Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Snaha Němců zezelenat narazila na další problém, lidé nekupují auta, která si politici přejí
25.5.2023 | Petr Prokopec
U našich západních sousedů je tlak na minimalizaci emisí CO2 nových aut ještě mnohem větší než u nás, politici by si proto přáli, aby lidé kupovali auta s co nejnižší spotřebou energie jakéhokoli druhu. Stále větší zájem o pohon 4x4 je ale v přímém rozporu s tím.
Poté, co se na Němce provalil skandál zvaný Dieselgate, se usilovně snaží o očistu. Protože však k této snaze přistupují s hlavou plnou emocí a nikoli zdravého rozumu, cíl se jim spíše vzdaluje, než aby se přibližoval. Stačí si jen uvědomit, za jakých podmínek dochází na elektrickou revoluci. Snaha vytlačit spalovací pohon přichází poté, co se Evropa musela rozloučit s levným ruským plynem a hlavně poté, co Němci odstavili poslední bloky jaderných elektráren. Obnovitelné zdroje jsou přitom nestálé, v mnohem větší míře než dosud tak bude muset být využito uhlí.
Nyní tu máme další překážku, která se Němcům staví do cesty. Také v Evropě se totiž dominantní kategorií aut stala SUV, u kterých je mnohem obvyklejší pohone všech kol. Podobně jsou pak na tom i elektromobily, v jejichž případě se lidé pořizují spíše verze se dvěma či více jednotkami. To ale ve finále vede k vyšší spotřebě energie jakéhokoli, a tedy k vyšším emisím CO2 - ať už přímo či nepřímo. Jak přitom vychází najevo z dat spolkové agentury KBA, loni vystoupal podíl prodaných aut s pohonem všech kol až na 25,9 procenta. A letos se za první čtyři měsíce roku drží na obdobným 25 %. To je nepříjemně mnoho vzhledem k tomu, o co Němci usilují.
„SUV jsou jedním z důvodů tohoto stavu, řada lidí si je bez pohonu 4x4 ani neumí představit. Dalším aspektem je nárůst popularity karavanů. Roli však hraje rovněž dynamika. Hlavně pohon předních kol je často překonán vysokým výkonem moderních aut,“ uvádí Maximilian Bauer zastupující německý autoklub ADAC. A dodává, že pro německé politické cíle je tento trend značným problémem, neboť „i dnešní auta s pohonem všech kol spotřebují o půl litru více než předokolky“.
Expert ADACu zároveň poukazuje i na to, že „pohon všech kol disponuje větším množstvím pohyblivých částí a přihazuje 50 až 80 kilo k celkové hmotnosti“. A to všechno stojí energii navíc. Majitelé těchto aut tak během celkového životního cyklu zaplatí na pohonných hmotách o desítky tisíc korun více než vlastníci předokolek či zadokolek. Tato útrata pak logicky odpovídá i vyšším emisím, ať již ty unikají do ovzduší skrze výfuky nebo přes komíny uhelných elektráren.
Když se přitom na data KBA zadíváme podrobněji, zjistíme, že mnozí zákazníci mají ke koupi vozu s pohonem všech kol rozumný důvod. Největší podíl (28,6 %) mají tato auta v Bavorsku, jehož část leží v Alpách. Ingolstadt je pro změnu domovem Audi, pro které je pohon všech kol klíčový. Není tak opravdu překvapivé, že 24,6 procenta lidí volí quattro. Podobné je to v Mnichově (23,3 %), neboť BMW ve stále větší míře osazuje pohonem 4x4 i modely M.
Jakkoli pak sice s tímtéž posunem je spojen i Mercedes-AMG, na Stuttgart připadá „pouze“ 17,2procentní podíl, a to přesto, že na jeho předměstí (konkrétně v Zuffenhausenu) sídlí Porsche, v jehož případě prodeje táhnou modely Macan a Cayenne. Tedy SUV s pohonem všech kol v každém případě. V Hamburku má ovšem systém 4x4 jen 13procentní zastoupení, v Berlíně 11,5procentní a v Emdenu dokonce jen 8procentní. Tedy nižší než v roce 2010 v celém Německu (11 %).






Po pohonu všech kol aktuálně touží čtvrtina Němců, hlavně proto, že bez něj si lidé SUV neumí představit. Pro německé cíle redukce emisí CO2 je to problém, lidé si ale zkrátka budou kupovat, co chtějí a potřebují, ne to, co jim politici nařídí. Foto: Audi/BMW
Zdroje: Focus, ADAC
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 5 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 7 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 8 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 10 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch