Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Slepá sázka na elektromobily už automobilky dohání i finančně, zisky Mercedesu, VW a Stellantisu se masivně propadly
1.5.2024 | Petr Prokopec
Takhle to končívá, když dáte příliš mnoho vajíček do jednoho košíku a věci přestanou jít podle vašich očekávání. K jakékoli krizi má současná situace pořád daleko, trend ale není dobrý. A některé automobilky jeho příčinu i jasně pojmenovávají.
Nejen my roky varujeme před tím, co s vysokou mírou pravděpodobnosti přinese živelný tlak na rozmach elektromobilů, takový profesor Indra o tom hovořil už v roce 2017. Tato auta představují méně žádaný produkt za vyšší cenu, což je ideální mix vlastností pro vznik ekonomických problémů všeho druhu.
Kdybychom se pohybovali na svobodně fungujícím trhu, automobilky by dávno poznaly, že tudy cesta nevede a preferovaly by znovu jiná řešení. Ale co když tato auta někdo přímo i nepřímo nařizuje? A vy tedy musíte zajistit, že si alespoň podstatná část lidí koupí intristicky dražší auta, o která téměř nikdo nestojí? To se postará přesně o to, co před pár dny popisoval šéf Stellantisu, když kritizoval právě - podle něj - „příšerné” nařizování elektromobilů.
„Pokud vám kvóta ukládá takovou podobu prodejního mixu, kde elektromobily mají dvojnásobek přirozené poptávky trhu, a nařízení vás tlačí do kouta tím, že říká: 'Pokud to nesplníte, zabijeme vás pokutami', důsledkem je, že všichni začnou tlačit na prodeje bateriových aut, což totálně zničí ziskovost,” uvedl doslova. Prostě se musíte podbízet cenami, k čemuž vám ale náklady spojené s vývojem a výrobou nedávají prostor. Ceny se tak stávají dumpingovými, což zisk pochopitelně odskáče jako první.
Dokud byly elektromobily relativně okrajovým zbožím a existovala po nich alespoň nějaká významnější poptávka - ať už ta přirozená nebo ta vyvolaná dotacemi a dalšími umělými výhodami - nepoznalo se to, popř. na nich šlo při účinné minimalizaci nákladů i vydělat (viz Tesla). Ale s růstem jejich významu v jakémkoli smyslu těchto slov se z nich stává potenciálně stále větší časovaná bomba, která začne explodovat v momentě, jakmile zájem klesne. A přesně to se nyní začalo dít.
Dosvědčují to kvartální ekonomické výsledky tří velkých automobilových koncernů, jmenovitě skupiny Volkswagen, Mercedesu a Stellantisu, které byly zveřejněny v posledních dnech. Zisky všech těchto společností najednou prudce klesly.
VW uvedl, že provozní zisk za první tři letošní měsíce činí 4,6 miliardy Eur (cca 116 miliard korun, z čehož problém na první pohled nekouká. Jenže toto číslo je o 20 procent nižší než za první loňský kvartál. Spojitost má pochopitelně s tím, že koncernu poklesly celkové prodeje, jenže jen o 2 procenta. Trápení s prodejem elektrických aut jsou pro VW řádově větší, jak jsme vás v minulých týdnech opakovaně informovali, a právě ony zasazují výsledkům nejtěžší ránu - nakonec ani nezáleží na tom, jak moc prodeje váznou, neboť ty, které se přece jen uskuteční, jsou spojené s příliš nízkými cenami.
Ještě hůř je na tom Mercedes, který letá o elektromobilitě s nadšením mluvil od rána do večera, v poslední době ale otáčí. Činí tak zjevně tváří v tvář ekonomickým výsledkům, kdy kvartální zisk firmy z loňských 5,5 miliard Eur (asi 138 mld. Kč) klesl na 3,9 mld. Eur (cca 98,1 mld. Kč). To již představuje 30procentní propad, který je spojen s 8procentním poklesem celkových registrací. Hlavním problémem jsou ale znovu elektromobily, se kterými si automobilka užívá své. Mercedes v tiskových materiálech k odhaleným číslům přisuzuje propad „umírněné poptávce“ po elektrických vozech - to je pořád to totéž, jen diplomatičtěji podané.
Stellantis má ze všech zmíněných firem největší propady prodejů, prodal letos v Q1 o 11 procent míň aut. Obrat klesl o adekvátních 12 procent na 41,7 mld. Eur (1 049 mld. Kč), zisk se ale propadl ještě víc než u Mercedesu. V prvním čtvrtletí 2024 je o skoro 38 % níže oproti stejnému období loňského roku a činí 3,39 miliardy USD (asi 80 miliard Kč). Výsledky tohoto koncernu nejlépe ukazují zkázonosnost prodejů elektrických modelů - jejich odbyt meziročně o 8 % vzrostl, ale se ziskem spojený není, a tak platí, že čím víc těchto aut Stellantis prodá, tím míň celkově vydělá. Přesně jak říkal jeho šéf.
VW i Stellantis doufají, že se jim povede situaci zvrátit novými modely, kterých za dveřmi stojí opravdu velké zástupy. První zmíněný koncern má letos vyrukovat s 30, druhý pak s 25 novinkami. Jenže žádná z nich nebude vyloženě levná a málokterá bude šitá v prvé řadě na míru zákazníkům. Problémů tak může snadno jen přibývat a pokud se nevrátí nějaké velmi optimistické makroekonomické klima, ve kterém peníze znovu potečou ze všech stran proudem, velmi pravděpodobně jich také přibude.
Sázkou na elektromobilitu přišli Němci nejen o evropskou jedničku, jíž byl po dlouhá desetiletí Golf, zároveň přepočítávají stále nižší zisk. Výhled do budoucna pak není optimistický ani v nejmenším. Foto: Volkswagen
Ještě hůř je na tom Mercedes, jehož sázka na elektrické modely EQ je jedno velké fiasko. Foto: Mercedes-Benz
Stellantis dokáže elektromobily alespoň slušně prodávat, ale za jakou cenu, doslova? Čím víc jich pošle do světa, tím méně vydělává. Foto: Fiat
Zdroje: Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 13 minutami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 3 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva