Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Slavný Ženevský autosalon se po pěti letech vrátí přímo do Ženevy, může to být další obrovské fiasko
16.10.2023 | Petr Prokopec
Tzv. GIMS alias Geneva International Motor Show se konala i letos, ale v Kataru, což je poněkud absurdní. Příští rok se ale Ženevský autosalon vrátí do Ženevy. A byť organizátoři mají jasnou vizi, jak snížit náklady pro vystavovatele, o úspěchu máme vážné pochybnosti.
Za posledních pár let se automobilový svět zásadně změnil. Zejména Evropa se ocitla v politických kleštích, které tomuto průmyslovému odvětví nedělají vůbec dobře. Tlak vyvíjený na elektrifikaci totiž vede ke zdražování na všech frontách, přesto automobilky nemají peněz nazbyt a šetří, kde se jen dá. Peníze totiž končí v investicích do objektivně nechtěné techniky či nechtěných aut, která ale automobilky nabízet musí. Nabídka a poptávka se zkrátka neschází, což je patrné i ve světě médií. Lidé si o nových autech, která jsou drahá a vůbec neřeší jejich problémy, odmítají byť jen číst.
Pokud si ovšem lidé nechtějí o takových vozech ani číst, jaká je asi šance, že se ve velkém pohrnou na autosalon se na ně fyzicky podívat? Víceméně nulová. Vedle z většiny drahých a nechtěných obyčejných aut tu sice máme žádoucí novinky z řad supersportů či luxusních modelů, v jejich případě ale pro změnu chybí vůle jejich výrobců je vystavovat. Lamborghini nebo Rolls-Roycu jistě nebude cizí obdiv širokého publika, je to ale drahý špás, když to takové vozy stejně neprodává. A firmy s nimi efektivněji zaujmou kýžené publikum s pomocí soukromých prezentací pro vyvolené.
Právě tyto skutečnosti by si měli uvědomit organizátoři autosalonu v Ženevě, kteří se chystají na velký návrat. Tedy velký ženevský návrat, nikoli katarskou napodobeninu, která si Ženevský autosalon říká též. K tomu má dojít od 25. února do 3. března 2024, a to na staré známé adrese, tedy na výstavišti Palexpo ve švýcarské metropoli. Šéf motor show Sandro Mesquita uvedl, že první akce po pěti letech bude o trochu menší než v roce 2019 či před ním. „Je to poprvé od pandemie, takže potřebujeme znovu zažehnout motor. Otázkou je velikost, vše záleží na počtu vystavovatelů,“ říká v tuto chvíli, i když už teď ví, že zájemců je dost na to, aby show v nějaké podobě určitě proběhla.
Mesquita dále uvedl, že Ženeva nehodlá ani v nejmenším kráčet ve stopách nedávných show, jako byla třeba IAA Mobility v Mnichově. Centrem dění znovu mají být nová auta, nikoli „zelená vlna“. Jakkoli dobíjení a různé prezentace elektromobilů pochopitelně ani v tomto případě chybět nebudou. Automobilky se navíc Ženeva snaží přilákat s pomocí nižších cen, neboť stánky si nebudou muset vytvářet samy. Tedy pokud nebudou chtít, v tu chvíli jim budou „prefabrikované” prezentační prostory ve čtyřech velikostech, kdy si vystavovatelé budou jen doplnit vlastní identitu a personál.
„Nikdy jsme nikoho nežádali, aby stavěl katedrálu, chápeme ale, že chtějí mít pod kontrolou svou image. Není tedy třeba, aby po předpřipraveném stánku sáhli všichni. Koneckonců, nejdůležitější je produkt. A my chceme všem nabídnout nejlepší platformu, na které jej ukázat,“ říká dále Mesquita. Je to chytrý postup, ale bude to na záchranu Ženevy stačit? Máme o tom vážné pochybnosti.
I když pojem Ženevský autosalon má ve světě aut pořád zvuk a řada firem se může nechat zlákat, spíše než velký návrat může být příští ročník obrovským fiaskem a posledním hřebíčkem do rakve celé legendy. Co se změnilo na zkraje řečeném? Automobilky šetří dál, jejich nabídka se vzdaluje od představ zákazníků dál a dál a autosalony jim toho mnoho neprodávaly ještě dříve, než nabídka nových vozů posunula až do dnešní podoby. Dedikované online premiéry změnily mnohé a v médiích jsme to začali vnímat už dávno - zpravodajství z autosalonu, to bývalo něco, mohli jsme se upsat a ufotit k smrti, abychom dosyta nakrmili čtenáře dychtící po záplavě novinek. Ale kdo o ně stojí od doby, kdy jste všechno podstatné viděli o několik týdnů dříve po záplavě upoutávek? Svět se prostě změnil a máme pocit, že pro klasické mezinárodní autosalony už v něm mnoho místa nezbývá, bohužel.









Zlatá éra autosalonů je pryč již pár let, takhle to vypadalo v Ženevě v roce 2015. Přesto organizátoři ženevského autosalonu doufají příští rok v návrat návštěvníků i automobilek. Povede se to? Příliš šancí tomu nedáváme i kvůli tomu, co dnes sami vnímáme. Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroj: Autocar
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
včeraČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Vstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
před 57 minutamiPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 2 hodinamiNěmci jsou vážně kouzelníci, i neskonale elegantní Porsche 911 dokázali pár tahy zprasit k nepoznání
před 3 hodinamiVW začal odhalovat další nový Amarok, tenhle udělá bez Fordu. Ale nebojte, vám ho neprodá
před 5 hodinamiBentley si loni odpravilo prodeje i zisky hybridy, a tak letos obojí zkusí zachránit čím? No jistě, dalšími hybridy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva