrstva, jako je toto
včeraRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva